tacomodo Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Se på disse bildene http://home.online.no/~tacomodo/IMG_0205.jpg http://home.online.no/~tacomodo/IMG_0206.jpg http://home.online.no/~tacomodo/IMG_0209.jpg Se på de to første. Jeg forsøkte ta bilde av en humle som satt på en blomst. Det var helt klin umulig å få klare bilder. Jeg tok sikkert 10-15 stk, men alle ble uklare som de der selv om jeg prøvde ta lenger fra også. Det jeg lurer på er hva trikset her er? Det siste bildet tok jeg ved Frognerparken i dag. Jeg synes det ble ganske bra selv. Jeg lurer også på andre forskjellige ting. Hva er ISO? Når jeg setter på høy ISO blir bildene veldig lyse. Hva er shutter speed? Setter jeg denne til 15 eller noe sånt, så blir bildet nesten bare helt hvitt. Det virker som om jeg ikke kan sette det til 15 eller stille den i det hele tatt hvis jeg ikke setter på Long Shutter Speed eller noe i den duren.. hmm.. Hva er eksponering? Er det bare som å stille kontrasten på pc skjermen sin? Det aller viktigste å få svar på er hva jeg gjorde feil på bildene med humla. Jeg prøvde å sette kameraet på makro også, men samme resultat. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 du er kort og godt for nær, altså nærmere enn nærgrensen på kameraet ditt, hva slags kamera er det du har??? Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Hmm.. Trodde ikke jeg var for nær. Jeg holdt kamera nesten en meter fra en gang med samme resultat, riktignok hadde jeg zoomet inn for å få stort bilde av humlen. Jeg har Canon Ixus 330 Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 > Det var helt klin umulig å få klare bilder. Det jeg lurer på er hva trikset her er? For det første må du stille inn kameraet på makro-modus. Da kan du fokusere mye nærmere enn vanlig. På Canon Ixus 330 kan du da fokusere så nærme som 16 cm. på vidvinkel, og 26 cm. på tele. Hvis motivet er lenger fra enn 76 cm. må du skru av makromodusen. Når man fokuserer med makro-modus, må du bruke LCD-skjermen. Sørg for at motivet er helt midt i bildet, slik at autofokusen fokuserer på riktig sted. Du må holde kameraet svært stille, aller helst bør du bruke stativ. Hvis du beveger kameraet bare en millimeter eller to etter å ha fokusert, kan bildet bli uskarpt. Du bør også forsøke å velge så kort lukkertid som mulig hvis du ikke bruker stativ, ellers risikerer du bevegelsesuskarphet. > Hva er ISO? Når jeg setter på høy ISO blir bildene veldig lyse. På digitalkameraer angir ISO-verdien hvor mye signalet fra CCD-brikken forsterkes. Dette tilsvarer lysfølsomheten til analog film. En dobbelt så høy ISO-verdi gjør at man kan halvere lukkertiden. Høye ISO-verdier bør bare brukes når man ellers risikerer bevegelsesuskarphet, hvis den høye ISO-verdien gjør at man får en akseptabel lukkertid. Høye ISO-verdier gjør nemlig at man får mer støy og "korn" i bildet. Normalt er det derfor best å sette ISO til en så lav verdi som mulig. > Hva er shutter speed? Lukkertid. Normalt bør du som nybegynner holde deg til kameraets automatiske innstillinger. Til vanlig fotografering bør du ha raskere lukkertid enn 1/50 sekund på vidvinkel, og 1/100 sekund på tele. Ellers kan bildet bli uskarpt. Du kan prøve å sette lukkertiden til 15 sekunder på natten hvis du har kameraet på stativ el., så kan du se hvordan resultatet blir. > Hva er eksponering? Det er forholdet mellom lukkertid, blenderåpning og ISO-verdi. Du kan se også her: http://www.digitalkamera.no/ordbok/ MLW Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 7. august 2002 Forfatter Del Skrevet 7. august 2002 *Veldig* bra svar. Takk for at du gadd forklare :smile: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Uranus: tråden er 8 måneder gammel. Lenke til kommentar
uranus Skrevet 6. mai 2003 Del Skrevet 6. mai 2003 Uranus: tråden er 8 måneder gammel. Hmm? Jeg skrev at jeg håpet at han brukte makro jo, hva har det med alderen å gjøre? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Uranus: tråden er 8 måneder gammel. Hmm? Jeg skrev at jeg håpet at han brukte makro jo, hva har det med alderen å gjøre? Det kalles bumping. Sjekk nettikettene eller retningslinjene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå