Patriot Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Klarte det ufattelige mesterstykket idag. Ikke vet jeg om det var varmen eller hva som fikk meg til og gjøre dette. Her er saken: Jeg skulle teste ut en ny kabinett vifte, denne begynte jeg å koble på mens maskinen stod å gikk (meget smart...) Da klarte jeg mesterstykke å kortslutte 2 ledninger. BANG sa det og maskinen skrudde seg av. Jeg har rotet litt med gamle strømforsyninger før og kortsluttet de på gøy, de har alltid fungert igjen etter at jeg har skrudd de av og på. Men Chieftec strømforsyninga vil ikke starte igjen, jeg har ikke skrudd opp å sett nedi enda. Men jeg lurer på, er det noen som vet om dette kan fikses? Eventuellt skifte en sikring? Det er så *******s irriterende hvis jeg finner ut at jeg har klart å ødelegge en splitter ny psu.. :sad: (Akkurat nå har jeg koblet meg til en gammal psu) [ Denne Melding var redigert av: Patriot på 2002-08-06 16:55 ] Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Er nok bare en sikring som er røket, skift ut med en som er dønn make :smile: Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Jeg skrudde netopp opp strømforsyningen. Hadde vert enkelt om jeg hadde sett noe som lignet på en sikring. Men så vidt jeg så, var der ikke noen som helst form for sikring.. Jeg har ok peiling på elektronikk etter gk elektro.. Noen som har noen tips??? Lenke til kommentar
Knuti_ Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Skrudde opp et chieftec power i går som hadde "poffet". Jeg fant heller ingen sikring. Har også erfaring etter GK elektro og fant ikke noe som lignet på en sikring. Håper noen kan gi et svar på dette. Lenke til kommentar
zTab Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Hvordan klarte du å kortslutte hvis du har gått gk elektro da? Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Uforsiktig het kalles det... :razz: Men er jo merkelig at gamle psuer takler fint å kortslutte mens nye "moderne" tar kvelden?? Lenke til kommentar
balrog Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Enhver Einstein må da få lov til å eksprimentere litt :wink: Lenke til kommentar
hurst Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 ser dere ingen sikring`? Det skal da være en slik glass-sikring der (eller hva de nå kalles). Det er det i min chieftec 300w hvis jeg ikke husker feil. Er det noe som er smelta inne i psu'en a? Det er skjelden et godt tegn :wink: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Det skal være en sikring. Følg ledningen inn i psu fra lysnettet, før likeretteren skal det være en.. Vekselspenningen fra lysnettet blir altså likeretter og glattet, dette er første steg i en slik svitsje psu og før denne likeretteren skal det altså være en sikring.. dere får glo litt nærmere :wink: Har sett sikringer som er loddet på, altså man må lodde for å skifte en sikring i en psu.. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 _________________________________________________ denne begynte jeg å koble på mens maskinen stod å gikk (meget smart...) _________________________________________________ (meget smart...) er nok ikke det rette ordet.... GENIALT smart og kortslutte PSU'en Men det burde finnes en sikring! (og et nytt PSy er ikke så himlanes dyrt) Muligens grunnen til at gamle PSY'er tålte og kortslutes er vel at de kanskje var av bedre kvalitet . eller ikke hadde noen form for "nyere teknologi" Hilsen LOZER Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Men hvor kan jeg få kjøpt en ny sikring da? Er det standard sikring, eller må man ha deler fra chieftec? Lenke til kommentar
The man! Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 kan hende bare ledningen til powerknappen er fallt ut Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Hehe, hadde det bare vert så greit som at en ledning hadde duttet ut. Nei, den er nok kortsluttet :sad: Noen som vet hvor jeg får kjøpt reserve deler? Eventuelt hvordan jeg kan fikse dette greit.. Lenke til kommentar
DataFMT Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Klart at det har blitt mer fokusert på kvantitet de senere år, spesielt i firmaer som har stor vekst. Kvantitet er ikke bare bra, selv om de senker prisene. Jeg har en Enermax strømforsyning fordi jeg hørte mye skryt om disse. Leste en tråd en gang om en fyr som hadde skrudd over fra 220 V til 110 V på en sånn PSU, og den virka igjen etter at han slo den over til 220 V igjen. De fleste PSU'er har autosekring, som er praktisk hvis et uhell skulle skje. Lenke til kommentar
jossa Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 he he he føste gangen jeg gjorde dette mester stykke så blei jeg ganske redd prøv og trykk på power kanppen mange ganger + fitle med den knappen bakpå det fungerer tilslutt, kan ta opp til 5 min prøv det ikke værdens mest tekniske svar men funker for meg med en 340w psu Lenke til kommentar
Patriot Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Jossa: Er det chieftec psu du har? Tusen takk hvis det viser seg at dette virker. hehe Lenke til kommentar
jossa Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 jup det er bare og trykke som f... men med måte Lenke til kommentar
jossa Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 gi meg bekjed hvis det fungerer i så fall må jeg forske litt mere på dette.... Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 hvis det er sikringen er det logisk å tro at det er glassikringer/rørsikringer som man kan få på biltema, etc. brukes og i dørklokker Lenke til kommentar
Red Dog Skrevet 6. august 2002 Del Skrevet 6. august 2002 Det er sant at CHieftech ikke har glassikring, for den har en elektronisk sikring, og den slår ikke av før all spenning er vekke fra strømforsyneren (Kondensatorene). Da vil den "automatisk" resette seg som en automat sikring. de brukes på høykvalitets PSU'er, for de reagerer mye raskere enn vanlige sikringer.. Dette er etter jeg har gått VK1 elektronikk (Med 5 i snitt (6 i alle elektronikk fag og 6 på elektronikk eksamen) (Snart VK2 Service Elektronikker...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå