Gå til innhold

endre screen resolution i bash?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har alltid fått denne feilmedingen jeg, men det kan vel ha med driverne å gjøre, eller at jeg bruker xinerama:

"X-tjeneren støtter ikke XRandR-utvidelsen. Endringer i oppløsning kan ikke utføres mens den kjører."

Ja, det er korrekt. Den meldinga får jeg òg på min stasjonære med fglrx-driverne. Men dette er på min laptop med Intel integrert.

Lenke til kommentar
Men dette er på min laptop med Intel integrert.

Jeg bruker Intel og det fungerer perfekt her.

Jeg trur vi misforstår hverandre, alt funker fint på mitt Intel skjermort òg, men med fglrxdriverne i ubuntus pakkesystem på min stasjonære, får jeg ikke endra oppløsninga. Det er kanskje ikke så rart ettersom dem ikke er veldig oppdaterte, men jeg gidder ikke installere de nyeste.

Det var uansett ikke dét jeg lurte på.

I system->preferences->screen resolution kan jeg stille oppløsninga manuelt i en grafisk meny, jeg lurte på hvordan jeg gjør dette i bash/kommandolinja.

Endret av dabear
Lenke til kommentar
Eller mener du hvordan du skifter oppløsningen utenom X? Altså den terminalen du finner ved å f.eks trykke ctrl-alt-F1? Da kan du kansje prøve det han viser her.

Takk for tipset, det du viser til har jeg gjort for ei stund tilbake :cool: . Det var ikke det jeg mente. xrandr funka flott til sitt formål ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...