dabear Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Hepp, litt flaut, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan legge til mapper permanent i PATH. Jeg har prøvd PATH=minfolder:$PATH i kommandolinja, og da funker det så lenge den kommandolinja er oppe. Jeg har prøvd å legge til det samme i ~/.bashrc og ~/bash_profile òg, uten at det hjalp. Så hvordan får jeg lagt til en egen folder (kun for min bruker) i PATH? Endret 13. august 2005 av dabear Lenke til kommentar
olear Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Hvis du f.eks vil bruke ~/bin til diverse script osv. så fungerer dette: export PATH=$HOME/bin:$PATH Endret 13. august 2005 av olear Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Om du vil ha det i heile systemet, kan du legge det til NEDERST i /etc/profile F.eks for /home/<bruker>/bin: export PATH=$HOME/bin:$PATH Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Det er det jeg ikke skjønner Dette går greit: bjorninge@UbuntuLaptop:~$ echo $PATH /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/binbjorninge@UbuntuLaptop:~$ bjorninge@UbuntuLaptop:~$ export PATH=$HOME/bin:$PATH bjorninge@UbuntuLaptop:~$ echo $PATH /home/bjorninge/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/bin bjorninge@UbuntuLaptop:~$ Nå ligger ~/bin i PATH. Viss jeg lukker kommandolinja og åpner ei ny, kommer dette: bjorninge@UbuntuLaptop:~$ echo $PATH /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/binbjorninge@UbuntuLaptop:~$ Hvordan kan jeg få mappa til «å holde seg der»? Kan legge ved bash_profile, men jeg får den altså ikke til å funke .bash_profile Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Stemmer det. Når du exportar gjeld det heilt til du lukkar terminalen. Prøvd å legge til NEDERST i /etc/profile? Endret 13. august 2005 av objorkum Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Nederst, som i etter export PATH? Kan prøve det nå, men hvordan «reloader» jeg PATHen etter jeg har lagt til noe i /etc/profile ? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Nederst, som i etter export PATH? Kan prøve det nå, men hvordan «reloader» jeg PATHen etter jeg har lagt til noe i /etc/profile ? At du legg til kommandoen som du brukar for å endre PATH nederst i /etc/profile Skal vel fungere neste gong du opnar ein terminal. Vil du ha det i X også må du logge ut og inn att. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Det går rett og slett ikke. PATH er fortsatt dette i X: /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/bin Derimot logger jeg inn uten noe grafisk (ctrl +alt + F5), kommer korrekt PATH oppe. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Du logga ut og inn att, evt restarta X med Ctrl+Alt+Backspace? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Jeg logga ut, og restarta X med ctrl+alt+backspace. Deretter ctrl+alt+F5, og logga meg inn. Der tok jeg echo $PATH og alt funka som det skulle. Da skifta jeg til grafisk (ctrl+alt+F7) og prøvde der. Da funka det ikke Endret 13. august 2005 av dabear Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 I terminal i X også? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Ja, uten terminal og X, får jeg denne PATHen, som er den korrekte: /home/bjorninge/bin:/home/bjorninge/Desktop/python/scriptsInPath:/usr/local/sbin:/usr/local/bin: /usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/bin I «failsafe terminal» og gnome-terminalen, får jeg denne pathen: /usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/bin Begge er ved samme bruker, «bjorninge» edit: la inn linjebrekk Endret 13. august 2005 av dabear Lenke til kommentar
hugh Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Du kan jo legge til source /etc/profile i ~/.bashrc, for å sjekke at den leter etter den Endret 13. august 2005 av hugh Lenke til kommentar
dabear Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Du kan jo legge til source /etc/profile i ~/.bashrc, for å sjekke at den leter etter den Mange takk, det løste problemet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå