FreeBSD Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Heisann Jeg har nylig fått en Acer Travelmate 8004-maskin. Denne bærbare lekkerbiskenen (etter min mening) benytter Intel Centrino-teknologien. Da jeg tok steget og installerte Ubuntu Linux på maskinen, var det med stort hell. Men jeg fant raskt ut at maskinen kunne yte mer enn hva som var konfigurert som standard. Ubuntu kommer nemlig med en egen deamon som standard, kalt powernowd, som gjennom frekvens-skalering på prosessoren, kan spare dyrebar batteristrøm. Og det er her jeg har noen praktiske spørsmål. 1. Det denne ikke gjør forskjell på, er om maskinen er koblet til strømnettet eller kjører på batteri. Det resulterer i at den kjører på 600 Mhz, så fremt det ikke er veldig tyngende oppgaver. Jeg vil gjerne beholde denne sparefunksjonen når jeg bruker batteriet, men vil helst ha 100% utnyttelse når koplet til strømnettet. Noen med noen forslag til hvordan å fortelle powernowd dette - gjennom et script, for eksempel? 2. Et annet alternativ er selvsagt å skru hele greia tvert av. Da yter jo maskinen maks uavhengig av strømkilde. Tærer noen av delene på holdbarheten til maskinen - mer presist; gjør det noen forskjell om den kjører på "sparebluss" og regulerer seg regelmessig, enn om den kjører fullt hele tiden? Hilsen en litt uerfaren bærbar-bruker Lenke til kommentar
FXDC Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Hvorfor vil du at prosessoren skal kjøre på 100 % hvis du feks bare trenger 40% ? Maskinen blir ikke raskere av å kjøre 100 % når det ikke trengs . Trenger du all cpu kraften får du jo det automatisk alikevel . Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Hvorfor vil du at prosessoren skal kjøre på 100 % hvis du feks bare trenger 40% ?Maskinen blir ikke raskere av å kjøre 100 % når det ikke trengs . Trenger du all cpu kraften får du jo det automatisk alikevel . Jeg ser poenget ditt. Svaret er: hadde det enda vært så vel. Problemet med dette systemet, later det til, er at det tar litt tid før prosessoren justerer seg fra f. eks 40 % sparebluss til full ytelse. Det gjør at systemet "lagger" litt, om du skjønner hvor jeg vil hen. Dette kan jeg fint leve med på batteristrøm, vel vitende om at jeg her sparer litt. Men jeg vil helst slippe det når jeg allikevel er tilkoplet strømnettet, og kan forsyne meg grovt av de store norske energireservene. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Høres snodig ut at maskinen bruker tid på å skru opp hastigheten. På min laptop så blir det gjort så fort at jeg aldri legger merke til det. Vet ikke om det har noe med at jeg bruker speedfreqd istedenfor powernowd, eller at jeg har en annen maskin enn deg, eller at kanskje du tenker litt for mye over det Jeg kunne ihvertfall aldri tenkt meg å hatt maskinen kjørende på full hastighet hele tiden. Det betyr ekstra varme, som igjen betyr at vifta kjører mye oftere. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Takk for tipset, Blurpy. Jeg gir deg rett. Kanskje jeg rett og slett tenker for mye på det. Når jeg nå kikker over tallene i panelet i GNOME (CPU Frequency Scaling Monitor), ser det igrunn bedre ut enn jeg trodde. Mer stillegående er maskinen også, så visst. Lenke til kommentar
bluet Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Min cpufreqd stiller automatisk over til 100% hastighet når jeg vil det. Enten det er når jeg spiller av en DVD med MPlayer på batteri, eller jeg har den plugget i strømnettet. Endret 15. august 2005 av MS-DOS modus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå