Gå til innhold

Vanskelig å få tak i highend pc'er ferdigbygd!


Anbefalte innlegg

Har oppdaget ett lite "luksus" problem. Jeg er nå på vei til å kjøpe en high-end pc, og regner med å bruke ca 30.000 på pc'en. Dette er uten skjerm osv.

Men det er virkelig ikke lett å få kjøpt en slik pc, hvis man ikke vil bygge den selv da, noe jeg ikke har planer om å gjøre.

 

Nettbutikker finnes det mange av, men få som virkelig har pc byggere som inneholder det råeste og det beste.

 

Her er oppsettet på den pc'en jeg er ute etter å kjøpe.

 

Planen var å enten kjøpe den på komplett.no, eller netshop. Hos netshop venter jeg fortsatt på svar, siden de mangler (ikke selger) både CPU'en og minnebrikkene.

Fra komplett.no fikk jeg svar ganske kjapt: Ingen mulighet til å bygge denne pc'en, og det var det. De bryr seg ikke om at man har vært kunde i en årrekke.

 

Sjekker så rundt hos andre nettbutikker: Mamoz, MPX, Psdata m.f og ingen av disse har alle delene, med unntak av Mamoz. Men heller ikke de har pc-bygger eller valg som kan brukes til å bygge tilsvarende pc.

 

Synes egentlig det er rart at ingen av de "store" nettbutikken er interessert i å selge high-end pc'er til de kresne. Før var pc-byggeren til komplett.no en av de beste, nå kan man jo knapt sette sammen noe som koster penger. Er det virkelig ingen i Norge som kjøper pc'er for mer enn 15.000-20.000? (uten skjerm)

 

Håper virkelig Netshop kan imponere meg, og skaffe alle delene.. hvis ikke må jeg kanskje synke så lavt at jeg må kjøpe en ferdig pc fra dell....noe jeg helst vil unngå.

 

Ingen der ute som har fått bygd en skikkelig rå pc'er der ute? Og eventuelt hvem fikset det? :ermm:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det virkelig ingen i Norge som kjøper pc'er for mer enn 15.000-20.000? (uten skjerm)

 

Jeg vil tippe det er få ihvertfall, PCer har blitt billigere, og man betaler veldig mye for lite ytelsesøkning lenger opp. Men det er litt rart at komplett ikke kan bygge PCen, trodde de byget sammen uansett jeg?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er de de ikke selger på komplett av det som er mest highend? I PCbyggeren der har du jo tilgang til SLI oppsett av 7800GTX, AMD-FX57 prosessorer (eller X2-4800 om du foretrekker), noe ganske så fet RAM osv. Da inkluderer jo det montering av maskinen.

 

Hvis dette på en eller annen måte skulle være noe problem, så kjøp delene løst og be datakjeden eller annen lokal datasjappe om å montere delen for deg. Burde ikek være noe problmen men...

 

...om det skulle by på problemer, så er det sikkert mange i ditt område her på forumet som har mer enn nok ekspertise til å kunne gjøre det for deg mot en liten godtgjørelse.

 

I uansett tilfelle: Hva i alle dager er det du skal bruke 30.000 på? Det går en del penger med på de 5 harddiskene dine, men den prosessoren du har valgt er jo helt håpløs ytelse i forhold til pris. Du er klar over at du kan få tilnærmet samme ytelse fra prosessorer som koster en brøkdel er du ikke? Spesielt om det er til spill du trenger ytelsen til (og det gjetter jeg på grunnet skjermkortet), så får du like mye eller mer ytelse av en overklokket A64 Venice. (som koster typ 1500kr).

 

Bruk heller de pengene på noe du faktisk vil få noe igjen for, som en gigantisk skjerm, et SLI-oppsett, eller en oppgradering på et par tusenlapper om 1-2 år.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Er det virkelig ingen i Norge som kjøper pc'er for mer enn 15.000-20.000? (uten skjerm)

Som ATWindsor skriver så har det ganske sikkert en sammenheng med ytelse/pris.

Du får veldig lite for den siste håndfullen tusenlapper, og i realiteten så har det vel så godt som ingenting å si for normalt bruk - du bruker mer penger uten egentlig å få noe igjen for det med andre ord.

 

En maskin som koster 30.000 idag vil garantert være dårligere om et år enn en maskin til 20.000 idag som oppgradres for noen tusen til neste år. Med andre ord; kutt nyprisen idag med 10.000 og sett heller av disse pengene til oppgraderinger de nærmeste 1,5 til 2 årene.

 

PS: Personlig ville jeg uten å mukke kjøpt en CPU til langt under halvparten av prisen på den du har satt opp, og den ville alikevel være mer enn rask nok...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Er det virkelig ingen i Norge som kjøper pc'er for mer enn 15.000-20.000? (uten skjerm)

Som ATWindsor skriver så har det ganske sikkert en sammenheng med ytelse/pris.

Du får veldig lite for den siste håndfullen tusenlapper, og i realiteten så har det vel så godt som ingenting å si for normalt bruk - du bruker mer penger uten egentlig å få noe igjen for det med andre ord.

 

En maskin som koster 30.000 idag vil garantert være dårligere om et år enn en maskin til 20.000 idag som oppgradres for noen tusen til neste år. Med andre ord; kutt nyprisen idag med 10.000 og sett heller av disse pengene til oppgraderinger de nærmeste 1,5 til 2 årene.

 

PS: Personlig ville jeg uten å mukke kjøpt en CPU til langt under halvparten av prisen på den du har satt opp, og den ville alikevel være mer enn rask nok...

Kjøper uansett pc ca hvert 1,5 år.

 

Er klar over ytelse/pris problemet, men vil uansett ha Intel og EE, så da betyr det ikke så mye.

 

Trenger ikke SLI, da jeg ikke spiller så mye, men litt BF2 blir det vel.

Lenke til kommentar

Vis du ikke vil bygge selv så kan du jo få noen du kjenner til og bygge den for deg, vis de kan da selvfølgelig. Vis jeg skulle hatt pc til 30 høvdinger så skulle jeg jammen bygd den selv. Du kan jo ta en titt på alienware (ikke norsk) maskinene, men tror nesten du får mer igjen for pengene ved å bygge selv.

 

Hva slags skjerm har du fra før siden du ikke skal ha det?

Lenke til kommentar
Vis du ikke vil bygge selv så kan du jo få noen du kjenner til og bygge den for deg, vis de kan da selvfølgelig. Vis jeg skulle hatt pc til 30 høvdinger så skulle jeg jammen bygd den selv. Du kan jo ta en titt på alienware (ikke norsk) maskinene, men tror nesten du får mer igjen for pengene ved å bygge selv.

 

Hva slags skjerm har du fra før siden du ikke skal ha det?

Selvsagt kunne jeg det, og jeg kunne jo bygd den selv også. Ikke noe stress. Men det er mer garantien jeg tenker på.

Jeg hater når ting går i dass, og spessielt hvis jeg ikke har en god garanti som jeg kan slå i bordet med. En pc i deler gir meg delegaranti i ett år, noe lengre på visse deler, men da må jeg forholde meg til de forskjellige produsentene....og da må jeg først finne ut hva som er problemet osv..... jeg er ikke av den tolmodige typen når det gjelder min egen pc...

 

Derfor vil jeg enten ha på stedet service eller handle fra en av butikkene som ligger i Sandefjord, slik at det er kort vei....

 

Ellers har jeg bare en 19" LCD skjerm, men holder for meg nå. Trenger ikke noe større akkurat nå.

Lenke til kommentar
Spesielt om det er til spill du trenger ytelsen til (og det gjetter jeg på grunnet skjermkortet), så får du like mye eller mer ytelse av en overklokket A64 Venice. (som koster typ 1500kr).

 

Bruk heller de pengene på noe du faktisk vil få noe igjen for, som en gigantisk skjerm, et SLI-oppsett, eller en oppgradering på et par tusenlapper om 1-2 år.

 

-Stigma

Bruker pc'en til litt av hvert. Tror ikke det har så mye betydning for de fleste spillene om jeg har en 3,2 eller 3,6 ghz CPU (enkelkjerne). Men jeg synes det kan være kjekt å kunne spille, samtidig som pc'en står å komprimerer en film, eller jobber med andre ting, og derfor dobbelkjerne.

 

Hvorfor Corsair PC8000, 7800GTX og Pentium 840 EE? Finnes det noe bedre for øyeblikket? Nope.... AMD fansen vil sikkert nevne FX-59 eller X2-4800, men da blir ikke pris forskjellen noe å rope hurra for. Så når man først skal kjøpe en dyr pc, hvorfor kjøpe ting som ikke er det beste?

 

Og i prinsippet, når du får utnyttet begge kjernene, så er Intel D840,eller 840EE det samme som 6,4 Ghz cpu.... så synes jeg får grei kraft for pengene...

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

En av grunnen til at du har dette luksus problemet er at de PCene som koster rundt 30 000 og oppover er rettet mot bedriftsmarkedet og ofte kalles for workstations. De har ofte samme CPU og RAM som vanlig PCer, men har som regel litt mer sofistikert utstyr for nettverk, harddisk managment (raid/scsi) og er det profesjonelle 3D stasjoner har de 3D kort som koster 10 000 kr alene (dog er de ganske dårlig til spill). Så da kan du jo vurdere firmaer som leverer arbeidsstasjoner. HP, Dell, Alienware osv...

 

Feks spekket jeg en DELL XPS 600 til 42 289 kr...to skjermkort, 2xraid harddisk (1 terrabyte), 2 GB ram, DVD brenner..osv osv. Jo..og 3 år på døren henteservice.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
En av grunnen til at du har dette luksus problemet er at de PCene som koster rundt 30 000 og oppover er rettet mot bedriftsmarkedet og ofte kalles for workstations. De har ofte samme CPU og RAM som vanlig PCer, men har som regel litt mer sofistikert utstyr for nettverk, harddisk managment (raid/scsi) og er det profesjonelle 3D stasjoner har de 3D kort som koster 10 000 kr alene (dog er de ganske dårlig til spill). Så da kan du jo vurdere firmaer som leverer arbeidsstasjoner. HP, Dell, Alienware osv...

 

Feks spekket jeg en DELL XPS 600 til 42 289 kr...to skjermkort, 2xraid harddisk (1 terrabyte), 2 GB ram, DVD brenner..osv osv. Jo..og 3 år på døren henteservice.

 

AKIRA

Jo da, kan jo kjøpe på Dell....men, de har kun Nforce4 hovedkort. Og er det en ting som Intel 840EE ikke liker så veldig, så er det Nforce4 hovedkortene. Da er du i alle fall mer utsatt for problemer.

Det beste for 840EE er i955XE hovedkort. Derfor blir det ikke Dell desverre.

Ellers har jeg vørt utrolig fornøyd med Dell både privat og i arbeidslivet. Så hadde de hatt det rette utstyret, og litt lavere priser, så hadde jeg handlet stasjonære pc'er der også.

 

Men de får meg som kunde nå i høst/nærmere jul, når jeg skal kjøpe ny bærbar. Da går jeg kun for Dell.....

Lenke til kommentar
Hvorfor ville ikke Komplett sette sammen PCen din egentlig?De monterer jo egenkonfigurerte PCer de..??

Halla Kenneth

 

Ting står på samme sted her fortsatt dessverre, så vi har dessverre ingen mulighet for montering av denne for deg. Synes selv dette er på tryne, men det er slik det nå en gang er, og kommer til å bli ser det ut til dessverre.

 

mail fra komplett.....

 

Så da ble det ikke noe montering der....

Lenke til kommentar
Hvorfor ville ikke Komplett sette sammen PCen din egentlig?De monterer jo  egenkonfigurerte PCer de..??

Halla Kenneth

 

Ting står på samme sted her fortsatt dessverre, så vi har dessverre ingen mulighet for montering av denne for deg. Synes selv dette er på tryne, men det er slik det nå en gang er, og kommer til å bli ser det ut til dessverre.

 

mail fra komplett.....

 

Så da ble det ikke noe montering der....

Vær klar over at komplett gjør deg en tjeneste. Til bruket du har nevnt er det mest sannsynlig årets mest bortkastede kjøp.

Lenke til kommentar

myhken2. jeg ser ikke helt problemet ditt her.. dersom komplett eller netshop ikke vil bygge maskinen til deg er det jo ikke værre enn å gå til PSData - under Datamaskiner > PC-bygger > Stasjonær PC Intel så kan du boldtre deg med alt fra 840 EE og 3 års garanti på maskinen.

 

Se også om du får byttet den boxed CPU-vifta (dersom PSData likevel skal bygge den til deg) med en f.eks Zalman 7700-Cu så sparer du endel støy samtidig.

 

Skjønner deg veldig godt at du vil ha en 840EE, skulle ønske jeg hadde råd til en slik selv..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...