Gå til innhold

High end kompaktkamera?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe enten Canon Powershot Pro 1, Konica Minolta A200 eller Nikon Coolpix 8700 (evt 8800). Prisen er ikke så viktig, jeg vil helt enkelt ha det som gir best bilder + dekker mine behov best. Det jeg vil legge vekt på, ved siden av de beste bildene et kompaktkamera kan gi, er:

- Ikke nødvendigvis så lite, men mindre og lettere enn speilrefleks (vil ikke drasse på mye utstyr)

- Fulle manuelle muligheter

- Akseptabel vidvinkel (helst 28mm) og minst 200mm tele

Jeg vet at alle disse er gode kameraer. Jeg har lest mye tester, men nå er jeg ute etter om noen av dere som har prøvd ett eller flere av disse har konkrete erfaringer og anbefalinger. Gjerne helt subjektive råd (men med et snev av grunngiving).

Jeg tar gjerne imot forslag på andre kameraer, som jeg kan ha oversett.

Endret av perjohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv ville jeg valgt Nikon Coolpix 8800. Canon Powershot Pro 1 har så treg autofokus at det blir et stort irritasjonsmoment (mange klager over akkurat dette), mens jeg ikke har erfaring med Konica Minolta kameraet. Nikon'en har også meget påkostet optikk.

Minuset med Nikon 8800 er at det er tregt ibruk. Bruker lang tid på å lagre bildene.

Synes ikke autofokusen til Nikon er av de raskeste heller.

Jeg ville ventet til slutten av august for å se hva Canon presenter av nyheter, eller event. vurdert Konica Minolta A200.

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Både Nikon og Canon har tydeligvis, etter det som blir sagt her, treg autofokus. Men hvordan er det med manuell fokus? Jeg har ikke prøvd disse kameraene, men jeg ser at i hvert fall Canon bruker ringen på objektivet til manuell fokus. Jeg har brukt manuelle speilreflekskameraer i årevis, så det er jeg vant med. Er disse like enkle og kjappe å fokusere med som et ordinært SLR-kamera? Kan man f.eks. stille skarpt i den elektroniske søkeren?

Endret av perjohan
Lenke til kommentar

Nei, ingen av disse kameraene har manuell fokus som funger. Minolta er det eneste som har fokusring, men oppløsningen i søkeren er dessverre for dårlig. For å si det rett ut begynner alle disse modellene å bli litt utdaterte. Treg lagring og treg autofokus holder bare ikke i denne prisklassen.

Jeg ville heller vurdert Panasonic DMC-FZ30 som burde komme i butikkene ganske snart.

Lenke til kommentar

Har brukt både Nikon 8700 og Canon Powershot Pro-1,

Nikon 8700 har noen knotete knapper. Manuell fokus er trøblete å bruke. Føler at jeg ikke har helt kontroll på Nikonen som jeg har brukt mest.

Autofokusen på Canon er litt treg, men ikke noe særlig verre enn Nikon, desuten har det kommet en ny firmvare som skal bøte på problemet.

Nikonen virker solidest, men Canon har bedre finish.

Canon har den beste skjermen.

Canon har en filter holder som sitter litt dårlig og man kan ikke bruke filter og solblender samtidig. Nikon har derimot snor på objektiv dekslet.

Nikon svartner ut og bruker litt tid på komme seg igjen særlig når man bruker blitz.

Nikon har flest programmer.

Canon har mest anvendelig zoom område.

Begge lager kjempe bra bilder hvis man lærer seg og bruke dem.

Personlig liker jeg Canon best p.g.a finish og knapper.

Olympus 8080 bør også vurderes p.g.a suveren bilde kvalitet.

kW

Lenke til kommentar

Coolpix 8800 har jo nå gått ut, og med mindre noen har et restlager, så får man ikke tak i kameraet lenger. Spenningen nå går jo på hvorvidt de kommer med en ny modell snart, og hvor store forbedringene er på den.

Canon Pro 1 er også en gammel modell, og de har så vidt jeg vet heller ikke noe nytt på trappene (Pro 1 var ikke akkurat en suksess). Men nå har de snart storlansering av en rekke nye produkter, så det kan bli spennende hva som skjer da.

Lenke til kommentar
Coolpix 8800 har jo nå gått ut, og med mindre noen har et restlager, så får man ikke tak i kameraet lenger. Spenningen nå går jo på hvorvidt de kommer med en ny modell snart, og hvor store forbedringene er på den.

Canon Pro 1 er også en gammel modell, og de har så vidt jeg vet heller ikke noe nytt på trappene (Pro 1 var ikke akkurat en suksess). Men nå har de snart storlansering av en rekke nye produkter, så det kan bli spennende hva som skjer da.

Det høres ut som om det kan lønne seg å vente litt, om ikke annet så for å få gamle modeller litt rimeligere. Er det noen som vet når nye modeller kan ventes i butikkene?

Lenke til kommentar

Eller måske Samsung Pro 815 når det kommer engang.

Bare ikke lade dig forblænde af de 15 x optisk - i praksis har det ikke mere tele end fz20/30 og 2S IS = 420 mm.

men det har mulighed for højere iso, og større vidvinkel(28 mod de to andres 35/36 mm)

Fujifilm S9500 er også en mulighed, når det engang kommer.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...