Gå til innhold

Ubuntu-laptop med Xfce-spm

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel laptop som jeg kjører Ubuntu med Xfce4.

Jeg er særdeles fersk i Linux-verdenen og trenger derfor massiv veiledning. :blush:

Jeg har nå lyst til å koble laptopen til en ekstern skjerm, mus og tastatur.

Selve maskina har jeg lyst til å gjemme vekk med skjermen lukket ned.

Det virker på meg som at maskina går i dvale når jeg lukker skjermen.

Kan noen fortelle meg hvordan jeg kan få maskina til å være i drift selv om skjermen er lukket?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Leste litt på MS sine sider om hibernate. :whistle: Det var vel sånn at den bare gjennopretter til tilstanden før du tok en hibernate.

Ja, det er slik i Windows ihvertfall: Du må ha like mange MB ledig plass på harddisken som du har RAM, slik at den skriver alt som er i minnet til harddisken og henter det opp igjen ved neste oppstart.

Edit:

hvordan funker xfce for deg? tenkte å slenge det inn på en gammel maskin.

Jeg tester ut Xfce som et alternativ til Gnome i Ubuntu nå, men tror ikke jeg beholder det. Får se etter jeg har prøvet ut KDE også. Det er kjappere en Gnome, men det er mye rart med det òg: Oppgavelinjen legger seg alltid oppå programmene, istedenfor bak, og hvis du setter den på Auto-hide, får du den aldri opp igjen. En annen ting er at skrivebordet bare består av bakgrunnen, filene i ~/Dekstop forblir bare i den mappen. Sikkert flere av disse tingene som kan knotes om på, men har ikke orket å styre med det enda.

Endret av AfroDude
Lenke til kommentar
Jeg tester ut Xfce som et alternativ til Gnome i Ubuntu nå, men tror ikke jeg beholder det. Får se etter jeg har prøvet ut KDE også. Det er kjappere en Gnome, men det er mye rart med det òg: Oppgavelinjen legger seg alltid oppå programmene, istedenfor bak, og hvis du setter den på Auto-hide, får du den aldri opp igjen. En annen ting er at skrivebordet bare består av bakgrunnen, filene i ~/Dekstop forblir bare i den mappen. Sikkert flere av disse tingene som kan knotes om på, men har ikke orket å styre med det enda.

Bruker en gammel HP Omnibook 900B til daglig surfing. Den kjører Xfce på Slackware uten problemer. Bruker bare 1/3 av rammen og null swap for å få Xfce og å gå, har testa både KDE og Gnome på samme maskin; tregt som en snegle i lim :)

Merkelig at oppgavelinja ikke vil oppføre seg som du vil... Det kan være noen config-filer fra Gnome som skaper problemer. Eller kanskje Xfce er litt buggy i Ubuntu?

Det at filene i ~/Desktop ikke dukker opp på skrivebordet er et bevisst valg fra Xfce's utviklere, de liker ikke masse ikoner på bakgrunnen sin.

Lenke til kommentar
Bruker en gammel HP Omnibook 900B til daglig surfing. Den kjører Xfce på Slackware uten problemer. Bruker bare 1/3 av rammen og null swap for å få Xfce og å gå, har testa både KDE og Gnome på samme maskin; tregt som en snegle i lim :)

Er KDE like tregt som Gnome?

Merkelig at oppgavelinja ikke vil oppføre seg som du vil... Det kan være noen config-filer fra Gnome som skaper problemer. Eller kanskje Xfce er litt buggy i Ubuntu?

Det at filene i ~/Desktop ikke dukker opp på skrivebordet er et bevisst valg fra Xfce's utviklere, de liker ikke masse ikoner på bakgrunnen sin.

Ja, tenkte meg at det var med vilje og ikke en bug forsåvidt (skrivebordsikonene). Det med oppgavelinjen er sikkert noe galt med konfigurasjonen ja, har Gnome installert bak, som jeg ikke har fjernet enda, og har ikke sett på Xfce-konfigurasjonen på det nivået enda. Men jeg mener mener jeg har lest at andre har hatt samme problemet med oppgavelinjen også.

Lenke til kommentar
du trenger bare gjøre lid.sh ukjørbar: sudo chmod -x lid.sh

i hibernate kjører ingen ting. alt sover.

hvordan funker xfce for deg? tenkte å slenge det inn på en gammel maskin.

Det funker ganske bra.

Det eneste aberet er det at jeg er Linux-newbie og at jeg såvidt hadde rukket å venne meg litt til Gnome (på tross at det var tregt) så nå må jeg lete litt og finne de tingene som er i Xfce i stedet for Gnome. Feks så synes jeg Gnome sin nettverks-behandler under system var bedre. Men det er nok en tilvenningssak.

Det er ingen tvil om at det går MYE fortere med XFCE enn de6t gjorde med Gnome.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...