Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Det er heller ikke forventet at 10ern skal løpe langt ned i banen for å forsvare. Han skal være hovedfokuset i angrep og skal alltid være klar til å ta imot ballen og starte et nytt angrep. Rooney er mer enn dyptliggende og defensiv spiss, mens Kagawa fungerer mer som en playmaker. Rooney har ikke smidigheten og kreativiteten til Kagawa. Rooney er helt klart en mer komplett spiller, men Kagawa fungerer bedre som en playmaker enn det Rooney gjør. Ideelt sett vil jeg se Rooney som spiss. Han er en perfekt allround spiss, som er god på alt. God på hodet, styrke, målteft, teknikk, hardtarbeidende og han kan legge opp for andre. Han er perfekt til å ha foran 3 smidige teknikkere som leker seg rundt med motstanderens forsvar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er heller ikke forventet at 10ern skal løpe langt ned i banen for å forsvare. Han skal være hovedfokuset i angrep og skal alltid være klar til å ta imot ballen og starte et nytt angrep. Rooney er mer enn dyptliggende og defensiv spiss, mens Kagawa fungerer mer som en playmaker. Rooney har ikke smidigheten og kreativiteten til Kagawa. Rooney er helt klart en mer komplett spiller, men Kagawa fungerer bedre som en playmaker enn det Rooney gjør. Ideelt sett vil jeg se Rooney som spiss. Han er en perfekt allround spiss, som er god på alt. God på hodet, styrke, målteft, teknikk, hardtarbeidende og han kan legge opp for andre. Han er perfekt til å ha foran 3 smidige teknikkere som leker seg rundt med motstanderens forsvar.

 

Tja, enig i det forsåvidt. Men "perfekt" er vel ikke helt riktig. Det virker som om det er helt naturlig for han å gå dypt i ned i banen, og når han er der, vel da har vi plutselig ikke en spiss. Det er et problem ofte når han spiller som alenespiss. Som offensiv midtbane eller dyptliggende spiss får vi liksom utnyttet mest av alle de kvalitetene han har.

Lenke til kommentar

Moyes:

 

Han mente at United spilte en god kamp mot Fulham, og mente at laget på en annen dag ville ha scoret massevis av mål. Men han så med gru tilbake på sluttminuttene:

- I fotball er det sånt som skjer. Vi må bare prøve å hindre at det skjer for ofte.

 

Er det ikke dette han sier omtrent etter hver eneste kamp som vi ikke vinner? Jeg tror Moyes har en annen definisjon på en god kamp enn de fleste andre. Det er da ikke en god kamp å ha 80% ballbesittelse mot ligaens dårligste lag (som ikke hadde scoret på 1 måned, men som klarer likevel å score 2 mål på det som VAR et av de mest fryktede stadionene i England) og 81 innlegg (og bare 22% treffprosent, hvorav ingen av målene våre ble scoret med hodet) når resultatet ble 2-2.

 

Hindre i at det skjer ofte? Har det ikke skjedd altfor ofte fra før av da? Innlegg, innlegg, innlegg. Og omtrent uten resultat. Har mannen peiling på taktikk? Hvorfor kjører han en så jævla simpel taktikk? Det ville kanskje vært vanskelig å finne en effektiv taktikk mot Fulham som hadde omtrent alle mann i boksen, men det var da ganske tydelig etterhvert at innlegg ikke fungerte med han høye midtstopperen de hadde. Hadde vært enda verre om Hangeland hadde spilt...

Lenke til kommentar

Skjønner hvorfor Tjærnås hadde sitt høydepunkt i trenerkarrieren som assistent til en av tidenes største managerflopper i Premier League når jeg leser sånt.

 

"For Manchester United: Struktur på bakre ledd, en kant og de to sentrale. Frihet på de tre trumfkortene på topp. Summen av dette heter suksess."

 

Dæven døtte. Er det virkelig så lett?

Lenke til kommentar

 

Jeg kunne tenkt meg å sett Mata, Kagawa og Juanzaj bak rvp, så trukket Rooney ned sentralt sammen med Jones eller Carrick. De tre fremme kan rotere på plassene, bytte sider osv, bryte igjennom i midten og rundt på kantene. Tror det kunne blitt bra om det ble prøvd ut noen kamper på rad. Rooney løper i tillegg mye, har en bra passningsfot, er målfarlig og kunne vært en strålende midtbane.

 

Ser for meg at når Rooney er villig til å omskolere seg til sentral midtbane, så vil han bli veldig god i den posisjonen, men pdd mangler han viktige kvaliteter her. Du skriver jo selv litt av de kvalitetene han har. Arbeidskapasitet, vilje, styrke, målfarlig og har faktisk en utrolig pasningsfot. Tenker da på lange crossere ut på kantene eller over motstanderens forsvar. Men han mangler for øyeblikket evnen til å lese spillet defensivt, og taklingene er ikke alltid særlig gode. Det har vi sett gang på gang når han har spilt på sentral midtbane. Dette MÅ forbedres, og det kan ta tid. Det er nemlig ferdigheter han ikke har like mye bruk for offensivt.

 

Så, sist, men ikke minst, må han ha lyst til å spille der. Vi vet at han helst vil spille spydspiss eller rett bak spissen. For ikke å snakke om at han vil bli United's mestscorende spiller igjennom tidene. Da trenger han å være mye fremme og det vet han. Samtidig har jo Vidal scoret 16 (!) mål fra midtbaneposisjon i år (en del fra straffemerket), så det er ikke umulig å putte 20+ mål på en sesong for Rooney selv i en tilbaketrukket posisjon.

 

Tror ikke dette skjer før han runder 30, dessverre, og da kan det være han er blitt tregere og har mistet litt av arbeidskapasiteten. Hvem vet.

 

 

Taklinger er han ikke spesielt god på, men med Jones eller en ny dedikert def midtbane så vil ikke det være behov for at han skal være en god takler heller. Scholes var heller ikke spesielt god på å takle, men fungerte strålende sentralt i banen fordi om.

 

Det er klart at Rooney måtte vært med bakover som sentralmidtbane, men det er han også i fra 10`er rollen sin.

 

Jeg tror det eneste problemet er at han ikke ønsker det selv, men som en løsning ut sesongen burde det gå greit. Hvem vet, kanskje han får seg noen solide målpoeng i fra den posisjonen og ønsker å spille der videre.

 

Jeg håper nå at vi snart slipper å se følgende i fremtiden:

 

- Young/Valencia fremfor Juanzaj på kant

- Fletcher, Giggs eller Cleverley sentralt på midten.

- Alt spill skal være rundt forsvaret og aldri igjennom. Gi oss litt variasjon.

 

Det er forøvrig litt merkelig å tenke på hvor dårlig strukturert United er under Moyes når en ser på hvordan Everton var under Moyes. Kanskje ting vil snu så snart Moyes får inn sine egne spillere i sentrale posisjoner, og ikke skal basere alt på ett lag SAF hadde. Synes Tjærnås har noen gode poeng på dette.

Lenke til kommentar

Rooney er for mye Hollywood-pass når han er sentralt. Flere ganger har han mistet ballen i farlig possisjon, fordi han skal slå Hollywood-ballen. Gerrard gjør mye det samme for Liverpool nå om dagen. Balltap rett foran egne midtstoppere fordi dem bruker litt for lang tid med ballen. Scholes visste hvor ballen skulle før han fikk den. Gerrard og en dyp Rooney koser ofte litt på ballen før dem slår.

 

Kampen mot Fulham var årsverste fra Myoes. Når innlegg etter innlegg ikke funket, burde han krevd mer bevegelse og færre touch for gjennomspill sentralt eller skudd. Vi hadde vel ca. 0 skudd i første omgang?

Lenke til kommentar

Rooney er for mye Hollywood-pass når han er sentralt. Flere ganger har han mistet ballen i farlig possisjon, fordi han skal slå Hollywood-ballen. Gerrard gjør mye det samme for Liverpool nå om dagen. Balltap rett foran egne midtstoppere fordi dem bruker litt for lang tid med ballen. Scholes visste hvor ballen skulle før han fikk den. Gerrard og en dyp Rooney koser ofte litt på ballen før dem slår.

 

Kunne ikke vært mer enig. Han kan fort koste oss mål imot sånn han tidvis har holdt på. Tror likevel han lærer av de feilene og kan bli bra sentralt om han hadde villet.

Lenke til kommentar

Det er heller ikke forventet at 10ern skal løpe langt ned i banen for å forsvare. Han skal være hovedfokuset i angrep og skal alltid være klar til å ta imot ballen og starte et nytt angrep. Rooney er mer enn dyptliggende og defensiv spiss, mens Kagawa fungerer mer som en playmaker. Rooney har ikke smidigheten og kreativiteten til Kagawa. Rooney er helt klart en mer komplett spiller, men Kagawa fungerer bedre som en playmaker enn det Rooney gjør. Ideelt sett vil jeg se Rooney som spiss. Han er en perfekt allround spiss, som er god på alt. God på hodet, styrke, målteft, teknikk, hardtarbeidende og han kan legge opp for andre. Han er perfekt til å ha foran 3 smidige teknikkere som leker seg rundt med motstanderens forsvar.

 

Å si at Rooney er god på hodet er vel i beste fall en liten overdrivelse.. :p

 

Men forsåvidt enig, Rooney er best som spiss. Jeg vil ikke at han skal omskoleres som noen midtbanespiller. Han er flink til å jobbe hjem, men han har gang på gang vist at det skranter med defensive kvaliteter og blir alt for anonym mot bedre lag. Da er han ganske håpeløs, og trenger i alle fall en, visst ikke to, gode sentrale midtbanespillere som er gode defensivt. De finnes ikke i klubben nå, bortsett fra Jones, på en god dag.

Lenke til kommentar

Nå må en se på alternativene før en luker bort Rooney som midtbane, og med Giggs, Fletcher og Cleverley som fast inventar på midtbanen så vil jeg heller ha Rooney, tross for eventuelle feil han kan gjøre i en så uvant posisjon.

 

Det er jo ikke som at de vi bruker der i dag gjør en spesielt bra midtbane, så hvorfor ikke prøve alternativer for å se om det kan fungere? Jeg er sikker på at det ville ikke tatt mange kampene for Rooney i den posisjonen før han hadde vokst godt inn i den.

 

Det gir oss også muligheten til å ha RVP, Rooney, Kagawa, Mata og Juanzaj på banen samtidig som vi slipper den vanlige kombinasjonen sentralt.

 

Pokker at SAF aldri satset på Pogba når krisen sentralt var som størst, men heller hentet inn igjen Scholes. Skulle gitt mye for å hatt ham i klubben nå.

Lenke til kommentar

Han har spilt sentral midtbane ja, men han har ikke spilt der mye.

 

Som sagt, jeg vil heller ha Rooney fast sentralt på midten resten av sesongen enn de som brukes der den dag i dag. Han holder kanskje ikke mål uansett motstand, men han vil gjøre det bedre enn de vi har tilgjengelig i dag.

 

Er der ikke noen gode talenter i klubben i denne posisjonen som kan få prøve seg?

Lenke til kommentar

Petrucci virker klar for en test eller to, men jeg tror ikke han tar steget. For treg med ballen i bena. Utsøkt pasningsfot, skuddfot og evnen til å passere et ledd veier ikke opp for treghet.

 

Tror ikke vi har noen SM i klubben som kan et steg opp nei.

Endret av ESPP
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...