scoot Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 .. du har skills i paint må jeg si Lenke til kommentar
Bullit Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Av de to andre tilfellene jeg kjenner til, har lyktestolpen knekkt hver gang bilen har truffet de. Trodde de var konstruert for dette jeg, men skal ikke si noe for sikkert. Lenke til kommentar
mr. Bjerre Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg så i dag i 7 tia at det hadde vært et lite krasj i rundkjøringa nord for pyramiden. Så dog ikke ut som noe alvorlig Lenke til kommentar
Opus Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Mye grisekjøring her på Kvaløya i sommer. Hyrlen: Du tenker vel på krasjet på torsdag/fredag? med en hvit Mazda ført av ei jente på 19år? Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Av de to andre tilfellene jeg kjenner til, har lyktestolpen knekkt hver gang bilen har truffet de. Trodde de var konstruert for dette jeg, men skal ikke si noe for sikkert. Jeg vet om flere tilfeller der stolper har stått som fjell. Jobber med blant annet med å sette opp slike stolper så burde vite det. Og stolpene er ikke konstruert for dette, at noen gjør det er vel en heldig bieffekt. Andre ganger kan det være vel så farlig. Hyrlen: Du tenker vel på krasjet på torsdag/fredag? med en hvit Mazda ført av ei jente på 19år? Jeg tenker på den kræsjen på kvaløya der stolpen knakk rett av, jeg var og befarte hva som hadde skjedd dagen etterpå. Å da var det en bil som hadde kjørt på den, hvilken bil vet jeg ikke. Det skjedde på torsdag, før 8 det er alt jeg vet. Endret 14. august 2005 av Hyrlen Lenke til kommentar
Abruzzi Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 En kamerat av meg krasjet i en lyktestolpe en gang. Les om det her det er den øverste historien. Lenke til kommentar
CMOTDibbler Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 For noen uker siden kjørte en traktor ned en lavspentstolpe rett utenfor vinduet mitt. Stolpen knakk på samme måten - som en fyrstikk, og den øverste delen ble hengende fast i ledningen. Lenke til kommentar
allyse Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Joa, finnes stolper som gir etter, men dette er så dyrt jeg tviler på det er noen enn på veldig stategplasser. De testet disse stolpene på Fifth Gear i sist sesong (eller var det Top Gear som testa dem?) Der sa de ihvertfall at norge var en av de som hadde disse mange hundre tusen-kronersstolpene. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 For å si det sånn så konstruerer vi ikke stolper for å svikte med eventuelle bilkræsj. Hadde dette vært en ny stolpe ville nok historien vært en annen, men det var det da heldigvis ikke. Tull. Det er lenge siden man startet utviklingen av lyktestolper som med vilje gir etter i en krasj. De er primært designet for å fly over taket på bilen som krasjer, eller holde hvis farten på bilen ikke er høy nok til at stolpen vil fly over taket. Jeg har liten tro på at dette er en stolpe av den "gamle" typen. Hadde den vært det ville den har boret seg godt inn i bilen, ikke gitt etter på en slik måte. Påstå gjerne at bilen hadde høy fart osv., men det forklarer ikke at lyktestoplen gir etter på en slik måte med mindre den med vilje er konstruert slik. Eventuelt har en kritisk skade, noe som dog er lite troelig. Høyere fart skal tilsi at stolpen borer seg mer inn i bilen, ikke at den gir etter slik. Lenke til kommentar
MiteS Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Med andre ord, om du ser du kræsjer i en lyktestolpe så gi full gass så stolpa ikke legger seg oppå bilen. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 For å si det sånn så konstruerer vi ikke stolper for å svikte med eventuelle bilkræsj. Hadde dette vært en ny stolpe ville nok historien vært en annen, men det var det da heldigvis ikke. Tull. Det er lenge siden man startet utviklingen av lyktestolper som med vilje gir etter i en krasj. De er primært designet for å fly over taket på bilen som krasjer, eller holde hvis farten på bilen ikke er høy nok til at stolpen vil fly over taket. Jeg har liten tro på at dette er en stolpe av den "gamle" typen. Hadde den vært det ville den har boret seg godt inn i bilen, ikke gitt etter på en slik måte. Påstå gjerne at bilen hadde høy fart osv., men det forklarer ikke at lyktestoplen gir etter på en slik måte med mindre den med vilje er konstruert slik. Eventuelt har en kritisk skade, noe som dog er lite troelig. Høyere fart skal tilsi at stolpen borer seg mer inn i bilen, ikke at den gir etter slik. Tosk. Lyktestolper ja. Du tenker på stolper av Alu. Ikke stolper som er 25cm i diameter og står 2m ned i jorda, og er lagd av Trykkimpregnert tre. Dette var en gammel trestolpe, ikke en av metall. Grunnen til at den knakk var at denne var såpass gammel, og muligens ikke like tjukk som nye stolper vi setter opp. Disse er konstruert for og holde sny og vindlaster på flere tonn i toppen så en bil på ca 1000kg i 70 km't skal ha store problemer med og knekke den. Velte den er det mulighet for, men knekke? Ikke sjans. Jeg har liten tro på at dette er en stolpe av den "gamle" typen Jeg var på plassen og så stolpen, den var av tre. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) nice Endret 15. august 2005 av vegis Lenke til kommentar
FunC Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Disse er konstruert for og holde sny og vindlaster på flere tonn i toppen så en bil på ca 1000kg i 70 km't skal ha store problemer med og knekke den. Velte den er det mulighet for, men knekke? Ikke sjans. Tja. at en bil kan knekke en slik stolpe har jeg ingen problemer å tro på. Fikk selv se resultatet av en bil på villspor i nabolaget her for noen år siden. Det som knakk da var: 1stk lyktestolpe av tre som du nevnte, ikke ny riktignok, men langt fra gammel og ikke skadd . 2 stk "port søyler" av mur. 6-7 småbjørk og noen meter med gjerde. bilen var relativt knust den og mens føreren (dritfull) satt vedsiden av og spurte etter siggarettpapir da førstemann kom til stedet Lenke til kommentar
anono1123 Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Det skjedde i Alta i dag sjaføren ble lettere skadd mens sidepasasjeren er alvorlig skadd og ble brakt til tromsø sykehus med helikoppter de kjørte BMW Z3 BTW: nå har de endelig skrevet noe om ulykken DER Alta... Så det i Avisa ja. Nemmen æ bor jo i Alta Skoddevarre... Hakke været der på daga å uka. Endret 15. august 2005 av -Martin- Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Disse er konstruert for og holde sny og vindlaster på flere tonn i toppen så en bil på ca 1000kg i 70 km't skal ha store problemer med og knekke den. Velte den er det mulighet for, men knekke? Ikke sjans. Tja. at en bil kan knekke en slik stolpe har jeg ingen problemer å tro på. Fikk selv se resultatet av en bil på villspor i nabolaget her for noen år siden. Det som knakk da var: 1stk lyktestolpe av tre som du nevnte, ikke ny riktignok, men langt fra gammel og ikke skadd . 2 stk "port søyler" av mur. 6-7 småbjørk og noen meter med gjerde. bilen var relativt knust den og mens føreren (dritfull) satt vedsiden av og spurte etter siggarettpapir da førstemann kom til stedet Poenget er uansett at de ikke er konstruert for dette, jeg har sett en 240 være knust imot en vanlig lavspent stolpe som var helt ny. Å en 240 vil jeg si er en mildt sagt solid bil. Men jeg har også sett en mazda knuse en stolpe nede ved rota, så er ikke alltid en selvsagt utfall. Men det er mange omstendigheter som spiller inn, hvor mye last det er på stolpen fra før og hvordan den er bardunert. For hvis noe rykker i toppen når sammenstøtet skjer så er det snart at flere krefter kommer inn i bildet, å da rykker stolpen fortere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå