Gå til innhold

Manchester United

Old Game

Anbefalte innlegg

Spillere brukes i andre enn sine beste posisjoner. Rashford brukes som spiss, men er helt klart langt bedre på kant. Greenwood er best som spiss, men brukes på kant. Pogba spilles ut av posisjon, samme med Tuanzebe. 

Eh, har du ikke fått med deg alle skadene? Martial er Solskjærs foretrukne spiss, han har fått draktnummer ni og skal spille på topp ifølge Solskjær. Noe han også gjorde før skaden (og leverte veldig bra). Solskjær vil ha Rashford på kanten og bruker han der når skader ikke ødelegger. Jeg synes heller ikke det er så rart at han ikke kaster en ung Greenwood inn som toppspiss fra start i ligaen. 

Tuanzebe har da spilt stopper, men måtte vikariere på backen på grunn av... gjett hva? Skader. Gjorde forresten en knallbra kamp i den posisjonen, sett bort fra den ene feilpasningen som endte med mål mot. Kunne skjedd alle.

Eneste jeg er enig i er Pogba, men han spilles da i samme posisjon som på landslaget når de stiller i 4-2-3-1 så det er ikke akkurat "ute av posisjon". I vinter spilte Pogba som en slags indreløper i 4-3-3, men da hadde vi Herrera og en ikke beinløs Matic rundt ham. Dette er nok Pogbas beste posisjon, men vi har jo ikke spillerne til det systemet nå. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intervju med Gary Neville fra United.no:

Hva mener du om Manchester Uniteds aktivitet i sommerens transfervindu?

– Jeg synes det først og fremst viser at United nå går i riktig retning, men det må gjøres mer. Noen ganger er det vanskelig å få alt man ønsker i boks på første forsøk. Jeg tror klubben prøvde hardt å få sikret de rette spillerne, men det er noe alle klubber gjør så konkurransen er tøff.

– Evertons mislykkede bud på Wilfried Zaha er et godt eksempel på hvor vanskelig markedet kan være. Det beviser hvor vrient det er for klubber i dag å hente en spiller, nesten uansett hvor man henvender seg. Klubbene har stort sett et såpass bra økonomisk fundament at de ikke må selge, og de ønsker i hvert fall ikke å selge sin beste spiller til Manchester United. De vil heller beholde dem, gi dem nye kontrakter for få opp verdien på spilleren.

– Men jeg synes det var et bra vindu for United. Det var en god start, men jeg tror Ole Gunnar Solskjær trenger tre, fire transfervinduer til før klubben er der vi ønsker å se United.

– Troppen er ikke sterk nok, ikke på langt nær. Når jeg sier at den ikke er sterk nok, så er det noe som både Ole og Manchester United vet. Jeg tipper at de prøvde å hente et par spillere til, men klarte det ikke. Da de ikke maktet å få inn disse to eller tre så tenkte de trolig at det er bedre å vente enn å drive med panikkhandling som United har gjort i seks år. Det er bedre å vente til januar eller neste sommer.

– Det viktigste er at klubben slutter å kjøpe spillere som ikke passer inn i Manchester United. Selvsagt hadde troppen vært bedre med Lukaku, Sánchez og Herrera, men disse var ikke med i langtidsplanen og derfor var det bedre å la dem gå. Noen ganger må man ta ett skritt tilbake for å kunne ta to skritt frem.

Hva har imponert deg mest med United denne sesongen?

– Energien, innsatsen, ungdommen, selv om det skorter på «know-how» og erfaring. Det er en herlig energi i dette laget som gleder meg.

Og omvendt. Hva har skuffet deg mest?

– United har ikke vært nådeløse nok foran mål. United har ikke vært flinke nok til å punktere kamper når sjansen til å gjøre det har vært der. Wolverhampton, Crystal Palace, Southampton, alle kamper United skulle og burde vunnet. United må bli mer kliniske foran mål, men det er noe som kommer med erfaring.

Vil Solskjær få den tiden han trenger?

– Det er det kun Glazer-familien og Ed Woodward som kan svare på. Jeg håper virkelig det. De må ha is i magen selv når laget går gjennom noen vanskelige perioder. Det kommer ikke til å være like hyggelig hele tiden.

– Faktisk så vil det garantert være perioder som er direkte mindre hyggelige, men det er da klubben må vise sterkt lederskap ved å enes om at dette her skal vi komme oss gjennom.

Mye, mye mer her (plussartikkel, men regner med at mange er med i supporterklubben): https://www.united.no/nyhetsarkiv/13-united-sporsmal-til-gary-neville/#header

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, har du ikke fått med deg alle skadene? Martial er Solskjærs foretrukne spiss, han har fått draktnummer ni og skal spille på topp ifølge Solskjær. Noe han også gjorde før skaden (og leverte veldig bra). Solskjær vil ha Rashford på kanten og bruker han der når skader ikke ødelegger. Jeg synes heller ikke det er så rart at han ikke kaster en ung Greenwood inn som toppspiss fra start i ligaen. 

Tuanzebe har da spilt stopper, men måtte vikariere på backen på grunn av... gjett hva? Skader. Gjorde forresten en knallbra kamp i den posisjonen, sett bort fra den ene feilpasningen som endte med mål mot. Kunne skjedd alle.

Eneste jeg er enig i er Pogba, men han spilles da i samme posisjon som på landslaget når de stiller i 4-2-3-1 så det er ikke akkurat "ute av posisjon". I vinter spilte Pogba som en slags indreløper i 4-3-3, men da hadde vi Herrera og en ikke beinløs Matic rundt ham. Dette er nok Pogbas beste posisjon, men vi har jo ikke spillerne til det systemet nå. 

Når han velger å starte sesongen med Greenwood som backup for Martial så må han være foreberedt på å bruke ham når skadene inntreffer. Om ikke burde han handlet inn en i den posisjonen i sommer eller beholdt Lukaku! Rashford er  best på kant, Greenwood best som spiss, likevel ble de brukt i motsatt posisjon enn der de er best og de har begge fremstått som elendige spillere.

Den ene feilpassningen som ente med mål i mot var nok og kostet oss poeng. Kunne skjedd alle, men skjedde med en spiller som var satt til å spille i en posisjon han ikke er vant med. 

Og hvem sin feil er det at vi ikke har spillere til å bruke Pogba i sin foretrukne posisjon? Jo nettopp Ole, som uke inn og uke ut babler i vei om at vi skal bygge laget rundt Pogba, men så klarer han ikke en gang å få frem det beste i en spiller han skal bygge laget rundt.

Skader har sin skyld for slik situasjonen er, men det endrer ikke det faktum at spillerne ser dårligere ut enn de noen gang har gjort før. Ole har ikke klart å forbedre noen av spillerne våres på snart 12 måneder. 

Endret av ProphetSe7en
Lenke til kommentar

4-3-3 er en midtbane med indreløpere, 4-2-3-1 er en midtbane med én angriper, og to mer sittende spillere, med defensive fortrinn og gjerne en god pasningsfot.

Uniteds midtbanekvartett består av tre indreløpere og ett anker. Uniteds tiere er Championship-nivå.

Det er ganske klart, om man ser på stallen, at United har en midtbane som er bedre rustet til å spille 4-3-3. I dagens 4-2-3-1 så begrenser man leddenes samspill, fordi man ikke har en 10er som kan binde sammen forsvar og angrep. Derfor ser f.eks Fred så bøtte dårlig ut, IMO er han den midtbanespilleren på United som er flinkest på å søke spillere foran ballfører fremfor å søke støttepasninger hele tiden. Problemet til Fred er at han må slå en 60 meters killer ball hver gang han skal treffe ving/spiss, fordi det ikke er noen andre alternativer fremover i banen.

Dersom Solskjær ikke legger om til 4-3-3, eller i det minste en diamantformasjon med indreløpere, så kommer United til å score maksimalt 40 mål denne sesongen, og sannsynligvis ende opp et sted mellom 10 og 20 på tabellen. Det systemet han kjører nå er til og med mer intetsigende enn det vi så under JM i fjor.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Men alle vet jo at det kommer skader.. Det kan ikke være sånn at hvis Martial blir skadet så ryker alt, det er nøyaktig sånn det er nå.. Ole valgte også å la Pogba få 90 minutter mot Rochdale når han kom rett fra skade, noe han i ettertid selv sier var helt feil å gjøre. Kan ikke bare skylde på skader når han er med på å forlenge de.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Det er ganske klart, om man ser på stallen, at United har en midtbane som er bedre rustet til å spille 4-3-3. I dagens 4-2-3-1 så begrenser man leddenes samspill, fordi man ikke har en 10er som kan binde sammen forsvar og angrep. Derfor ser f.eks Fred så bøtte dårlig ut, IMO er han den midtbanespilleren på United som er flinkest på å søke spillere foran ballfører fremfor å søke støttepasninger hele tiden. Problemet til Fred er at han må slå en 60 meters killer ball hver gang han skal treffe ving/spiss, fordi det ikke er noen andre alternativer fremover i banen.

Dersom Solskjær ikke legger om til 4-3-3, eller i det minste en diamantformasjon med indreløpere, så kommer United til å score maksimalt 40 mål denne sesongen, og sannsynligvis ende opp et sted mellom 10 og 20 på tabellen. Det systemet han kjører nå er til og med mer intetsigende enn det vi så under JM i fjor.

Nå gjentar vi kanskje oss selv litt her for noen sider tilbake i tråden, men ja, jeg tror også at 4-3-3 er veien å gå, men ikke før Pogba er tilbake i laget. Langt mer risky defensivt nå som vi mangler kvalitet på midten, men vi må score flere mål ja. Er ikke helt enig angående Fred, han har fått mange muligheter men ikke tatt dem. Mot Newcastle sist, riktignok i 4-2-3-1 systemet hadde han mange muligheter til å slå gjennom ledd og spille Pereira/Mata inn i mellomrommet uten å klare det/prøve på det. Den ene gangen han fikk det til ble til en sjanse. Synes det er vanskelig å si om Fred er totalt ute av form, eller rett og slett for dårlig. 

Her et eksempel på hva jeg mener (bildet under), ikke det beste eksempelet fra kampen men en typisk situasjon hvor Fred har ballen rettvendt og gode bevegelser fra McTominay og Pereira gjør dem tilgjengelige i rommet mellom Newcastles to ledd, selv om de ligger dypt i en lav blokk. Newcastle må stenge sentralt og rom åpner seg hos Young som har tatt turen opp. Pasningen fra Fred kommer ikke, det blir i stedet en støttepasning til Dalot fordi han ikke tør å ta sjansen. Vi ser dette gang på gang med Fred. Når Pogba spiller har vi derimot langt flere slike pasninger (key passes) per kamp. 

sMbzSjM.jpg?1

Så til en annen bakdel med 4-2-3-1, backene (bildet under). På grunn av kantspillere som må gå inn i banen for å åpne rom, kan ikke backene true like høyt. De blir gjerne stående ved midtbanen. I dette eksempelet har Dalot kun pasningsvinkler inn i banen. Det betyr et backledd som kan stå veldig smalt, og fint håndtere de spillerne som har trukket inn i banen. Kantspilleren til Newcastle kan starte presset innenfra og ut, så Pereira havner i pasningsskygge. Ideelt sett skulle Dalot mottatt ballen høyere i banen, slik at han kunne truet backleddet, ikke midtbanen. I 4-3-3 derimot kreves det at backene trekker høyere når vi angriper, selv om det medfører mye løpskraft (derfor trenger vi helst AWB og Shaw tilbake snarest). 

WPGt8g8.jpg?1

Dette er typiske situasjoner der United ofte blir statiske, i stedet for å starte løp gjennom backleddet. Da blir også mellomrommet større, noe som gjør det vanskeligere å gå i press for kanten til Newcastle. Dette krever samhandling, noe som igjen blir enda vanskeligere å få til når vi er nødt til å stille et nytt lag i hver kamp og mangler nøkkelspillerne som trengs.

M

Men alle vet jo at det kommer skader.. Det kan ikke være sånn at hvis Martial blir skadet så ryker alt, og det er nøyaktig sånn det er nå..

Hvis det kun var Martial som ble skadet hadde vi vært i en bedre situasjon nå, men det er helt klart at vi mangler en spiss ja. Ref Solskjær etter overgangsvinduet stengte: "– Vi har én spiller for lite, for å være ærlig, men vi fant rett og slett ikke den rette. Vi fant ikke svaret vi ønsket".

Ja, vi vet det kommer skader spesielt i United som har slitt med dette helt siden 2011. At alle våre beste unntatt to spillere skulle bli skadet samtidig allerede så tidlig i sesongen er derimot uvanlig, men det har nok en del med ny spillestil og mer løping å gjøre. Slik vi så under Klopp med Liverpool i starten. 

Så kan man legge på at troppen er tynn etter nødvendig utrenskning, og at klubben ikke klarte å hente flere spillere inn i sommer. Vi har også mange spillere som lenge har slitt med mye skader gjennom flere managere, som Jones, Rojo, Shaw, Martial, Dalot osv. Sanchez og Smalling også, som er på god vei ut døra. Lukaku har også slitt med skader og fysikken i alle klubbene sine.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sitater fra pressekonferansen med Solskjær før Liverpool-kampen. Siden det er storkamp tar jeg med det Klopp sa på sin pressekonferanse også.

Solskjær 

https://www.united.no/nyhetsarkiv/matte-gjorde-det-vi-gjorde/

– Jeg bryr meg ikke om statistikk som at jeg har bedre tall enn Klopp så langt. Det handler om utvikling og at vi er på vei et sted, men vi trenger resultater – og spillere som viser at de er United-spillere.

– Humøret her inne på Carrington er alltid bra. Vi har kommet langt i jobben med kulturen vår, vi er på vei mot noe der.

– Kulturen jeg ser hver dag, holdningene på treningen og det generelle, det er annerledes i år enn forrige sesong. Derfor er situasjonen med de dårlige resultatene nå også annerledes enn mot slutten av forrige sesong.

– Humøret i en klubb påvirkes selvsagt alltid av resultatene, men det har vært bedre enn noen kanskje kunne forvente. Alle her ser jo hva vi forsøker å få til, men det er seirer som gir det beste humøret. Så for å si det sånn: Akkurat nå smiler vi ikke hele tiden.

– Men jeg bryr meg ikke om sånn statistikk (at han har tatt mer poeng enn Klopp på samme tidspunkt). Dette handler om utvikling og at vi er på vei et sted, men vi trenger resultater – og spillere som viser at de er United-spillere.

– Når man mister de mest kreative spillerne med skader, så vil man slite med å skape like mye, men det høye presset har vært bra, holdningene og innsatsen har vært bra, men vi har ikke skapt nok sjanser eller tatt dem når vi har fått dem. Det handler nok om selvtillit, men det er opp til oss å forbedre det.

– Jeg har aldri følt at denne jobben er for stor for meg. Jeg har tro på meg selv og teamet mitt, og vi ser utvikling. Så handler det om å score mål, skape mer sjanser og vinne kamper. Vi har sett solide ut defensivt, men vi har ikke vært positive nok fremover i banen. Det kan kanskje skje når selvtilliten svikter litt, at man velger tryggere valg.

– Men da er det min jobb å si til dem at her, i United, så tar vi risiko, understreket han.

Klopp

https://www.united.no/nyhetsarkiv/klopp-det-laget-der-er-en-vits/?fbclid=IwAR0nf_OzxL6o7Dfj6iitJViPLbzohI-y7acvfvY0faIq_yJMVXMfHyHbx9E

– Hvis det var motsatt så ville jeg gjort det samme som Ole gjorde, å si at dette er kampen som kan forandre vår verden. Så jeg forstår ham, men vi må bare prøve å sørge for at de må vente en uke før de kan gjøre det.

– Jeg har ikke peiling på hva situasjonen er, men United er en massiv klubb og da er det ingen som egentlig har tålmodighet. Da jeg hadde hatt 29 kamper som Liverpool-manager var det nok ikke alle i dette rommet (journalistene) som var enige om at jeg var rett mann for Liverpool, heller. Hvis det var intern uro så ville det ikke vært bra, men så lenge det bare er fra utsiden så er ikke det viktig.

– Men han har hatt en masse skader, og med fem-seks spillere ut så kan man ikke spille den samme fotballen. Man kan få de samme resultatene, hvis selvtilliten og tryggheten er der, men man kan ikke spille den samme fotballen.

– Vi forventer imidlertid at vi må møte den beste versjonen av dette United-laget – ikke den versjonen som dere snakker om.

– Han har vært i den klubben lenge, og selv om noen tror det så må man ikke ha vært manager i Real Madrid for å bli manager i Barcelona. Han vet nøyaktig hva han må gjøre. Han må bare få det til å fungere.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Wan-Bissaka også. Hadde vært kult om han er klar til 90 minutter.

Hele troppen som sjekka inn på hotellet:

David de Gea, Sergio Romero, Lee Grant

Aaron Wan-Bissaka, Harry Maguire, Victor Lindelöf, Axel Tuanzebe, Phil Jones, Marcos Rojo, Ashley Young, Brandon Williams

James Garner, Scott McTominay, Andreas Pereira, Fred, Juan Mata, Tahith Chong, Angel Gomes

Daniel James, Marcus Rashford, Anthony Martial, Mason Greenwood

Legg merke til at «alle» akademi-unggutta er med. Phil Jones er også tilbake fra skade. Pogba, Shaw og Lingard ikke med.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Flere rykter i går og i dag om at den saudi-arabiske prinsen Mohammed bin Salman ønsker å kjøpe Manchester United. Dette var det rykter om også tidligere i år, dette har nå blusset opp igjen. Det er heldigvis kun aviser som Mirror og Sun som skriver dette foreløpig.

Selv om Glazers langt fra er optimale eiere, er dette for min del det desidert verste som kan skje Manchester United og hvis jeg kunne valgt ville jeg heller tatt nedrykk enn å bli kjøpt opp av Saudi Arabia.

Jeg ville ikke sluttet å støtte United eller spillerne da en klubb er så mye mer enn eierne som kan komme og gå, men jeg ville nok fått en dalende interesse og en viss avsmak. En tidligere livslang City-supporter jeg kjenner gjennom jobb (fra Manchester) sluttet å følge klubben i 2010 etter de ble kjøpt opp av UAE og følger nå Rochdale i stedet, og han er ikke alene om det.

Hva tenker dere om dette, hva ville dere gjort?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva tenker dere om dette, hva ville dere gjort?

Er helt enig i det du sier, og skulle det skje må jeg faktisk vurdere om jeg skal kutte ut United helt. Det blir ikke akkurat vanskelig gitt den søpla man har sett på siden SAF, men det er jo kjedelig å gi opp noe man har heiet på i 20 år. Men må ikke se seg blind på "sunk cost".  Mye andre spennende lag eller helt andre sporter å følge med på. 

Kult da. Bare likvidere manageren hvis han ikke gjør en god nok jobb!

Ja. Blir invitert på et lite møte for å diskutere ny kontrakt og så poff er man borte.

Lenke til kommentar

Er helt enig i det du sier, og skulle det skje må jeg faktisk vurdere om jeg skal kutte ut United helt. Det blir ikke akkurat vanskelig gitt den søpla man har sett på siden SAF, men det er jo kjedelig å gi opp noe man har heiet på i 20 år. Men må ikke se seg blind på "sunk cost".  Mye andre spennende lag eller helt andre sporter å følge med på. 

Ja. Blir invitert på et lite møte for å diskutere ny kontrakt og så poff er man borte.

Er du en ... medgangsupporter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...