Gå til innhold

Boot-CD/-diskett med kommandolinje og NTFS-støtte

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som får blåskjerm hver gang jeg prøver å starte Windows XP, enten det er i vanlig eller sikkermodus. Slik jeg har forstått Microsofts supportsider er det mulig å kjøre systemgjenopprettingsverktøyet fra kommandolinjen (ved å kjøre programmet Windows\system32\Restore\rstrui.exe). Problemet er at jeg ikke får tilgang til den gjennom Windows-installasjonen, siden jeg, som sagt, får blåskjerm av alle oppstartsmodi, inkludert sikkermodus med kommandolinje.

Gjenopprettingskonsollen man får tilgang til fra Windows XP-CD-en så ut til å virke, helt til jeg fant ut at den ikke kan starte programmer.

Jeg prøvde med en oppstartsdiskett for Windows 98, siden jeg bare trenger å starte et program, men siden disken er formatert med NTFS kunne den ikke lese noe som helst.

Jeg fant også et program på Microsofts nettsider for å lage Windows XP Home SP1-oppstartsdisketter, men det krevde seks disketter, noe som er fem flere enn jeg har tilgang til. (Jeg er heller ikke sikker på om dette faktisk ville latt meg kjøre programmet.)

Jeg har etter beste evne prøvd å finne alternative måter å få startet programmet, men blir ikke klok på noe.

(Feilen er den som er beskrevet her. Grunnen til at jeg ikke har har forsøkt løsningen som er der er dette:

Warning: Do not use the procedure that is described in this article if your computer has an OEM-installed operating system. The system hive on OEM installations creates passwords and user accounts that did not exist previously. If you use the procedure that is described in this article, you may not be able to log back into the recovery console to restore the original registry hives.

Jeg er litt usikker på om det kun gjelder installasjonen som var på PC-en når den ble levert, eller om det også gjelder senere installasjoner utført med samme CD (sistnevnte er tilfelle på PC-en med problemer), men antar at det er sistnevnte. (Jeg har for øvrig ikke merket noen forskjeller mellom en ikke-OEM-Windows og denne OEM-versjonen, verken under installasjon eller bruk.)

Derfor; hvilket program/hvilke programmer kan jeg bruke for å få kjørt startet programmet?

EDIT: Alternative metoder er selvfølgelig også ønskbare.

(Beklager hvis jeg bruker feil navn/begrep på ting.)

Endret av nerdVANNA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...