Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi 100 2,2 86 Mod.Riste problem!


Ken@th

Anbefalte innlegg

Heisann!

Lurte på om noen av dere kunne hjelpe meg litt... Jeg sliter med at hele bilen rister som bare F når jeg kommer opp 80\90 km\t + på motorveien.

 

Kan det være nokk med å avbalansere hjulene ? eller ?

 

også her om dagen svingte jeg hjulene helt til siden, slik at jeg kunne se bak hjulet.. der viste det seg at en ledning er kuttet av på venstre frem hjul! Skivebremser fremme og bak.

Noen som vet hvilken ledning dette er og\evnt om den er viktig ? har nylig hatt problemer med Bremser\Servo og clutch med at det var Lekasje i lokket på sentralhydraulikk olje beholderen.. som gjorde at servo funket lite. og "håndbrekk lyset blinket kontinuerligt, og clutchen ville ikke trekke seg ut igjen...

som jeg vet så er det meste hydraulikk styrt på Audi 100`ene..

 

Og evnt om noen kunne nevne litt om lufting av hydraulikk systemet.. som bremser etc...

 

 

Mvh

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som det kan være ledningen til bremseføleren som har røket spør du meg...

Da vil lyset til bremser/brekk lyse, mulig blinke...

Er noen år siden vi solgte vår hundrings...

 

Hvis du ikke merker noe til hydraulikk"problemet" så er det nok ikke det...

Lenke til kommentar

Dette høres ut som et eksemplar som har vært

dårlig behandlet, uten at vi skal gå nærmere inn på det.

Ristinga kan være så mangt, ubalanse i hjulene er bare

en av de tingene som kan lage ristingen du beskriver.

Å få rebalansert/sjekka hjulene er det første du burde

gjøre, det er billig å gjøre og er du heldig så er det bare det.

Det du også burde gjøre er å sjekke hjulopphenget, dette kan du

delvis gjøre selv ved å ta tak i hjulbuen forran og gynge på bilen

og høre om du får en "klank" lyd, gjør du det så burde du dra til et verksted å få sjekka hjulopphenget

 

Jeg husker ikke hvor vidt at Audi 100 hadde elektrisk Slitasjevarsler

på bremsene, men antar et denne ledningen er til dette, Håndbrekk

lyset er også varsellyset til bremseanlegget så når håndbrekken ikke

er på og lyset fremdeles lyser så betyr det at noe er galt, enten at

en av bremsekretsene er fallt ut eller at det er lavt bremseveskenivå.

men denne "ledningen" den er vel ikke tilfeldigvis på tykkelse med

lillefingeren og er laget av gummi og er rifflete? er den det så har

du antageligvis større problemer

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Er ikke altid en kan kjenne det. bilen har tross alt bremser på 3 hjul

hvist den ene kretsen faller ut kjenner du ikke dette med mindre at

du bremser veldig hardt, Jeg hadde en Audi 80 der bremseslangen

på høyre bakhul gikk, det eneste jeg merket var at jeg fikk redusert

bremseeffekt og at pedalvandringen ble lengre, og seff at det var en stor pøl med bremseveske under hjulet.

Lenke til kommentar

Hei

takker for svar..

 

det er ikke bremseslangen her snakker vi om en ledning (elektrisitet)...

håndbrekk lyset, lyser hele tiden og bremsene er knall harde de første meteren jeg kjører til jeg har pumpet litt grann.. når jeg fyller på Hydraulikk olje i sentralhydraulikk olje beholderen.. så funker det bedre lyset slutter omtrent og lyse og bremsene er ikke harde, og servoen funker.. problemet er at i lokket på sentral hydraulikk beholderen så er den en liten "ventil" eller en pinne som stikker opp.. og opp der frøser det ut med olje.. noe som gjør at den mister trykket og lekker ut all olje slik at jeg ligger under "minimum" grensen..

men ang den kabelen, det er vell egentlig bare å skjøyte den kablen? slik at den får sin effekt igjen ? eller ? appropo opphenget så har jeg hatt problemer med `staget\lager eller va det er som er der :D på venstre frem hjul.. der det kommer en slik "Dank" lyd når jeg svinger brått over...jeg vet at denne saken er.. byttet for en kort stund siden.. halvt\1 år..

Endret av Ken@th
Lenke til kommentar

Når denne ledninga blir jordet så skal lyset "håndbrekklyset"

lyse for å indikere at bremseklossen(e) er nedslitt og må

byttes, så du burde fikse den . Du er nødt til å bytte bremsevesken snarest, det du beskriver tyder på at det er vann i bremse/koblings systemet og at du kan få de symptomene som hard pedal og at pedalene blir hengende igjen, jeg kan nesten garantere at bremseveska er svart og full av vann, med de problemene du har.

prøv også og se om du finner lekasje på bremserør o.l

Lenke til kommentar

Hei!

 

Nå har jeg inspisert litt...det viser seg at denne kablene er kuttet av på begge frem hjulene..Jeg har inspisert bremserørene og der er det ingen lekasje..

Ja jeg er nødt til å skifte bremseveske den er forsovet ganske skitten.. regner med at det er kommet luft i bremsesystemt iogmed at jeg har hydraulik lekasje ifra sentralhydraulikbeholderen..

 

Noen som kan gi en beskrivelse om hvordan jeg lufter bremsesystemet ? jeg vet noe om at det skal være en vakum pumpe på bremsekraftforsterkeren... også så jeg at pakningene på bremsekraftforsterkeren.. er ganske tørre og slitte..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...