Gå til innhold

legge til i PATH?

Anbefalte innlegg

Hepp, litt flaut, men jeg finner ikke ut hvordan jeg kan legge til mapper permanent i PATH.

Jeg har prøvd PATH=minfolder:$PATH i kommandolinja, og da funker det så lenge den kommandolinja er oppe. Jeg har prøvd å legge til det samme i ~/.bashrc og ~/bash_profile òg, uten at det hjalp. Så hvordan får jeg lagt til en egen folder (kun for min bruker) i PATH?

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er det jeg ikke skjønner :dontgetit:

Dette går greit:

bjorninge@UbuntuLaptop:~$ echo $PATH

/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/binbjorninge@UbuntuLaptop:~$

bjorninge@UbuntuLaptop:~$ export PATH=$HOME/bin:$PATH

/home/bjorninge/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/bin

bjorninge@UbuntuLaptop:~$

Nå ligger ~/bin i PATH. Viss jeg lukker kommandolinja og åpner ei ny, kommer dette:

/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/binbjorninge@UbuntuLaptop:~$

Hvordan kan jeg få mappa til «å holde seg der»?

Kan legge ved bash_profile, men jeg får den altså ikke til å funke

.bash_profile

Lenke til kommentar
Nederst, som i etter export PATH? Kan prøve det nå, men hvordan «reloader» jeg PATHen etter jeg har lagt til noe i /etc/profile ?

At du legg til kommandoen som du brukar for å endre PATH nederst i /etc/profile

Skal vel fungere neste gong du opnar ein terminal. Vil du ha det i X også må du logge ut og inn att.

Lenke til kommentar

Jeg logga ut, og restarta X med ctrl+alt+backspace. Deretter ctrl+alt+F5, og logga meg inn. Der tok jeg echo $PATH og alt funka som det skulle. Da skifta jeg til grafisk (ctrl+alt+F7) og prøvde der. Da funka det ikke :ermm:

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Ja, uten terminal og X, får jeg denne PATHen, som er den korrekte:

/home/bjorninge/bin:/home/bjorninge/Desktop/python/scriptsInPath:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:
/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/bin

I «failsafe terminal» og gnome-terminalen, får jeg denne pathen:

/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/X11R6/bin:/bin

Begge er ved samme bruker, «bjorninge»

edit: la inn linjebrekk

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...