Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Manchester United

Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Klart det blir dyrt, men det er klart en nødvendighet. Vi trenger stabilitet. Savner den gangen Vidic og Rio regjerte midtforsvaret, det var bunnsolid, kamp etter kamp

Litt usikker på hvem det skulle vært, det er vel ikke så mange targets vi har der til sommeren ville jeg anta? 

EDIT: Og vi trenger en skikkelig kaptein, har ikke helt trua på Valencia som kaptein

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Lindelöf då? Er det heilt dødt? Har han fått nok sjanser ?

Han burde kanskje fått sjansen mot Newcastle, i stedet for Smalling som hadde en dårlig kamp mot også mot Spurs. Synes Lindelöf stort sett har levert bra hvis man ser bort fra starten av sesongen. Kommer nok til å få litt spilletid fremover nå som det må roteres mer uansett. 

Dessuten er Bailly snart tilbake, som sannsynligvis er vår beste stopper - men dessverre for oss har han jo vært skadet omtrent hele sesongen. 

Lenke til kommentar

Synes ikke en par blundere av Jones og Smalling gjør at de plutselig er dårlige spillere. Spesielt Jones har spilt bra over lang tid når han er skadefri. Tror Jones og Bailly kan være et godt stopperpar fremover.

Jones og Smalling er ikke i stand til å behandle en fotball med kjærlighet. Det er med andre ord gode midtstoppere for et hvilket som helst pub-lag, så kan man jo diskutere om Mourinho sine lag går inn under den kategorien. 

Jeg ville mye heller gått for Lindelöf som Baillys makker.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Phil Jones har en pasningsfot og spillestil som minner om John Terrys. Når han i tillegg "aldri" går gult kort, og vinner godt med hodedueller, så har man en grei forsvarer. Rojo som virker å ha en høy stjerne her på forumet, har jeg inntrykk av får et gult kort i hver kamp. 

Jeg skulle gjerne sett at de hadde noe av Azpilicueta eller Vertongen sine bidrag framover på banen, men defensivt holder i alle fall Jones nivået. 

Lenke til kommentar

Jones har stort sett vært skikkelig god denne sesongen ja. Et par dårlige kamper i det siste forandrer ikke på det. Bailly og Jones er nok vårt ideelle stopperpar.

Lindelöf er dog vår beste høyrebeinte stopper når det gjelder pasninger og ballbehandling, og det var nok mye på grunn av de egenskapene han ble kjøpt.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig. Phil Jones har en pasningsfot og spillestil som minner om John Terrys. Når han i tillegg "aldri" går gult kort, og vinner godt med hodedueller, så har man en grei forsvarer. Rojo som virker å ha en høy stjerne her på forumet, har jeg inntrykk av får et gult kort i hver kamp. 

Jeg skulle gjerne sett at de hadde noe av Azpilicueta eller Vertongen sine bidrag framover på banen, men defensivt holder i alle fall Jones nivået. 

Angående Rojo så skal i hvert fall ikke jeg stille meg bak han, MR-CS-PJ er alle tre for svake for et topplag i Premier League. Fint at du nevner Verthongen/Azpi som eksempler på det motsatte, de er begge midtstoppere med offensive kvaliteter, og begge er minst like gode defensivt som våre forsvarere.

Grunnen til at midtstopperne våre har sett ok ut i år, er fordi United spiller på så liten risiko at forsvarerne sjelden blir satt opp i vanskelige situasjoner. Derfor så f.eks Michael Keane så god ut i fjor, selv om han egentlig aldri har vært noe annet enn brukbar spiller for et lag som WBA og Burnley. Nå når han er i et litt mer spillende lag, ser man fort hvor overvurdert han har vært. 

Det skal sies at det er MOURINHO som har kjøpt begge de to førstevalgene mine på stopperplass. Problemet er bare det at den ene er kronisk skadd, og den andre har han tydeligvis bare kjøpt på kødd, for han får ikke spille, til tross for det dobbelte av potensialet til de øvrige tre midtstopperne vi har igjen der. 

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ingen tro på Lindelöf. Tar veldig gjerne feil, men til tross for å ha hatt et par gode opptredener for oss, har han stort sett vært svak og skuffende. Han er sannsynligvis det mest unødvendige kjøpet vi har gjort etter at Ferguson gikk av. Han er en av grunnen til at alle klager på forsvaret vårt til tross for alle pengene vi har brukt.

Mourinho har selv sagt at han kjøpte Lindelöf etter å ha mottatt "inside information". Jeg er redd vår portugisiske manager ble rundlurt av sine portugisiske venner i Portugal.

Ellers er jeg svært fornøyd med kjøpene som er gjort under Mourinho, sett bort i fra Miki som floppet og allerede er byttet ut med Sanchez. Bailly visste jeg like lite om som Lindelof, men har vist seg å ta nivået i PL og har vært langt bedre.

Tommel opp: Pogba, Matic, Alexis, Zlatan, Bailly, Lukaku

Tommel ned: Lindelof, Mkhitaryan

Lenke til kommentar

Vel, vi får foreløpig være uenige der. Ferdighetene hans er uansett mye mer i retning det jeg vil se fra en United-stopper, med evnen til å ta ballen med seg opp i banen og å score mål, med både bein og hode. Angående kjøpene du lister opp der så er det vel langt flere av de kjøpene jeg er misfornøyd med enn det du er. Bailly, Alexis og Zlatan er vel de tre eneste jeg har støttet fullt ut.

- Pogba burde selvsagt også vært i den kategorien, men måten Mourinho bruker han på gjør at det etter mitt syn er bedre å selge han. Mannen er åpenbart utilpass der han blir bedt om å ligge bak ballen og dekke store rom defensivt når motstander har ballen. Ser Kieron Dier nevner bruken av Scholes som venstre ving på landslaget bør regnes som en forbrytelse, og bruken vår av Pogba går inn i samme kategori.

- Lukaku er et Everton-/Stoke-/Burnley-kjøp og har ingenting å gjøre i en toppklubb.

- Matic blir 30 år og har uansett ikke stabilisert midtbanen noe særlig mye mer (med andre ord: savnet av en primetime Carrick er like stort som i fjor). 

Det verste er likevel at Mourinho åpenbart ikke har peiling på hva han driver med, rent taktisk: Laget har ikke noe spillemønster fremover i banen, og selv de enkleste relasjonelle ferdighetene uteblir. Mourinho vet dette godt selv, noe han har gjort siden 2003. Det er ikke en ny strategi fra hans side, det å prøve å lokke selv de antatt svakeste motstanderne frem i banen, sånn at han slipper å angripe mot lag i balanse. Det fungerte for 10-15 år siden, men det begynner å bli lenge siden nå. 

Minner om at han de siste seks årene står med 1 ligatittel, 2 ligacuptroféer og 1 Euro League-tittel. Han er med andre ord ikke lengre en trofémagnet, og da forsvinner også det eneste lille fristelsesmomentet han kan tilby. Det som leveres på banen er strengt tatt bare litt avansert pub-fotball, dog med ganske mange gode enkeltspillere.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Pogba er den eneste spilleren vår som kan gjøre en god jobb sammen med Matic på midtbanen. Dette er grunnen til at han må brukes her. Vi får se etter sommeren om det kommer inn en ny dyptliggende playmaker slik at Pogba kan få ut sitt fulle potensial lenger fremme i banen. For det trengs. Vil gjerne se at Pogba brukes 'riktig', men så lenge Mourinho ønsker at vi skal spille 4-2-3-1, må Pogba brukes i denne posisjonen. Bytter vi derimot til 4-3-3 kan ting bli bedre for Pogba allerede denne sesongen. Men igjen mangler vi faktisk en midtbanespiller. 

Lukaku har fortsatt et stykke å gå. Det er jeg enig i. Han har allikevel bevist nok for meg til at jeg tror han vil bli en klassespiss. Han har bare ikke innfridd forventningene etter at han scoret så mye for Everton i fjor. 

Matic har vært god, særlig i starten av sesongen. Han har derimot slitt voldsomt i 2018, og det tror jeg kommer av for mange kamper uten hvile. 

Å påstå at Mourinho åpenbart ikke har peiling på hva han driver med rent taktisk blir for useriøst for meg. Han forventer mye av de offensive spillerne sine og lar de få mye frihet slik at de kan utgjøre underverker på egenhånd. Dessverre sliter våre offensive spillere veldig med dette. Jeg er dog fullstendig enig i at Mourinho bør ta grep på dette området ettersom at det fungerer for sjelden. Han må nok fornye seg noe. 

Det jeg først og fremst ønsker å se fremover er høyere intensitet i gjenvinningsfasen og eksplosivitet på overganger. 

EDIT: Sliter litt med å se hvorfor du tror Lindelöf er i stand til å ta ballen fremover og score mål... Har knapt et eneste mål å vise til etter han begynt å spille på et profesjonelt nivå. Han har noen fine pasninger innimellom, men føler meg ikke trygg når han har ballen bena. 

Endret av G27
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vi har feil belgier på midtbanen. Dembélé er en gigant. I form er han og Matic veldig lik i spillestil - de er dønn solid defensivt, vender lett av en mann og har fint driv framover. Jeg tror tiden for å kjøpe gode spillere fra Spurs er forbi, så vi må vel se til dårligere engelske klubber, eller til kontinentet. 

Wanyama har utviklet seg i den retning man håpte før vi ikke kjøpe ham. 

Carvalho-ryktene blusser vel opp igjen til sommeren.Kanskje Danilo Pereira hos Porto blir en del av ryktebørsen. Vi linkes alltid mot spillere i den ligaen, av en eller annen grunn. 

Lenke til kommentar

Pogba er den eneste spilleren vår som kan gjøre en god jobb sammen med Matic på midtbanen. Dette er grunnen til at han må brukes her. Vi får se etter sommeren om det kommer inn en ny dyptliggende playmaker slik at Pogba kan få ut sitt fulle potensial lenger fremme i banen. For det trengs. Vil gjerne se at Pogba brukes 'riktig', men så lenge Mourinho ønsker at vi skal spille 4-2-3-1, må Pogba brukes i denne posisjonen. Bytter vi derimot til 4-3-3 kan ting bli bedre for Pogba allerede denne sesongen. Men igjen mangler vi faktisk en midtbanespiller. 

Pogba er nok bedre i 4-3-3, ja. Derfor synes jeg kjøpet av han var merkelig, fordi han ikke fungerer i 4-2-3-1. Da vil jeg heller se McTominay der, som gjør en bedre jobb enn Pogba som sittende midtbanespiller. Eric Dier, Sergio Busquets og Xabi alonso er defensive midtbanespillere, de trives best når de slipper å bevege seg over altfor store områder. Kanté, Pogba og Jordan Henderson er derimot IKKE defensive midtbanespillere, men de brukes der sjokkerende ofte. 

Å påstå at Mourinho åpenbart ikke har peiling på hva han driver med rent taktisk blir for useriøst for meg. Han forventer mye av de offensive spillerne sine og lar de få mye frihet slik at de kan utgjøre underverker på egenhånd. 

Med andre ord: Han evner ikke å sette sammen et system. Det du selv skriver her, tyder jo på at han ikke vet hva han gjør. Det er ingen av de andre topplagene i Europa som har et så lite systematisk spill som United har, spesielt offensivt. De er ikke engang i stand til å få to spillere til å bevege seg samtidig!!

Uniteds store fordel er at de tar så lite risiko offensivt at de ofte overlever med ett mål pr kamp. På den måten produserer man mange poeng, men med én gang de møter noen virkelig gode angripere så faller også forsvaret igjennom. 

Mourinho mot topplag:

Kamputfall: 4-5-7 (17/48 poeng)

Målforskjell: 12-18 (0,75 mål pr kamp)

Tiden til Mourinho er forbi for godt. Han taper taktiske dueller hele tiden, han har blitt et regelrett ufyselig menneske uten et særlig bra ettermæle, og han er ikke lengre en tittelgarantist. Det er nok heller ikke tilfeldig at det i Mourinhos storhetstid (8-12 år siden) var langt kjedeligere å se på f.eks Champions League, og trenere som han og Rafa Benitez fikk legge føringer for hvordan man skulle vinne CL, med minimal risiko og få mål. Folk vil ikke se anti-fotball mer, de vil se Liverpool, Real Madrid, PSG og City istedenfor. Det er fullt forståelig, og ditto trist å tenke på at vi ikke er en del av dette toget av offensiv fotball, som United jo er så kjent for. 

Vi har feil belgier på midtbanen. Dembélé er en gigant. 

Helt enig, PLs kanskje beste rene midtbanespiller de siste årene. 

• Liker 5
Lenke til kommentar

Pogba har hatt mange gode kamper for oss sammen med Matic på midtbanen, og alt i alt er han milevis bedre enn McTominay. Uenig i kommentaren om defensive midtbanespillere. Det finnes mange måter å spille defensiv midtbanespiller på, og mye avhenger av taktikken. Matic er den holdende midtbanespilleren i vår lagoppstilling, mens Pogba har større frihet til å gå fremover, selv om han åpenbart har et større defensivt ansvar enn en offensiv midtbanespiller. 

Ideelt sett skulle Matic evnet å prikke langpasninger rundt om slik som Pogba. Det ville gitt Pogba større frihet til å storme fremover. Men ettersom at Pogba er den eneste av ALLE våre spillere som evner å gjøre dette med presisjon, er det han som må trekke dypt i banen for å få hente ballen. Og for å forsvare Mourinho på hvorfor vi ikke har kjøpt en defensiv midtbanespiller som evner dette; det er en gedigen mangel på spillere som både er solide defensivt og i tillegg kan prikke pasninger over hele banen. Det er en av grunnene til at Pogba ble kjøpt. Han besitter kvaliteter få andre defensive midtbanespillere har, samtidig som han har fysikken til å fungere defensivt. Hans defensive kvaliteter må forbedres, UTEN TVIL. Men jeg ser hvorfor Mourinho mener Pogba kan fungere i en slik rolle, selv om han egentlig er best offensivt pr. i dag. 

Jeg håper, som du og flere, at vi går over til en 4-3-3 formasjon for å la Pogba være Pogba. Jeg ønsker at Herrera skal finne tilbake formen fra fjorsesongen, for 'Pogba - Matic - Herrera' ser så fantastisk pent ut på papiret. McTominay kan også gjøre en jobb i Herreras rolle her. Men så stopper det egentlig helt opp. Vi har ikke flere midtbanespillere, så det skal ikke mer enn to skader til før vi MÅ tilbake i 4-2-3-1. Anser forresten Fellaini mer som spiss enn defensiv midtbanespiller. Vil ha han så langt unna egen banehalvdel som mulig. 

Når alt dette er sagt; jeg er enig i at Mourinho må fornye både seg og taktikken. Han må bite i det sure eplet og innse at ting ikke har fungert slik han så for seg. Det er på tide å gjøre endringer. Ta grep. 

Endret av G27
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...