Pallehysa Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Snikpellik skrev (1 time siden): Vel, da er vi bare uenige her om at det er med vilje eller unaturlig. Jeg ser ikke noe unaturlig med Greenwoods allerede påbegynte bevegelse og dette skjer på millisekunder, som gjør det umulig at det er med vilje. Ballen treffer og såvidt fingertuppene til Greenwood etter den deflecter uventet rett opp via Demirals baklegg på standbeinet, siden han bommer på ballen. Det er ingen måte Greenwood kan forvente dette. Hva skal han gjøre? Han ser ikke en gang den retningen. Ikke én eneste av Atalanta-spillerne reagerer på noe heller. "Arm søker ball" eller omvendt er ikke nevnt i noen regler såvidt jeg vet, det handler om det er deliberate eller ikke. Se hvor raskt dette skjer i real time: https://www.tv2.no/v/1698184/ Eg har aldri sagt at det er "med vilje". Men at Greenwood gjer seg større, arm/hand beveger seg mot ball, er ein forseelse, i henhold til reglene. Det at arm søker ball, er del av det å bedømme om det er uforskyldt eller ei, samtidig som det er med å bedømme om det er "unaturlig" bevegelse, i henhold til om spelar gjer seg unaturlig større. Er heilt einig med at det skjer fort, som er eit veldig godt argument for at det er var nok ikkje med vilje, (dvs, greenwood hadde nok ingen intensjoner om å treffe ballen med armen/handa) men at Greenwood gjer seg større, i kampen om å vinne ball, som resulterer i at handa/armen beveger seg mot ballen, treffer den, er Greenwood skyldig i, og det er og forblir ein forseelse i fotball. Eg nekter og tror at du hadde argumentert for ein slik bevegelse, treff med hand av ball, skulle blitt godkjent om det var Atalanta som scoret på dette. Endret 3. november 2021 av Pallehysa Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Jeg argumenterer ikke ut fra klubbtilhørighet, men ut fra min tolkning av reglene, så den billetten ut kan man godt droppe. Vet ikke hvilket lag du holder med heller, det er uviktig. Er bare ikke enig i din tolkning eller at det alltid er hands i henhold til reglene ut fra hvordan du beskriver dem. Hvis du er bekymret for bias, har du her en artikkel fra tredjepart om situasjonen som forklarer det jeg og @Prusk gjorde på forrige side, og hvorfor VAR-dommerne ikke vurderte det til en straffbar hands. https://www.101greatgoals.com/news/why-cristiano-ronaldos-equaliser-for-man-united-vs-atalanta-stood-despite-mason-greenwood-handball/ Sitat So why then, did Ronaldo’s second goal stand despite it being checked by VAR? Well, that is because the handball rules were changed ahead of the 2021/22 season. As reported by the Premier League back in August, two laws of the game were revised by the International Football Association Board (IFAB), changing how handball is interpreted by match officials. One of these was on accidental handball in the immediate build-up to a goal (like Greenwood’s ahead of Ronaldo’s goal). Sitat If an attacking player’s accidental handball immediately precedes another player scoring, the goal will now be awarded, when last season it was likely to have been ruled out. Of course, this then leaves whether or not the player in question accidentally handled the ball open to interpretation. But in the case of Greenwood, VAR obviously believed that it was an accident, hence why the goal was able to stand. Det var åpenbart accidental, gitt at det var deflection fra få centimeters avstand, ingen tid til å reagere, ser en annen retning enn ballen, ikke unaturlig posisjon eller bevegelse av armen. Tror jeg har argumentert nok på dette nå. Jeg synes ikke det er straffbar hands ut fra reglene, VAR synes ikke det og til slutt vil jeg si jeg er veldig glad for at man gjorde grep med handsregelen så ikke "alt" er hands slik man hadde det i en periode. Endret 3. november 2021 av Snikpellik 1 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Noen på reddit som lagde oversikt over mulige utfall av de to siste kampene. For å avgjøre det selv må vi med andre ord ta poeng borte mot Villarreal. (Ish: Taper vi med bare 1 mål, er det i teorien mulig å avgjøre det selv dersom vi klarer å snu en målforskjell på 5 mål i den siste kampen sammen med Atalanta). Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Snikpellik skrev (2 timer siden): Det var åpenbart accidental, gitt at det var deflection fra få centimeters avstand, ingen tid til å reagere, ser en annen retning enn ballen, ikke unaturlig posisjon eller bevegelse av armen. Heilt feil. Det er ikkje slik at spelara kan drive å veive med armene, gjere seg større fordi avstanden tilseie at det aldri vil bli dømt for hands. Det var heilt klart ein unaturlig posisjon, bevegelse, der han bokstavligtalt har armen i 90 graders vinkel ut fra kropp, med ein hand som går mot ball. Following this clarification, it is a handball offence if a player: deliberately touches the ball with their hand/arm, for example moving the hand/arm towards the ball; touches the ball with their hand/arm when it has made their body unnaturally bigger. A player is considered to have made their body unnaturally bigger when the position of their hand/arm is not a consequence of, or justifiable by, the player’s body movement for that specific situation. By having their hand/arm in such a position, the player takes a risk of their hand/arm being hit by the ball and being penalised; Avstand har ingenting å sei, når handbevegelsene til Greenwood er unaturlige, han gjer seg større, og handa søker ballen der armen er i ein 90 graders vinkel ut fra kroppen. Den andre armen derimot er i ein naturlig posisjon. Ser du forskjell? Ingen tvil om at Greenwood gjorde seg større, med venstre arm.. Mest sannsynlig for å forstyrre forsvarspilleren. Men også tenkelig at han ville nå tak i ballen. Som han selvfølgelig var fullt klar over kor var... Snikpellik skrev (2 timer siden): Tror jeg har argumentert nok på dette nå. Jeg synes ikke det er straffbar hands ut fra reglene, VAR synes ikke det og til slutt vil jeg si jeg er veldig glad for at man gjorde grep med handsregelen så ikke "alt" er hands slik man hadde det i en periode. Du misrepresenterer reglene. Den nye regelen gjelder ikkje situasjoner som dette. Og situasjonen til Greenwood er så klokkeklar som den kan bli, der han har ein aktiv arm/hand, som søker ball, der armen er i ein unaturlig posisjon ut fra kroppen. Men greit. Vi får bare være ueinige. Håper virkelig ikkje dette er slik dommere tolker den nye regelen. Avskriver dette som ein feil av dommeren, og går tilbake til min konklusjon: Utd var veeeeeldig heldige her. Endret 3. november 2021 av Pallehysa 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Pallehysa skrev (28 minutter siden): Avstand har ingenting å sei Jo, avstand har alt å si for handsregelen og dette er ikke nytt: What's new in 2021/22: Handball Law Sitat The proximity of the player whose hand or arm makes contact with the ball to where the ball was struck from will still be an important consideration for officials when making a decision to award handball or not. Her gikk Svein-Erik Edvartsen gjennom de nye reglene før EM i sommer: https://www.nordicbet.com/no/blogg/fotball/ny-handsregel-svein-erik-edvartsen-kommenterer/ Sitat Hovedendringen blir nå at flere berøringer av ballen med hånden/armen ikke skal anses som straffbar hands. (...) Det som det er viktig å merke seg her, er at det ikke lenger er straffbar hands ved «tilfeldig hands» som medfører at en medspiller scorer, eller at en tilfeldig hands fører til åpenbar målsjanse, slik som i dag. Hvis ikke situasjonen som i kampen i går må regnes som en tilfeldig hands, så er det vel knapt noe som er det. Her går forøvrig samme Edvartsen ut mot TV2s studio som sa det var hands, men som ikke hadde fått med seg regelendringen: Spoiler (Jeg har for ordens skyld ikke så mye til overs for Edvartsen og hvordan han prater til folk, men jeg tror han har ganske så bra kunnskap på dette, og han er oppdatert på reglene i motsetning til Gulbrandsen som fortsatt trodde handsregelen var som i 2019). Pallehysa skrev (28 minutter siden): Den nye regelen gjelder ikkje situasjoner som dette. Jo, regelendringen før denne sesongen er laget nettopp for slike situasjoner som den i går. Igjen, dette står om endringen: Sitat The second change is on accidental handball in the immediate build-up to a goal. If an attacking player’s accidental handball immediately precedes another player scoring, the goal will now be awarded, when last season it was likely to have been ruled out. Så forrige sesong skulle det blitt annullert, men i EM og denne sesongen ikke annullert. Pallehysa skrev (28 minutter siden): Og situasjonen til Greenwood er så klokkeklar som den kan bli, der han har ein aktiv arm/hand, som søker ball, der armen er i ein unaturlig posisjon ut fra kroppen. Så klokkeklar at VAR vurderte det til ikke straffbar hands ut fra regelverket. Har vel sagt det jeg har å si om dette, vi er kanskje mest uenige om Greenwoods arm var naturlig eller unaturlig. Jeg klarer bare ikke å se at det er noe unaturlig der, ei heller at han gjør seg større eller at det var "deliberate". Hva er unaturlig med Greenwood der? Ballen sparkes/deflectes opp i armen/fingrene hans, og det er helt tilfeldig at ballen treffer der den gjør. Ikke hands etter regelendringen. Endret 3. november 2021 av Snikpellik 3 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Snikpellik skrev (3 minutter siden): Jo, avstand har alt å si for handsregelen og dette er ikke nytt: Det er ein faktor i handsregelen. Eg poengterer bare at avstanden i denne situasjonen har ingenting å sei. Nettopp fordi Greenwood gjorde seg større, og hadde armen i ein unaturlig posisjon. Der armen/handa har ein bevegelse ut fra kroppen. Der ballen var på vei mot han, og Greenwood sin unaturlige bevegelse av arm ut fra kropp, traff ball. Han skubber bokstavligtalt ballen med handa. Dette blir ikkje dekket av den nye regelen. touches the ball with their hand/arm when it has made their body unnaturally bigger. A player is considered to have made their body unnaturally bigger when the position of their hand/arm is not a consequence of, or justifiable by, the player’s body movement for that specific situation. By having their hand/arm in such a position, the player takes a risk of their hand/arm being hit by the ball and being penalised; Den nye regelen dekker om ball treffer hand, der hand/arm er i ein naturlig posisjon, naturlig bevegelse gitt situasjonen. Det kan til og med være ein bevegelse ut fra kropp. Men ikkje i ein rar, robotdans, der armen er i 90 graders vinkel, og den einaste forklaringa for bevegelsen ut fra kropp, er at Greenwood skulle gjere seg større for å gjenvinne ballen. Den arm bevegelsen der, handa der, har absolutt ingenting å gjere der ute, annet enn å forsøke å gjere seg større. Det er jo pr definisjon den bevegelsen vi mennesker gjer, om vi skal prøve å gjere oss større. Prøv det. Heilt seriøst. Prøv å gjer den bevegelsen sjøl. Overarm 90 grader ut fra skulder. Med den bevegelsen du ser i videoen. Gjerne spel av videoen fra 1 sekund ut, om og om igjen, til du forstår det.... 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Pallehysa skrev (1 time siden): Den arm bevegelsen der, handa der, har absolutt ingenting å gjere der ute, annet enn å forsøke å gjere seg større. Det er jo pr definisjon den bevegelsen vi mennesker gjer, om vi skal prøve å gjere oss større. Armen er jo der fordi han løper og bruker den til å balansere. Hva er unaturlig med det? Klippet du postet starter også rett etter det, beleilig nok. Ballen sleives via-via opp i armen hans fra veldig kort avstand. Han blir truffet, hva skal han gjøre? Jeg tror dette er grunnen til at VAR vurderte det som ikke en straffbar hands, fordi det er en tilfeldighet. Sitat Prøv det. Heilt seriøst. Prøv å gjer den bevegelsen sjøl. Overarm 90 grader ut fra skulder. Med den bevegelsen du ser i videoen. Gjerne spel av videoen fra 1 sekund ut, om og om igjen, til du forstår det.... Det er nok ikke tolkningen min, men sånn at jeg er for dum til å forstå det, og bare må se det om og om igjen ja? Synes det er interessant å diskutere reglene, tolkning av de og situasjonen, men om det kommer ned til dette så takker jeg for diskusjonen Endret 3. november 2021 av Snikpellik 6 Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Snikpellik skrev (50 minutter siden): Armen er jo der fordi han løper og bruker den til å balansere. Hva er unaturlig med det? Klippet du postet starter også rett etter det, beleilig nok. Ballen sleives via-via opp i armen hans fra veldig kort avstand. Han blir truffet, hva skal han gjøre? Jeg tror dette er grunnen til at VAR vurderte det som ikke en straffbar hands, fordi det er en tilfeldighet. Vi blir nok aldri einige. Og det er greit. Personlig håper eg ikkje dette er resultatet av den nye regelen. Snikpellik skrev (1 time siden): Det er nok ikke tolkningen min, men sånn at jeg er for dum til å forstå det, og bare må se det om og om igjen ja? No leser du for mykje i nåke eg aldri har skrevet. Eg meiner din tolkning er feil. Ikkje at du er for dum til å forstå poenget mitt. Poenget mitt er at den bevegelsen Greenwood gjør mot ballen, er det som gjør det til ein forseelse. Du har argumentert godt for armens posisjon. Der han selvfølgelig rykker inn i ein slags duell av ball. Og det kan være ein forklaring for armens 90 grader vinkel. Eg ser den. Men for meg gir det null meining å gjere den bevegelsen av underarm og hand, av balansemessig årsaker. Samtidig virker det som du undervurderer reaksjonsevnene til spillerne.. Du ser tydelig kor fort Greenwood oppfatter ballens bane.. Han bommet på duellen, ballen spratt/sleivet oppover og han beveger underarm/handa ut fra kroppen, treffer ball, og er veldig klar over kor den havner. Eg meiner dette kvalifiserer til ein forseelse. Men vi får heller bare si oss ueinige. 2 Lenke til kommentar
Jakobk Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Om man tenker at Greenwood gjør seg unaturlig større i den situasjonen der, så tror jeg det er på tide å snøre på seg fotballskoa og komme seg en tur på løkka. Kjæle litt med kula. Når jeg spiller fotball så er der i alle fall armer og bein over alt. Det som ikke er naturlig, det er å holde begge hendene ned langs kroppen når man løper etter en ball. Mulig jeg er på bærtur, er jo tross alt ikke særlig god i fotball. Så tar forbehold om at det da kan være grunnen😅 Over til en annen sak. Imponerende av Bruno å prestere såpass bra, selv om vi spiller såpass dårlig som vi gjør for tiden. Er samtidig veldig spent på om Ole kan snu dette. Jeg tror ikke at vi vinner ligaen med ham, men hadde vært kjekt å skifte manager på en ryddig og fin måte like etter endt sesong heller. Men om vi snur skuta, og begynner å spille god fotball igjen, så kan han bli enda en sesong for min del. 2 Lenke til kommentar
blured Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 https://www.manutd.com/en/news/detail/man-utd-issue-raphael-varane-injury-update-after-draw-with-atalanta Oppdatering om Varane. Sitat Manchester United have provided further information on the extent of the injury suffered by Raphael Varane during Tuesday's 2-2 draw with Atalanta in the Champions League. The club confirms that Raphael sustained a hamstring injury, which is expected to keep him out of action for around a month. The centre-back was withdrawn during the first half of the game in Bergamo, with Atalanta leading 1-0. He was replaced by Mason Greenwood and the Reds went on to secure a valuable point against the Serie A side courtesy of a brace from Cristiano Ronaldo. United’s next game is on Saturday, against Manchester City at Old Trafford, prior to the two-week international break. We then resume our Premier League campaign with a visit to Watford, before travelling to Villarreal in the Champions League. November closes out with another away game, against Chelsea at Stamford Bridge in the league. We’d like to wish Raphael all the best as he works on his recovery. Bare å krysse fingrene for at Bailly holder seg skadefri da, og at Lindelof ikke er for lenge ute. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Uansett det har vært to gode kamper og Ole bør være fredet et halvt år til minst. Edit: Mente godt resultat i to kamper. Altså seier og uavgjort. Endret 4. november 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 Det har ikke vært 2 gode kamper. Det var en grei kamp mot et elendig spurs, så ble vi delvis avkledd mot Atalanta igjen. Jeg går ikke inn i helgen stinn av selvtillit på vegne av United, og det vil forundre meg om spillerne gjør det. Lenke til kommentar
Pallehysa Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) Prusk skrev (2 timer siden): Det har ikke vært 2 gode kamper. Det var en grei kamp mot et elendig spurs, så ble vi delvis avkledd mot Atalanta igjen. Jeg går ikke inn i helgen stinn av selvtillit på vegne av United, og det vil forundre meg om spillerne gjør det. Sympati herifra. Dela teppe med ein Utd supporter, samtidig som eg er Arsenal supporter. To "tidligare" stormakter, som skal selvfølgelig være bedre. Endret 3. november 2021 av Pallehysa Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 (endret) blured skrev (19 timer siden): https://www.manutd.com/en/news/detail/man-utd-issue-raphael-varane-injury-update-after-draw-with-atalanta Oppdatering om Varane. Bare å krysse fingrene for at Bailly holder seg skadefri da, og at Lindelof ikke er for lenge ute. Nedtur. Heldigvis er to av ukene han er ute landslagspause. Men det blir nok uten Varane hjemme mot City, de tre borte på rad mot Watford, Villareal og Chelsea, og kanskje også hjemme mot Arsenal. United.no har satt sammen en liten statistikk med og uten han, dog med ganske lite kamper som grunnlag foreløpig: United denne sesongen Med Varane Uten Varane Kamper 9 6 Seier 5 2 Uavgjort 2 1 Tap 2 3 Antall mål i snitt per kamp 1,8 1,8 Antall baklengsmål per kamp 1 2,3 Seiersprosent 55,6 33,3 https://www.united.no/nyhetsarkiv/derfor-er-varane-skaden-darlig-nytt-for-solskjaer/ Endret 4. november 2021 av Snikpellik Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 4. november 2021 Del Skrevet 4. november 2021 Donny skal bli pappa: https://www.united.no/nyhetsarkiv/van-de-beek-skal-bli-far/ Man kunne selvsagt laget en egen tråd hvor vi hyller Donnys pumping i sommer, men denne gang ser det ut som om det er dama som får bygget mest kropp. Håper han snart får en formutløsning på banen også. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 5. november 2021 Del Skrevet 5. november 2021 Litt fra dagens pressekonferanse med Ole og Bruno. Ole: - He's [Lindelöf] still a doubt. Hopefully he can come back in tomorrow and say he's ready. I would expect him to be ready, put it that way, but I can't promise you. - With all the technology we have now, we expect him [Varane] to be out for four or five weeks. It's a blow for us. Eric [Bailly] came in last time and was excellent. That's why we have a big squad, to cope with absentees. - We've moved on from that one [Liverpool loss], of course, it's gonna be in the history books but we've had a good week, good results away from home, different games, we've got to go in this game believing we can do good things. - He's [Ronaldo] one of the best players that's ever walked on this planet and his impact on and off the pitch has been absolutely immense, the way he conducts himself. How people can say that is a negative I can't see that one. Bruno: - Solskjær is a great, great person and I think everyone knows the human part of him. I think it's normal people get upset that the results don't come but it's too easy to blame only the coach. - We go on the pitch, we should do better. We could say 'the system is not good enough' but they played with 4-2-3-1 for three years. - For me, he's [Solskjær] doing a really good job and he's been a big improvement on the team since he arrived. We're still dropping points at home, it's not good enough and we know that, it's not only the coach's fault. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 6. november 2021 Del Skrevet 6. november 2021 (endret) Manchester United - Manchester City: Lagoppstilling Manchester United (3-5-2): De Gea - Lindelöf, Bailly, Maguire - Wan-Bissaka, Fernandes, McTominay, Fred, Shaw - Ronaldo, Greenwood. Benken: Henderson, Dalot, Telles, Lingard, Matic, Van de Beek, Martial, Rashford og Sancho. Endret 6. november 2021 av Svein M Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 6. november 2021 Del Skrevet 6. november 2021 Svak kamp i dag. Blir godt med landslagpause Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 6. november 2021 Del Skrevet 6. november 2021 Jeg er offisielt i Ole out vognen nå. Når vi ikke klarer å mobilisere motivasjon hjemme mot Liverpool og City etter 2 år i lederstolen, så har jeg i ingen tro på at dette vil snu. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå