Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

 

Regner med at vi er enige i at Di Maria er en spiller som passer best som ren ving eller indreløper. (Når det kommer til 10er rollen, som G27 skriver, er jeg ganske enkelt ikke enig. Han hadde sikkert klart seg helt greit i 10er rollen, men det er stor forskjell på en indreløper og en 10er. Og jeg er overbevist om at både Rooney og Mata er bedre valg her).

 

Bare så vi er enige om bruken av ordet indreløper (beklager barneskoleformuleringen):

Dersom man snakker om indreløpere er det gjerne en sentral midtbane bestående av tre personer hvorav den i midten fungerer som et defensivt anker som har mye ball, mens indreløperne ligger litt lenger opp i banen. Indreløpernes oppgave er oftest å komme på dype løp som skaper rom for midtbaneankeret til å slå ballen enten på indreløperne, kantene etc.

 

eksempler fra RM, den første er med indreløpere

 

433:

m9AN3CD.jpg

 

 

 

Herlig innlegg! Bra forklart.

 

Først lurer jeg på hvorfor to av fire midtbanespillere i 442 (d) (antar det er 4-1-2-1-2) ikke kan fungere som indreløpere?

Setter opp dette kjapt (er på jobb), så blir nok ikke så veldig bra skrevet.

 

De Gea

Rafael - Smalling - Rojo - Shaw

Carrick

Herrera - di Maria

Rooney

RvP - Falcao

Stort sett samme som 433, men smalere da vi ikke har vinger. Det gir nok litt andre oppgaver for midtbanespillerne defensivt, ettersom vingene ikke er med tilbake. Det betyr at de gjerne trekker ut mot linjen for å hjelpe backen om motstanderne angriper på kanten.

 

Deretter vil jeg si at jeg er fulstendig klar over at 10'er og indreløper er forskjellige roller. Det er i grunn vingrolle i 4-3-3 og indreløper i 4-3-3 også, siden man ligger dypere som indreløper.

 

Som Rooney, jobber di Maria knallhardt defensivt. Så han ville nok kommet ut av posisjon i 10'er rollen, slik Rooney ofte blir når han jobber hjemover. Allikevel fungerer jo sistnevnte i en 10'er? I tillegg er vel ikke di Maria mindre kreativ enn Rooney. Overblikket er bra og noen av gjennombruddspasningene hans er ut av en annen verden. Det er vel hovedkvalitetene til en offensiv 10'er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tierrollen har litt andre forutsetninger i England enn Spania. Tempoet er høyere over lengre perioder av kampene. Her er Rooney foreløpig overlegen Di Maria spesielt på et punkt, nemlig fysisk. Sånn vi spiller nå er Rooney i tierrollen avhengig av å jobbe knallhardt defensivt og har stort sett fungert som vår viktigste ballvinner. Vi har sett flere eksempler på dette når LVG har brukt Mata i tierrollen. Tror ikke Di Maria ofte spiller offensiv tier før laget eventuelt skal bygges rundt han.

Lenke til kommentar

(@blured)

Ja, jeg er enig med at Di Maria passer best som ving eller indreløper. Det er tross alt her han har briljert for både Benfica, Real Madrid, Manchester United og Argentina. Han har spilt både venstre og høyreving, spesielt høyre under Mourinho i RM - en manager som liker å ha spillere som kan trekke innover i banen og avslutte. Det er en taktikk jeg er stor fan av, og som vi ser mye av i moderne fotball. Bayern, Real Madrid etc.

Hvordan ADM hadde klart seg i 10er rollen vet vi ikke så mye om. Det eneste jeg sa at han umulig kunne gjort det verre enn Mata gjorde det mot AV. Problemet vårt mot av var at vi ikke fikk i gang det offensive spillet. Det ble lite bevegelse og få muligheter for midtbanen vår til å spille på de offensive spillerne. Spissene gjorde en vanvittig bra kamp med tanke på bevegelse, men that's it.

Du sier at 352 og 442(d) passer United, men ikke de beste formasjonene for Di Maria. La oss ta en titt på akkurat det først da:

352:

122dul4.jpg

Vi spiller en del 352 om dagen, og jeg tror du kan ha rett i at det er pga. vår mangel på backer (og vinger). Dette er formasjonen jeg tror passer Di Maria minst av alle. Her får han ikke spille noen av posisjonene han favoriserer, selv om han kunne vært en SM - men det ville ikke vært som indreløper. Personlig liker jeg formasjonen veldig godt, men jeg vet ikke om den kan fungere i England som fast formasjon. Det er veldig få som har lykkes i England eller mot engelske lag med en treer bak. For at formasjonen skal sitte er det nødvendig at absolutt alle vet hvilken arbeidsoppgaver de har, og hvordan de skal bevege seg - noe de ikke gjør for tiden i Manchester og da blir formasjonen nesten selv-destruktiv. Mot Arsenal spilte ADM det vi ofte ser blir omtalt som "Robben-rollen". Hans hurtighet skulle være avgjørende på kontringer, og ja - det funket jo også. Han burde helt klart satt sjansen han hadde 1v1, men det gikk ikke denne gangen. Jeg har stor begeistring for akkurat den rollen Robben (og Di Maria mot Arsenal) spilte for Nederland. Det er en faktor forsvar som regel ikke er beredt til å stoppe og som er direkte vakker å se på når den fungerer (nå mener jeg at kontringer er noe av det vakreste i fotball).

442(d):

s614ds.png

Denne formasjonen passer spillermaterialet vårt veldig godt, men jeg er ikke en veldig stor fan av formasjonen hos oss. Vi får nesten ingen bredde og spillerne våre har vist gang på gang at de ikke er komfortabel med å spille på veldig små flater. Vi blir ofte stasjonære og hvis vi trekker opp backene for å skape strekk i forsvaret til motstander blir vi veldig utsatt for kontringer i mot. Med tanke på at vi har tre av disse på: Rooney, RVP, Falcao og Mata, så mener jeg at vi presterer direkte dårlig i denne formasjonen. Hvis vi ser på andre klubber som har spillere som liker å spille på små flater (Arsenal / Barcelona), så er de også opptatt av å strekke forsvaret i bredden for å skape rom for midtbanen og spissene. Barcelona er de beste i verden på akkurat dette, og i tillegg har de en defensiv kultur som gjør at de ikke blir straffet så ofte for sitt offensive spill.

ADM kan spille i en posisjon her og det blir som indreløper i treeren på midten. Han kunne sikkert spilt som 10er også, noe jeg mente han burde fått prøve mot AV, men vi får se om det skjer i framtiden. Han vil ha defensive arbeidskrav, men de fleste som har sett Di Maria spille vet at han ikke bidrar mye defensivt. Den store forskjellen på 442(d) og 433 for en indreløper vil være at han ikke har en spiller på kant å spille på. I Real Madrid hadde ADM Marcelo (Young/Shaw) og Ronaldo å spille på. Hos oss blir han nesten tvunget ut på kant fordi vi allerede har 3 spillere inne sentralt. Dette er ikke optimalt som du sier, og det er jeg enig i. Midtbanespillere av boks til boks typen er helt klart å foretrekke siden de må dekke store rom i bredderetning, og ADM er ikke god defensivt. Det vil gjøre det ekstra vanskelig for den defensive midtbanespilleren og forsvaret vårt som vil bli avslørt på venstresiden og doblet på kant hele tiden.

433:

1j9moj.png

En formasjon jeg virkelig liker. En formasjon som kan vinne alt, men som ikke passer Manchester United for tiden. Du har helt rett. Hvordan skal vi maksimere potensialet til Rooney, Mata, Falcao, RVP og Wilson i denne formasjonen? Bare en av de får spille. Gidder ikke å legge så mye tid i denne, fordi den passer oss rett og slett ikke for tiden. Det er skader som gjør at vi må spille 433 (hvis vi gjør det), ingenting annet.

Optimal for ADM (og Januzai). Her kan han være indreløper eller ving, men vi trenger flere spillere inn og noen ut før vi kan legge om til 433 permanent.

4231:

u2f0p.png
Formasjonen jeg mener at vi burde spille. Dette er som 433 en av mine favoritt formasjoner. Den skriker balanse hele veien i tillegg til en del frihet til å angripe variert. Akkurat per dags dato så blir det akkurat som med 433, det blir litt vanskelig siden vi bare har spisser i laget. Hvis vi komprimerer treer-linjen foran og spiller 4231 i en smal utgave får brukt spillere litt mer riktig.

4231-smal:

24qrcja.png

Her kan vi bruke Rooney, Mata og ADM på samme tid - uten at jeg vet hvordan det ville fungert. Defensivt blir det ikke veldig ulikt 442(d) siden vi ofrer en spiss for en offensiv midtbane, men det krever struktur og arbeidsinnsats. I tillegg åpner formasjonen opp for at vi kan få bruke Januzai igjen, en spiller jeg ønsker skal få spille mer.

In general:

Jeg savner vingspill. Når vi spiller med Rooney, RVP, Falcao og Mata (som regel bare tre av de) så fungerer vi ikke optimalt. Det går ofte tregt og vi må bryte ned motstander på midten. Det har vi sett ikke fungerer optimalt. Det ender ofte opp i at backene våre kommer forover for å bidra --> de får ballen og legger inn --> resulterer i ingenting.

Under SAF var vi verdens beste lag når det kom til vingspill og dobling på kant, noe City er mye bedre enn oss for tiden.

Jeg håper at vi kanskje selger unna en spiss og kjøper inn en ving. Jeg ønsker at vi kan legge om til 433 eller 4231(bred) så kjapt som mulig. Det er formasjonene jeg ønsker å se. I tilegg mener jeg at Januzai må få spille mer. Han har talent som få andre, men får ikke lov til å spille. Jeg forstår hvorfor LVG velger smale formasjoner med to på topp når vi ser på benken, men nå er det på tide å tenke litt annerledes. Det har fungert dårlig til nå, og det vil mest sannsynlig fungere under pari resten av sesongen også. Vi blir "topptung" og sliter med å skape rom/bevegelse på midten. Ofte ser vi at en av spissene våre trekker ned for å skape rom, men ingen av spissene våre er særlig gode som offensiv midtbanespiller. Da kan vi heller spille med bare en på topp og satse på andre spillere. Selv om vi har handlet inn flere midtbanespillere er det, ironisk nok, enda på midten vi sliter. Vi får ikke hurtighet og bevegelse nok, og motstandere virker å være godt beredt på å ta ut våre to spisser.

Jeg ønsker en midtbanespiller til sånn at vi kan bruke 433, jeg ønsker en ving til sånn at vi kan bruke 433 og 4231. Selv om vi har spillerne som trengst (Januzai, ADM, Valencia, Young), så vil vi med skade på en av de være helt satt ut. Det samme gjelder egentlig på midten. Vi har tre gode spillere, men når en av de må ut med skade (og vi vet at det skjer), ja da sliter vi. Fletcher er ikke god nok lengere og vi er nødt til å investere i en bedre spiller.

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Igjen blir dagen min reddet av dårlige prestasjoner til de andre utfordrerne til topp 4.

 

Savner tiden hvor dagen ble fin fordi vi spilte bra og tok 3 poeng. Håper at vi kan få litt offensiv samhandling igjen snart. Det har vært null etter at SAF ga seg. Jeg gruer meg litt til kamper i frykt for å tape, det gjorde jeg bare mot storlag før i tiden. Huff..

 

Få inn en midtstopper, koste hva det koste må, og begynn med en ny formasjon. Uansett hvor mye jeg (og tydeligvis LVG) ønsker at 352 skal fungere, så fungerer det ikke for oss.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Igjen blir dagen min reddet av dårlige prestasjoner til de andre utfordrerne til topp 4.

 

Savner tiden hvor dagen ble bra fordi vi spilte bra og tok 3 poeng. Håper at Vikan få litt offensiv samhandling igjen snart. Det har vært null etter at SAF ga seg. Jeg gruer meg litt til kamper i frykt for å tape, det gjorde jeg bare mot storlag før i tiden. Huff..

 

Få inn en midtstopper, koste hva det koste må, og begynn med en ny formasjon. Uansett hvor mye jeg (og tydeligvis LVG) ønsker at 352 skal fungere, så fungerer det ikke for oss.

 

Velkommen til min hverdag haha

Lenke til kommentar

Offensive? Det defensive er jo like ille. Bare at spillet i forsvar lager hvertfall spenning i kampene......

Defensivt har vi tatt store steg. Carrick var siste brikke i puslespillet. Nå mangler det bare litt kontinuitet i formasjon og med spillere, så kommer tryggheten også.

 

Offensivt derimot sliter vi hardt. Null plan overhodet. Det samme kunne vi se de siste sesongene under SAF og spesielt under Moyes. Det er for lite smarte bevegelser og superlav risiko (vi mister ballen uansett..). Balltempoet må opp, mange hakk.

Endret av Espp
Lenke til kommentar

Evans er virkelig helt ubrukelig for tiden, hva i alle dager dreiv han på med når Diouf pressa han bakfra? Skulle lett blitt det andre målet til Stoke hadde det ikke vært for en elendig avslutning av Diouf. Er ikke akkurat første gangen han er på bærtur for oss heller. Hadde virkelig troa for noen sesonger siden at Evans kunne bli en klassestopper for oss, nå er jeg bare lei av hele fyren.

 

Lei av staheten til LVG og hans klokketro på 3-5-2, det er jo absolutt helt klinkende klart at den formasjonen ikke fungerer. Vi har muligens forbedret oss defensivt siden sesongstart, men offensivt er det lite fremgang. Let's face it, de gode resultatene i Desember lyver kraftig. United kunne lett vært nede i sumpa med Liverpool & co hadde det ikke vært for De Gea.

Lenke til kommentar

Se på alle de gode lagene i Premier League de siste årene. Liverpool i fjor, Chelsea og City i år og så videre. Gjengangeren er at de har to eller flere spillere som får motstanderen på tå hev HVER gang de får ballen. Jeg sitter med hjertet i halsen HVER gang Aguero, Hazard eller Suarez får ballen rettvendt på midtbanen. Det er sånne spillere som vinner titler for oss.

 

Faktum er at United kun har én sånn spiller i laget, og det er Di Maria. Rooney, Mata, RvP og Falcao er gode spillere, men uten Di Maria går det for tregt, blir for forutsigbart og kjedelig.

Det å være svake uten sin beste spiller er ikke en skam. Chelsea ville vært i samme situasjon uten Hazard, Liverpool er midt på tabellen uten Suarez, Barcelona røk på noen kjempesmeller uten Messi og City sliter med å slå Burnley og Sunderland hjemme uten Aguero (og Kompany). Med en ny stopper så vil laget bli bedre, og vi hadde kanskje slått Stoke i dag dersom Raphael Varane var stopperen vår istedenfor Jonny Evans. Men skal vi bli et topplag igjen, er vi uansett, uten unntak, avhengige av å kunne bruke en spiller som Suarez, Di Maria eller Hazard regelmessig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...