Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snipp!

 

Ja, det er mulig at jeg faktisk gjør det. Kjenner på meg selv at jeg har blitt lei over tid. Var evig optimist før sesongen, var evig optimist for to måneder siden også - men desember og starten på januar har tatt helt knekken på min tro på LVG og klubben. 

 

Ja, ja, ja og ja. Unnskylder det at Newcastle er fullt på høyde med oss over 90 minutter? (en omgang hver nesten). Totalt enig i at det er bedre at det blir mer åpne kamper enn det vi har vært vitne til i juletiden. Det var en underholdende kamp for både oss og for de såkalte "nøytrale". Det jeg vil fram til, altså poenget mitt, er at det ikke er godt nok uansett hvordan man snur og vender på det. 

 

Vi lar Newcastle, mange vil nok måtte gni seg i øynene over det navnet, bli gode. Du kan godt si at de spilte sin beste kamp denne sesongen, men mange mener jo at vi spilte ganske mye bedre enn tidligere også. Newcastle var like gode som oss og kunne like lett ha vunnet denne kampen, det er ikke akseptabelt i det hele tatt. Så har vi den velkjente bølgedalen da. 19 måneder og enda ikke stabilitet verken forran eller bak? Ja, vi har skader - men det er noe vi burde være klar over. Hvis ikke Woody og LVG kan ta høyder for at vi har skader hvert eneste år så har de ikke gjort jobben sin skikkelig. Det er slurv og ikke akseptabelt. Mange får kjeft eller sparken for mindre ting enn dette. 

 

Har vi mange gode kamper denne sesongen? 4-5? Ganske svakt antall ut ifra hvor mange vi har spilt. Arsenal som sliter både her og der med skader har iallfall dobbelt så mange bra kamper enn oss. Jeg er veldig negativ for tiden. Kan faktisk ikke huske sist jeg var så negativ eller "slagen" om du vil, kanskje tidlig på 2000-tallet under SAF, men selv da viste vi jo alle at det skulle snu. LVG gjør det dårligere enn Moyes nå, helt vanvittig å tenke på. 

 

Hadde det bare vært at vi hadde vært delvis ustabile og tapt poeng skulle jeg holdt helt kjeft, men det er så mange andre problemer med klubben at jeg ikke har ord:

- Woody driter oss ut i media

- LVG driter oss ut i media (mange ganger liker jeg måten han er på), men det virker som at han har mistet det noen ganger.

- Vi spiller verdens kjedeligste fotball, har aldri noen gang sett noe verre faktisk. 

- Vi taper mot motstand vi burde knuse både i ligaen, cuper og internasjonalt.

- Spillere underpresterer og virker totalt uinteressert til tider

- Spillere får spille kamp etter kamp selv om de direkte ødelegger spillet vårt

- Innbytter som ikke gir mening overhodet.

 

Jeg har sikkert glemt mange ting også, men det er så mye negativt rundt Man Utd for tiden at jeg blir regelrett trist. Håper det snur snart, og da mener jeg ikke at vi er Englands beste lag igjen, men at jeg kan trives med fotballen klubben jeg elsker står for. Ting tar tid, men nå tror jeg vi har satt oss fast i gjørma. Vi trenger hjelp.

Lenke til kommentar

Det er dette jeg ikke forstår. Det er både LvG sin feil og spillere som ikke presterer sier folk. Men det virker ikke som om noen gjør tankespranget til hvem det er som tar ut spillere som ikke presterer i kamp etter kamp etter kamp. Se på talla. Med Schneiderlin på banen vinner vi, med Fellaini på banen så taper vi. Likevel spilles Fellaini mistenkelig ofte, mens Schneiderlin blir vraket. Da er det bare LvG sin feil. Det er jo egentlig ikke Fellaini sin feil. Han gjør sikkert så godt han kan. Hadde vi ikke hatt alternativer, greit, men det har vi ofte.

 

Kjøper det rett og slett ikke. 

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye av det dere sier begge to, misforstå meg rett.

 

Men vi går ikke fra å være dritdårlige til å plutselig bli dritgode når vi har vært dårlige så lenge. Grunnen til at jeg er mer positiv nå enn før jul er at jeg har sett store tegn til bedring og et etterlengtet bytte av taktikk i alle kampene (sett bort fra mot Sheffield). Vi har blitt bedre på det vi var elendige på (angripe), men dårligere på det vi var gode på (forsvare oss). Men å forsvare seg har vi i det minste sett at dette laget kan.

 

Når det gjelder punktene dine Espp så stemmer alle helt frem til Chelsea-kampen. Siden den synes jeg spillerne har vært direkte on-fire og vi har spilt veldig fin angrepsfotball som jeg fint kan leve med. Står ikke noe tilbake for Fergie-tida.

 

Og så Schneiderlein. Sistnevnte var skadet lenge. Han fikk sitte på benken som en nødløsning siden vi hadde så mange andre spillere ute, men kom aldri inn siden det var stor risiko (han var i den røde sonen som LvG kaller det). Det er derfor han ikke spilte. Selvfølgelig er han et førstevalg når han er helt frisk. 

Og Fellaini. Med både Schweinsteiger og Carrick ute, så er det dessverre ikke så mye annet å gjøre enn å bruke han. Herrera blir veldig lett i den rollen, og med Mata i tillegg ville vi vært fryktelig lightweight på midten mot Newcastle. Så jeg forstår valget med å la han starte da vi ikke har noe annet valg. Det man heller bør kritisere er at vi ikke har flere alternativer.

Lenke til kommentar

Angående ditt siste punkt når det gjelder Herrera, så er jeg uenig. Man trenger ikke være et fysisk beist for å spille sentral midtbane. Se på spillere som Veratti, Gundogan, Cazorla, Modric, Thiago. Relativt små spillere. Teknikk er mye viktigere når man spiller rollen som den mer offensive av de to sentrale, og Herrera er dessuten ganske taklingssterk. Han spilles i feil posisjon som 10er, og det er et symptom på lvgs manglende offensive holdning.

Lenke til kommentar

Alt ville vært bedre enn Fellaini som ikke får til noe som helst. Han er en direkte dårlig fotballspiller. Han har sin styrke i å vinne dueller, men hva hjelper vel det når ballen ikke havner der den skal? Vi så det i to avgjørende situasjoner i går, første scoringen til Newcastle der han elegant serverer Wijnaldum, for deretter å sette ballen rett på keeper i en situasjon man skal score 9 av 10 ganger.

Lenke til kommentar

Her er jeg helt enig med Kammizez. LVG bruker Herrera og Fellaini feil. Herrera ville fungert godt som ren SM siden han er den eneste med tempo i pasningsspillet sitt i hele troppen. I tillegg er det vel allmenn kunnskap at Fellaini er best som tier eller framme på banen i det minste.

 

Fellaini er begrenset og burde brukes der han faktisk har ganske gode egenskaper.

Lenke til kommentar

Ingen av de skal være noe anker, de kan ta samme rolle som Fabregas har i Chelsea eller Modric i Real Madrid. Vi har jo Schneiderlin som skal dekke opp defensiv.

 

I tillegg er Herrera overraskende god på taklinger og gjenvinning av ballen, noe Fellaini ikke er. Fellaini suger med ballen i beina og ville nok gjort det mye bedre i rollen hvor han faktisk briljerte i for Everton.

 

E: ikke for å snakke om i oppbyggingsfasen av spillet, kanskje vårt aller største problemet i dagens tropp. Det går for tregt! Herrera er uten tvil vår kjappeste spiller med ballen i beina (ikke springing altså). Både Schweinsteiger, Mata, Rooney, Fellaini og til dels Depay ruger jo på ballen før de spiller den videre. Herrera er den eneste med høyt tempo på pasningene.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Amoralsk: Det er jo Schneiderlin som er ankeret. Fyren ved siden av vil være mer box-to-box eller playmaker. Herrera blir mer involvert i den rollen, får mer tid på ballen og mer tid til å styre spillet. Han burde være motoren i Uniteds pasningsspill og dirigere tempoet, og det får han ikke gjort om han spiller for høyt i banen.

Fellaini hadde derimot fungert bedre som en target man høyre opp på banen, der han ikke nødvendigvis får så mye ballkontakt (heldigvis) men heller ta imot lange baller og sende dem videre, eller være i boksen på innlegg.

Endret av Kammizez
Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hva Van Gaal ønsker. I går ble Herrera brukt til å bryte opp spillet til Newcastle i tidlig fase, spesielt før pause, og det var veldig effektivt. Uniteds taktikk i går var stort sett utmerket, der Fellaini ble trekt ned som (nesten) en tredje stopper for å demme opp for svakhetene til Blind, mens Herrera ble bindeleddet. Det var ikke taktikken eller laguttaket som gjorde at United ikke vant kampen.

Endret av Amoralsk
Lenke til kommentar

Ingenting som irriterer meg mer enn spillere som blir brukt i feil posisjon. Alle vet jo at Fellaini er totalt ubrukelig som DM. Fyren eier jo hverken tempo eller spillerforståelse, pasningsfoten hans er elendig, han er overraskende svak i duellspillet også tiltross for størrelsen sin, og må dermed ty til ulovlige midler for å stoppe spillere som vi så i gjennom hele kampen.

 

Når vi spilte vår beste fotball i fjor (mot Spurs, Liverpool og City) så var jo Carrick ankeret med Herrera ved siden som indreløper, og Fellaini foran der igjen bak spissen, funka jo som bare det. Om Herrera hadde blitt dyttet ned sentralt og Fellaini flyttet foran hadde vi jo hatt en nesten identisk midtbanetrio. 

 

Hvordan Moyes betalte 27 (!) millioner for denne mannen i siste liten er og blir en gåte, vi får i hvert fall svi for det kjøpet i etterkant. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...