Gå til innhold

CPU plutselig varm med ny vifte!

Anbefalte innlegg

Har kjøpt ny vifte( https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=19836 ) til cpu min: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=14782

Når cpu er på idle ligger temperaturen på 20-35 grader.

Men hvis den jobber på 85-100% stiger temperaturen opp til 65-70 grader, og så får jeg blåskjerm, før jeg må restarte pc'n. Har ikke klokket cpu så jeg finner ikkje ut hva som er galt... kan jeg ha tatt for mye kjølepasta eller for lite på, kan det være noe annet som foråsaker blåskjerm, hadde ikke problemet før jeg fikk den nye viften. :(

boxedkjøleren som fulgte holdt cpu min på ca 40-50 grader load.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler på at før mye kjølepasta gir slike enorme utslag, isåfall vil jeg tro det tyter pasta ut av kabinettet. Veldig lav idle-temp, vil tro at du må bruke automatisk viftestyring så den kan øke hastigheten av seg selv når tempen går opp.

Har hatt samme problem med Zalman 7700Cu, den kjølte nesten for bra på idle, når load gikk opp gikk tempen for mye opp også og maskina hang seg. Når jeg bruke autoatisk hastighetskontroll eller justerte opp vifta så CPU ikke hang seg på full load ble det for mye bråk ved idle.

Lenke til kommentar

Når du legger på kjølepasta skal det være så lite at du ikke greier å skrape av mer :)

Er du sikker på at kjøleren er montert beint og at det ikke er viftekontroller på hovedkortet som setter ned hastigheten på vifta for mye? Prøv å koble vifta til en av de andre viftekontaktene enn CPU_FAN.

Lenke til kommentar

Det følger med en egen vifte kontroll slik at jeg kan styre hastigheten selv, jeg har viften på full hastighet hele tiden (2500rpm), det som var merkelig var at cpu'n holder seg nede på 20-24 grader på idle, men når jeg bruker progammer for å få cpu'n til å jobbe 100% hele tiden, øker temperaturen opp til ca 55-56 grader der den ligger en stund før jeg plutselig får blåskjerm. Kan det ha noe annet med pc'n at jeg får blåskjerm?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

20-24 idle (defintivt ikke reelt).. og rundt 65 på full load.. tyder på en ting:

Kjøler har så godt som ikke kontakt med HS på CPU..= feil montering.

Det som er karakteristisk for hele Zalman-serien er (relativt) lav forskjell på idle/load (korrekt montert).

Det jeg har observert for denne kjøleren (har to utgaver) er ca. 15 grader forskjell mellom idle/load.. Dette på både Prescott og Winchester/Newcastle.

For Zalman-kjølerne må vel også bakplate skiftes til medfølgende bakplate/nipler ved kjølerbytte..for S754/S939. Er dette forskriftsmessig gjort?

Lenke til kommentar

Ja jeg har montert den platen bak på hovekortet for å kunne skru fast viften. Når jeg smører pastaen utover cpu er det alltid noen steder der det ikke er helt dekt!! Vil dette gjevne seg ut når du skru fast kjøleribba? Hvis ikke hvordan får du pastaen helt gjevnt fordelt på cpu overflaten? Jeg har prøvd med et kredittkort og med fingrene(holder fingrene inn i en pose), likevel er det ikke helt likt fordelt..-alltid noen steder der er en liten "stripe" som ikke er dekket helt av kjølepastan!

Endret av Selvbyggern
Lenke til kommentar

Tempen øker til bare 55-56 og så blåskjerm? Det hørtes rart ut. Med vifta på fullt burde den kjølern klare å kjøre uten problemer. Når jeg prøvde 7700cu var det nok å øke viftehastigheten bare litt for å få nok kjøling på full load, det var på en Pentium D som bruker atskillig mere strøm enn CPUn din.

For å være sikker på at kjølepastaen dekker kan du sette på kjølern og ta den av igjen, se om det har vært kontakt over hele flata. Flere her som har opplevd skjeve overflater på A64, feks 2 karer her: http://forum.hardware.no/index.php?showtop...dpost&p=4621977

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...