Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ser at hele redaksjonen i United.no har avgitt sin spådom for tabellen i mai. Det eneste som er likt hos alle sammen er at topp 4 inneholder:
- Arsenal 
- Leicester 
- Man City
- Tottenham 
fordelt litt forskjellig rundt.

 

Jeg er enig. Vi tar ikke topp 4 i år og det er bare å godta først som sist. Vi er langt ifra gode nok og det tar nok enda et år før vi kan være med å kjempe om noen ligatrofe. Det aller viktigste framover nå er at vi gjør det riktige på markedet. To ganger har ledelsen valgt feil manager og det lider vi av nå. Vi må velge rett man og rett filosofi. Jeg hadde lite kunnskaper om LVG når han ble ansatt, men jeg hadde fått med meg at han hadde vunnet både det ene og det andre. Tyskerne advarte mot kjedelig fotball og de fikk rett, LVG er feil mann for Manchester United. Han har gjort en formidabel opprenskning, men også her har han i bunn og grunn feilet total. Vi har en tropp med store mangler i nesten alle ledd.

 

Troppen vår per dags dato og hvem jeg anser som gode nok for å være med videre når vi prøver å kave oss opp til tittelen "storklubb" igjen:

 

Keepere: 

- DDG

- Romero

- Sam Johnstone

 

Så lenge vi har De Gea i mål ser jeg ingen problemer med denne plassen. Han er aldri skadet og han ser ikke ut til å trenge noe bedre konkurranse for å prestere som topp 3 i verden. Forlater DDG må vi rett ut og handle inn en ny keeper igjen, noe jeg håper at vi slipper. 

 

Fosvar:

- Jones

- Rojo

- Smalling

- Blind

- Shaw

- Darmian

- McNair

- Valencia

- Borthwick-Jackson

- Blackett

- Varela

 

Av disse så har vi kun én oppstilling som er god nok. Vi har ingen backup på back-plass og det kan også bli tynt bakover når Jones/Rojo/Smalling er skadet. Flere ganger i løpet av sesongen har vi måtte spille med unggutter som ikke er helt klar enda. Mcnair, Borthwick-Jackson, Blackett og Varela burde komme seg ut å få spille fast, selv om jeg ikke har noen som helst tro på de to siste. Både McNair og Borthwick-Jackson har vist at de kan prestere ganske solid, men de er enda for ung til å være fast hos oss. De trenger spilletid for å bli bedre, send hele gjengen ut på lån. Valencia kan være en grei rotasjonsspiller å ha i troppen, men jeg skulle helst sett at vi hentet inn noen bedre - han er rett og slett ikke særlig god. 

 

Hva trenger vi? Vi trenger en god back og en midtstopper for å ha nok bredde i troppen vår. 

 

Sentral midtbane:

- Scheiderlin

- Herrera

- Schweinsteger

Blind 

- Carrick

- Fellaini

- Powell

 

Kan like greit ta det med engang sånn at vi har fått det ut av verden, Carrick er mer enn god nok, men nå er det snart på tide å la bestefar få hvile litt. Han er blitt så enormt gammel at vi snart er nødt til å godta at andre må få hans plass. Schneiderlin er vår beste midtbanespiller og burde være spiller nummer 3 som tas ut hver eneste uke bak DDG og Smalling. Herrera er motoren i laget vårt offensivt og den eneste spilleren med litt tempo i pasningsspillet og evner å flytte seg nesten konstant. Schweinsteiger har vært meget god etter at han kom, men også her er det litt tydelig at tempoet ikke er slik det en gang var. Jeg er usikker på om Blind er god nok til å ha en rolle på midten, men han kan iallfall være en slags backup eller rotasjonsspiller hvis det trengs. Fellaini gir oss en dimensjon få lag har når han er på banen, men vi bruker han feil gang på gang på gang på gang! Det er en grunn til at han var god i Everton og hvis vi bruker han liknende kan han være en liten joker for oss også. Han er ikke en sentral midtbane og burde ikke bli brukt som det heller. Powell er ikke god nok og burde selges.

 

Hva trengs på sentral midtbane? En ny spiller med tempo. Vi har muligens verdens tregeste midtbane og trenger noen med tempo som kan være med både i forsvar og angrep. Har alltid likt Sissoko, men jeg er usikker på om han er god nok til å spille fast for oss. Hvis vi ikke har tenkt å bruke Herrera sentralt på midten mener jeg at vi trenger en maestro på midten også.

 

Angrepsspillere:

- Martial

- Mata

- Memphis

- Young

- Januzaj

- Rooney

- Fellaini

- Wilson

- Pereira

- Lingard

 

Her har vi alt for lite krutt. De eneste jeg virkelig liker av angrepsspillerne våre er mellom 19-21 år eller blir brukt i feil posisjon gang på gang. Martial har prestert langt over forventet, Mata presterer variabelt, Memphis har vært svak, Januzaj vil jeg gi enda et år og Young har vært ganske god! Rooney har vært forferdelig, men vi vet alle hva som bor i han. Fellaini ønsker jeg å ha som en innbytter / joker hvis han kan bli brukt som en offensiv midtbanespiller hvor hans kvaliteter faktisk kan brukes. Er Wilson god nok eller trenger han enda et lån? Jeg tror nok både han og Lingard må pakke sekken og dra ut på enda et lån. Hva med Pereira? Han dominerer ofte for U21, men får lite sjanser av LVG. Hvis han ikke er med i planene for førstelaget til neste år burde han bli lånt ut eller solgt.

 

Vi skårer ikke mål, vi skaper ingenting når vi spiller. Det er klart at problemet er litt større og mer komplisert enn at vi har dårlige angrepsspillere. Vi har ikke backer som stormer framover, vi har en midtbane som er laget av sirup og samhandlingen er enda forferdelig til tider. Uansett hvordan vi vrir og vender på det så trenger vi enda flere spillere her:

- Hent en klassespiss, kanskje selg Rooney også? En klassespiss og Martial er godt nok. 

- Hent inn en høyrekant av kvalitet og dette burde vært gjort for mange år siden. 

På venstrekanten kan Memphis, Young og Januzaj rotere i tillegg til at Januzaj kan avlaste Mata en og annen gang sentralt også. 

 

 

Hva er veien videre? 

Nå er det faktisk på tide at de på kontoret hos Manchester United faktisk gjør jobben sin for en gangs skyld. Vi trenger en manager som kan ta oss tilbake til toppen av tabellen. Penger har vi og derfor burde veien være relativt kort. Jeg trodde at LVG skulle få det til, men alle tegn tyder på at han mister garderoben mer og mer for tiden. Ingen blod, svette og tårer blir lagt ned for han og det vises godt til tider. Det er synd, men nå må vi innse realiteten og godta at mannen er ferdig. Hvem burde vi ansette? Det er heldigvis ikke opp til meg, for det kommer til å bli klaging og syting uansett hvem det er. Uansett hvem vi henter så må vi hente dem fordi at de passer til klubben og filosofien ledelsen ønsker at vi skal spille, gi faen i hvor mange trofeer personen har i skapet. 

 

Jeg ønsker Pochettino, men jeg forstår at det kan bli bortimot umulig. Han leder, per nå, en bedre klubb enn oss og har et enormt spennende prosjekt på gang. Det kan godt hende at han har lyst å trene en av verdens største klubber han også, men det virker som at han trives godt hvor han er. Guardiola er en annen manager jeg ønsker meg, men også her tror jeg det er bortimot umulig. Manchester City og Chelsea er klubber jeg tror han foretrekker framfor oss pga. spillerne tilgjengelig. Det er mye mer arbeid å komme til oss enn en av de. Ellers enn det er det få trenere jeg kan så mye om annet enn navnene deres. 

 

Hva tenker dere andre om veien videre?

 

Smil!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke helt enig i listen din, forutsatt at grønn er dem de mener er god nok.

 

Blind har ikke noe i forsvar å gjøre, forsåvidt ikke på midtbanen heller. Jones, Darmian og Rojo er jeg mer usikker på.

 

Young har vel de siste årene spilt mer i forsvar enn i angrep, og har faktisk klart seg overraskende bra, så kan like gjerne plassere ham i forsvar som i angrep.

 

Herrera synes jeg spiller seg mer og mer bort for tiden dessverre.

 

Mata er ikke i nærheten av god nok slik han har spilt denne sesongen, hverken som 10`er eller på kant. Memphis og Januzai bør få en sesong til på å vise seg frem, men frem til nå så er det ytterst sjeldent noen av dem gjør en god prestasjon på førstelaget.

 

Jeg synes forøvrig det blir litt feil å evaluere spillerne slik når vi har LvG som sjef. Det er helt tydelig at de fleste mistrives på banen for tiden. Så er jo spørsmålet om hele troppen er for dårlig eller om det er LvG som gjør dem dårlig.

Lenke til kommentar

Jeg håper vi henter Mourinho eller Guardiola. Jeg tror det som kan være til vår fordel med Guardiola, er at han alltid har blitt kritisert for å prestere i klubber som har vært fullt operative med spillere, filosofi etc når han kommer. Det eneste han har trengt er å sette sitt preg på det. Hos oss må han faktisk bygge opp en klubb som ligger med brukket rygg, og hvis jeg var han, ville jeg vært veldig keen på å bevise at det er noe han får til.

 

Fellaini burde forresten være i rødt all the way. Finnes så mange spillere som er bedre enn han. Han er overraskende svak i duelspillet, spesielt for en så stor kar. I tillegg er han er elendig på hodet(som i teknikk etc). Sjelden headingene hans har kraft, det blir ofte noe svake greier som ikke har god retning. 

Lenke til kommentar

Klipp

Blind burde kanskje vært gul begge stedene siden det er usikkert om han får plass hos en ny manager annet enn i rotasjon.

 

Jeg er ikke usikker på verken Jones, Rojo eller Darmian og tror de få gode rolle under neste manager også. Når det kommer til Young så mener jeg at han uten tvil er best som ving, og da også vår beste kantspiller i troppen vår. At han har prestert som VB er ok, men han er bedre lengre fram i banen.

 

Mata er av og på, men det er ingen tvil om at han har mange gode kvaliteter. Spørsmålet er neste manager syns han er hurtig nok og jobber nok defensivt til å få spille, da kun som tier! Det fins mange gode tiere der ute som kanskje ville passet oss bedre, men det får neste manager finne ut av.

 

Herrera har kanskje ikke vært i sin beste form den siste tiden, men han er den eneste midtbanespilleren vår som kanskje ville fått plass hos noen av lagene over på tabellen. Jeg mener han er vi beste midtbanespiller (Schneiderlin tatt bort).

 

Jeg syns ikke det er feil. Enkelte av spillerne er gode nok, enklere er ikke og noen burde lånes ut. Lingard blir ikke plutselig som Hazard eller Costa hvis Pep kommer. Spilleren er ikke god nok i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg håper vi henter Mourinho eller Guardiola. Jeg tror det som kan være til vår fordel med Guardiola, er at han alltid har blitt kritisert for å prestere i klubber som har vært fullt operative med spillere, filosofi etc når han kommer. Det eneste han har trengt er å sette sitt preg på det. Hos oss må han faktisk bygge opp en klubb som ligger med brukket rygg, og hvis jeg var han, ville jeg vært veldig keen på å bevise at det er noe han får til.

 

Fellaini burde forresten være i rødt all the way. Finnes så mange spillere som er bedre enn han. Han er overraskende svak i duelspillet, spesielt for en så stor kar. I tillegg er han er elendig på hodet(som i teknikk etc). Sjelden headingene hans har kraft, det blir ofte noe svake greier som ikke har god retning.

Jeg ønsker ikke Mourinho for alt i verden. Mannen er gørr kjedelig å se på annet enn på pressekonferansene. Føler at min kvote for kjedelig fotball er brukt opp av LVG. Tar heller femteplass to år på rad hvor kampene er moro enn 4 plass og Mourinho. CL er ikke så viktig for meg, selv om det er enormt viktig for klubben.

 

Fellaini kan være en grei spiller å ha. Han var meget god i fjor vår når vi spilte super fotball. Han må bare brukes riktig, noe LvG ikke gjør for tiden.

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg ikke så mye på din rangering, men det jeg selv skrev. At det blir feil å avskrive spillere som jeg gjorde med tanke på Herrera, Jones osv da en ikke vet om det er LvG som ødelegger dem eller om de rett og slett ikke holder mål og LvG sin taktikk avslører det langt bedre enn tidligere.

 

Klart at enkelte spillere faller helt igjennom uansett manager, men dette var mer rettet mot spillere som i teorien er gode spillere men ser ut som de spiller i obos!

Lenke til kommentar

Mourinho spiller smart fotball. Mot gode lag justerer han, mot dårlige lag er det som regel veldig bra. Vi spiller dårlig mot alt for tiedn. Blir overrasket om vi ikke ryker i cupen.

Kall det hva du vil, men jeg ønsker ikke mer gå-fotball nå. Vet at det bedre mot svakere motstand, men det er fremdeles ikke det jeg ønsker da.

 

Jeg ønsker å tenke litt lengre og mot akademiet også. Mourinho er kortsiktig og null fokus på unge spillere.

Lenke til kommentar

Jeg vil heller ikke ha inn Mourinho, men noen må jo inn å få kontroll. 

 

Pochettino hadde vært fantastisk, men kan ikke se hvorfor han skal forlate Spurs og CL for å komme til United nå. Er nok for sent ute for å få hentet ham.

 

Alt tyder på at Guardiola ender i City, så han er nok bare å glemme.

 

Giggs har vært med hele veien under fiaskoen som har vært i United de siste årene, men av en eller annen grunn blir han fritatt for alt det negative. Han er da på treningsfeltet og i garderoben han også, og har helt sikkert en del han skulle sagt angående taktikk og laguttak/bytter han også. Har han ikke det så har han ingen funksjon.

 

Noen nevner Mark Hughes, men han har da virkelig ikke vært noen suksess han heller bortsett fra en liten periode denne sesongen. Styr unna.

 

Blir spennende hvem de velger, men frykter at Mourinho er den som blir valgt, og da på grunn av kjent navn og tilgjengelighet. 

Lenke til kommentar

Få inn Mourinho, få inn en som kan styre ungdomssatsingen på en god måte(lets face it, vi henger LANGT bak nå uansett, så noen grep må gjøres på utviklingsfronten), også gjør Mourinho oss til en toppklubb igjen. Så får vi en ny manager om 2-3-4 år når Jose går lei.

 

En ting vi iallefall må ha klinkende klart for oss, er at det så godt som er slutt på at managere blir i samme klubb i 20-25 år. managere er blitt mer lik spillere. De vil ha nye utfordringer, nye opplevelser, og de vil dominere sporten i mer enn en liga. Se på Pep og klopp, 2 av de heteste trenerne de siste åra. De vil få til nye ting på nye plasser. Så å ville ha inn en manager som blir "for alltid" er bare ønsketenkning, iallefall hvis man vil ha the best of the best. 

Lenke til kommentar

Få inn Mourinho, få inn en som kan styre ungdomssatsingen på en god måte(lets face it, vi henger LANGT bak nå uansett, så noen grep må gjøres på utviklingsfronten), også gjør Mourinho oss til en toppklubb igjen. Så får vi en ny manager om 2-3-4 år når Jose går lei.

 

En ting vi iallefall må ha klinkende klart for oss, er at det så godt som er slutt på at managere blir i samme klubb i 20-25 år. managere er blitt mer lik spillere. De vil ha nye utfordringer, nye opplevelser, og de vil dominere sporten i mer enn en liga. Se på Pep og klopp, 2 av de heteste trenerne de siste åra. De vil få til nye ting på nye plasser. Så å ville ha inn en manager som blir "for alltid" er bare ønsketenkning, iallefall hvis man vil ha the best of the best. 

No var Klopp 7 år i Mainz, og 7 år i Dortmund, som er omtrent livstid sammenligna med dei fleste. Var vel kun Fergie og no berre Wenger igjen av gamleskulen?

 

Hadde lyst å sei Eggen og, men det er jo ei stund sia han ga seg. =)

 

Edit 2: og Moyes satt faktisk 11 år i Everton. 

Endret av Whiteshit
Lenke til kommentar

Få inn Mourinho, få inn en som kan styre ungdomssatsingen på en god måte(lets face it, vi henger LANGT bak nå uansett, så noen grep må gjøres på utviklingsfronten), også gjør Mourinho oss til en toppklubb igjen. Så får vi en ny manager om 2-3-4 år når Jose går lei.

 

Enig. At de ikke har ansatt han allerede er helt utrolig. Han er ledig, han vil ha jobben, han er sulten på å bevise at han fortsatt er en av verdens beste managere og at Chelsea gjorde en feil ved å sparke han.
Lenke til kommentar

De burde sett for lang tid siden at LvG ikke fungerer i United og dermed hatt følere ute hos andre. Det har vært flere alternativer som United burde vært med å kjempet om for å fått inn en skikkelig manager. Nå som de har fått seg nye klubber så sitter United igjen med få alternativer utenom Mourinho dersom de på død og liv må gå for et stort navn.

 

Det må finnes gode alternativer der ute som kan være aktuelle utenom Mourinho. Personer som er lagbyggere, fokuserer på angrepsfotball og er interessert i å få på plass en bedre satsing på akademiet, noe lignende Pochettino har gjort.

Lenke til kommentar

For min del så kan vi godt satse på en relativt ung eller ukjent manager, men da får det være en tanke bak på hvordan klubben vil at vi skal være. Han burde være hentet inn for å fylle de kravene Man Utd har.

 

Jeg må ikke ha Wenger, Ancelotti, Pep, Blanc eller Mourinho. Noe litt mer "ukjent" slik som Tuchel var når han gikk til Dortmund, noe ala Pochettino. Kanskje litt risikabelt å gi jobben til noen helt nye slik som Giggs eller Neville, men jeg støtter det også! Jeg ønsker noen som passer til klubben, ikke en som klubben må tilpasse seg for. 

 

 

 

Edit: kanskje er det naivt å tro at vi enda kan stå for "Attack, attack, attack", men jeg gjør iallfall det og har et stort håp om at det er noe vi kan videreføre med neste manager. 

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...