Gå til innhold

Sprengt Chieftec strømforsyning? Hjelp!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-06 22:09, Patriot skrev:

Red Dog:

Så jeg kan bare plugge ut allt av ledninger da, å vente til kondisene er utladet så skal det i teorien fungere? Hvor lang tid kan dette da?

Det du kan gjøre er å koble ut ledningene på baksiden av maskinen og vente. jeg er ikke sikker på tiden, men prisippet med denne typen sikring er at den kortslutter signalet etter den er blitt transformet ned og glattet ut, men før reguleringen, og regulereren sperrer for at spenningen skal videre. så du kan teoretisk ikke gjøre noe annet enn koble it hovedstrømmen til PC'en og vente... kansje ikke mere enn 5-10 min. men du må prøve deg frem. for den vil da lade seg automatisk ut.

PS. den går igjennom en motstand og en tyristor, så strømmen den kortslutter med er ikke stor, så utladningen kan ta sin tid....

Nothing is Fun before It gets Difficult!

[ Denne Melding var redigert av: Red Dog på 2002-08-06 22:16 ]

Lenke til kommentar

åå så ved og trykke mange ganger tømmes kondensatorene for strømm

(ska på gk elektro nå snart så hadde du venta et år eller 2 med og pange den psu'n kunne jeg ha laget en mer teknisk forklaring) så det så :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 22:19, jossa skrev:

åå så ved og trykke mange ganger tømmes kondensatorene for strømm

(ska på gk elektro nå snart så hadde du venta et år eller 2 med og pange den psu'n kunne jeg ha laget en mer teknisk forklaring) så det så :smile:

Det er feil. for Power on er elektronisk, og henter spenningen fra +5V ETTER regulatoren. men PSU'en vil alltid ha en spenning inn som lader opp kondensatorene så lenge kontakten baki er tilkoblet. med en gang kabelen er frakoblet, vil den lade seg selv ut automatisk, siden den er koblet "Direkte" til jord igjennom motstander og tyristor. men vil bruke en viss tid.

Lenke til kommentar

PS. det er en kontroll brikke i alle høykvalitets PSU'er som kontrollerer statusen på PSU'en (Er +5V stabilisert? er +12V stabiliser? osv.) så sender tilbake klarsignal (Pin 8 Power Good) til hovedkortet om at den kan starte. dette skjer på et par millisekunder etter du har trykket på Power On (Pin 14 PS-ON) knappen.. får du vilkårlig restart uten noen grunn kan tilkoblingen eller kabelen til pin 8 på ATX kontakten være dårlig/gåent.. (Tips til dere som har slike problemer....)

Lenke til kommentar

Dette kan kanskje hørest meget rart ut, men er tilfelle ved en Compac-pc jeg har (fått, ikke kjøpt)

Denne PSU'en liker absolutt ikke at jeg drar ut kontakten mens pc'en er på, dytter jeg da inn ledningen i psu igjen, så nekter pc'en å starte. 1. gang dette skjedde så løste problemet seg etter at jeg tok ledningen x ganger ut og inn, trykket litt på powerknappen og powersaken bak.

2. gangen så hjalp ikke dette, jeg byttet strøm ledning fra skjermen til PSU og vips, det virket. Om dette har en sammenheng aner jeg ikke

Lenke til kommentar

Tidligere postet emne i forbindelse med skifting av sikring i PSU. Til dere som en eller annen gang i fremtiden skal skifte sikring, så er dette en liten start.

Følgende råd: Skru opp PSU`n og se på dette bildet.

Det er ingen hokus pokus å skifte denne.

Her har du sikringen du eventuelt må skifte. Bildet er fra et Enhance 200W PSU. Veldig viktig at du finner ut om det er Trege eller Raske sikringer. Flere vil sikkert le av den påstanden, men det er faktisk slik at sikringene er produsert for å ryke tvert, eller være noe mer seiglivet.

Det står alltid en bokstav eller fler foran sikringens verdi.

FF = Veldig rask, F=Rask, M=medium treg, T=Treg, TT= veldig treg.

Bruk ALDRI annen verdi på den nye sikringen, enn den typen som er angitt på printkortet, eller på selve sikringen.

PSU.jpg

Lykke til!rotate.gif

[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-08-07 00:37 ]

Lenke til kommentar

Jeg kan si deg så pass mye Veslemøy, at det er ikke alle PSU'er som har glassikring eller noen annen form for "Utskiftbar" sikring, for de virkelige høykvalitets PSU'ene har "Elektronisk" sikring som er raskere og mer effektiv, hvis uhellet er ute.

Kvalifikasjoner bak begrunnelsen, se post ID: 20

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 08:37, Red Dog skrev:

Jeg kan si deg så pass mye Veslemøy, at det er ikke alle PSU'er som har glassikring eller noen annen form for "Utskiftbar" sikring, for de virkelige høykvalitets PSU'ene har "Elektronisk" sikring som er raskere og mer effektiv, hvis uhellet er ute.

Kvalifikasjoner bak begrunnelsen, se post ID: 20

Det skjønte jeg. Jeg skulle vel ha skrevet følgende: Til dere andre som en eller annen gang......

Lenke til kommentar

Quote:

Red Dog skrev (2002-08-06 22:03):

Dette er etter jeg har gått VK1 elektronikk (Med 5 i snitt (6 i alle elektronikk fag og 6 på elektronikk eksamen) (Snart VK2 Service Elektronikker...)

Hvor skal du gå det faget da? Interessant fag, i teorien! Lærte ingenting der! Kjedelig!! Hvilke fagfordypning skal du gå? Hvor skal du gå?

Lenke til kommentar

Quote:

Red Dog skrev (2002-08-06 22:29):

PS. det er en kontroll brikke i alle høykvalitets PSU'er som kontrollerer statusen på PSU'en (Er +5V stabilisert? er +12V stabiliser? osv.) så sender tilbake klarsignal (Pin 8 Power Good) til hovedkortet om at den kan starte. dette skjer på et par millisekunder etter du har trykket på Power On (Pin 14 PS-ON) knappen.. får du vilkårlig restart uten noen grunn kan tilkoblingen eller kabelen til pin 8 på ATX kontakten være dårlig/gåent.. (Tips til dere som har slike problemer....)

Vil ikke dette si at man kan kortslutte mellom PS-ON og jord(svart) for å "slå på"? altså for å se om PSU vil "starte" eller om feilen ligger på mobo eller noe annet enn PSU?

Lenke til kommentar

Quote:

Hvor skal du gå det faget da? Interessant fag, i teorien! Lærte ingenting der! Kjedelig!! Hvilke fagfordypning skal du gå? Hvor skal du gå?

Jeg skal gå enten som Service Elektroniker Lærling på Bergen Maritime VGS eller VKII på Askøy VGS (Data og kontortekniske systemer)

Og det er ikke skjedelig!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 10:14, ZoRaC skrev:

Vil ikke dette si at man kan kortslutte mellom PS-ON og jord(svart) for å "slå på"? altså for å se om PSU vil "starte" eller om feilen ligger på mobo eller noe annet enn PSU?

Nei, du må kortslutte +5Vsb (Pin 9) med PS-ON (Pin 14) for at den skal starte, men må ikke holdes sammen, og neste gang de kortsluttes, slåes PSU'en av...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-07 09:27, Killer_DT skrev:

Hvis det sier PANG, og man har elektronisk sikring er noen garantert svidd eller sprengt! Tenk over det da...

Prisipp skjema finner du her. Men du sprenger ikke PSU'en, for "sikringen" reagerer på 1/1000 sekund, og sperrer strømmen igjennom regulereren. og den vil ikke ødelegge noe som helst i strømforsyneren, for disse strømmene er beregnet med forsiktighet, for at de skal være garantert til å fungere...

Nothing is Fun before It gets Difficult!

[ Denne Melding var redigert av: Red Dog på 2002-08-07 11:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Red Dog skrev (2002-08-07 11:17):

Prisipp skjema finner du
. Men du sprenger ikke PSU'en, for "sikringen" reagerer på 1/1000 sekund, og sperrer strømmen igjennom regulereren. og den vil ikke ødelegge noe som helst i strømforsyneren, for disse strømmene er beregnet med forsiktighet, for at de skal være garantert til å fungere...

ÅÅÅÅÅ, men han fyren dette gjelder sa at han hørte et kraftig smell når strømmen kubbet! Og mitt poeng er at det skal IKKE komme et PANG når man har elektronisk sikring!

Lenke til kommentar

Vel, det kom ikke akkurat et kraftig smell, men det kom et sann poff som det alltid gjør når noe blir kortsluttet.

Men Red Dog: maskinen hadde stått av i 12timer med ledningen utdratt, jeg prøvde å starte den igjen i dag, null respons :

Skal vel ikke ta så lang tid før den sikringen resetter seg selv?

Lenke til kommentar

Quote:

Red Dog skrev (2002-08-07 10:54):

Jeg skal gå enten som Service Elektroniker Lærling på Bergen Maritime VGS eller VKII på Askøy VGS (Data og kontortekniske systemer)

Og det er ikke skjedelig!

Jeg og Jimmy POP, og mange andre her jeg jobber har gått på den linjen på askøy, data og kontor. Og jeg skal si deg en ting, hvis vi hadde jobbet normalt en dag i uken aktivt hadde vi gjort samme arbeid som vi gjorde på en hel uke til vanlig! Jeg sier bare en ting: Det var det kjedeligste året jeg noengang har hatt! Nesten alle lærerne suger! Og en av de to "relativt brae" lærerne vi hadde kommer ikke til å være der til høsten!

Høvedlæreren for elektro-avd som dere kommer til å ha 2timer i uken, sikkert mer nå som dere får ny læreplan er en satanistisk syk trangsynt jævel som er hatet av alle!(faktisk alle i klassen min og året før hatet ham!) Så har vi læreren i datafagene: han kan nesten ingenting, utenom datating før 1995! Det eneste konkrete vi lærte om var teknologi før 1995!

Så over til kopi/fax, det kan hende dere slipper dette faget hvis de har klart å innføre en ny læreplan... Men et er helt ubeskrivelig smertefullt å tenke på hva vi egentlig lærte i de timene! Det var akkurat som tortur! Jeg sov ALLE timene bare for å overleve året! Læreren er helt blottet for talent! TRUST ME!

Det du bør vurdere er om du rett og slett skal droppe VK2! Bergen Maritime er enda sykere enn Askøy! Har et parr kamerater som har gått der, og ingen av dem har fått jobb. Det er forresten medisinsk.elektronikk!

Hos Oss var det ca 3 av 12 som ikke fikk læreplass(hvis jeg husker riktig)

Jeg hadde heller drept en lama og spist dens anus-saft før jeg hadde våget meg inn i en time på VK2 askøy! Og jeg hadde tatt livet av meg før Bergen maritime! Askøy er ihvertfall en "relativt" fin skole, men bergen Maritime ser ut som et HØL!

Bare spørr hvis du lurer på noe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...