Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev under, så var egentlig poenget mitt at dommerfeil skjer på beskostning av alle lag. Tviler sterkt på at det er noen konspirasjon mot Man Utd eller noen andre klubber. Imotsetning til visse Man Utd supportere(og enkelte supportere av andre lag så klart).

Sannheten er som du sier, at det er ingen konspirasjon, det tror jeg alle er enig om, selv om frasen selvsagt dukker opp i ny å ne. Det som derimot er opplest og vedtatt er at store klubber (Man Utd særlig, så type Liverpool og nå etterhvert mye mediaomtalte Man City) får både oftere og hardere straffer enn feks ditt West Ham, utlukkende fordi media setter press på FA og sistnevnte komitee føler de må å statuere eksempeler og vise handlekraft. Slik er er klassisik i politikk også, bl.a. Siste i rekken var nå Suarez, skyldig eller ikke. Tror noen her at det hadde blitt like rabalder om det var Pilkington som hadde stemplet Naughten som en mokka-melkeplett? Eller Balotelli på Parker, slikt skjer i andre kamper også, men blir ikke nevnt fordi folk flest ikke bryr seg. Det i seg selv er kriminelt svakt av FA og klart man føler seg forfulgt når Ferguson må bygge hus på South Stand fordi han blir vist opp i ex-boksen så fort han åpner kjeften, mens type Tony Pulis slipper unna med "alt."

 

Når det gjelder dommerfeil så vet alle som har et snev med innsikt at dommerene ikke har noen agenda mot den ene eller den andre. Det jeg og andre klager på er nivået deres og at de verste - dvs majoriteten av dem - ofte er ekstremt partiske i enkeltkamper. Særlig føler jeg at mediaomtale og press fra utenforstående dikterer kamper. På Old Trafford må man nå skyte ned en av våre med shotgun for å få straffe fordi det urettmessig har vært mye fokus på "hjemmedømming." Sånn skal det ikke være. Det betyr ikke at de har noen agenda eller opptrer på vegne av FA, men det betyr at de ikke gjør jobben sin og slipper unna med det altfor ofte. En av mine aller største kjepphester i fotball er at dommeren skal intervjues etter kamp av en rasjonell journalist slik managere må, selv i mentalt ustabilt leie (jf Wenger nå på søndag feks). Om dommeren gjør en feil så er det helt greit for meg om vedkommende erkjenner sine synder og sier sorry. Da er saken død for min del, alle kan gjøre en feil. Men når man gjemmer seg bak FA og dommerrapporteren, da blir jeg forbanna. Inkompetanse skal aldri være greit eller endel av gamet fra de som styrer den. Likehet for loven og konsekvente rettningslinjer uansett fortid (med visse unntak) er alfaomega for rettferdig behandling og her er både FA og dommerstanden ute å plukker blåbær på finnmarksviddene.

Endret av toppmeis
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Siste i rekken var nå Suarez, skyldig eller ikke.

 

"Mackie is referring to the regrettable incident nine years ago, when he was playing for Reading and racially abused the Sheffield United striker Carl Asaba. He publicly apologised 48 hours later during a press conference where he was joined by Alan Pardew, the Reading manager at the time, and John Salako and Tony Rougier, two black team-mates who offered to support him. Mackie also voluntarily donated two weeks' wages to the Kick Racism Out of Football campaign.

 

Asaba accepted the apology and Sheffield United, after initially complaining to the Football Association, said they did not want to take the matter any further. The FA, however, proceeded to charge Mackie with misconduct and two months later banned him for eight matches, five of which were suspended, and fined him £3,000, £1,500 of which was suspended"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sittet og fundert på én ting. Du skal velge Uniteds to beste spillere, du får ikke lov til å velge Vidic. Jeg vil tro at 99% ville valgt Rooney og Nani. Greit, toppnivået deres er verdensklasse og de kan utrette det mest utrolige. Men hvor ofte presterer disse spillerene egentlig? 1/3 av sesongen eller noe sånt? Spesielt Rooney.

 

Skal toppnivå avgjøre hvem som er klubbens beste spiller? Hvem er egentlig klubbens beste spiller?

 

(Utenom Vidic)

 

(Og ja, innlegget er for å synliggjøre vår ekstremt middelmådige tropp)

Endret av Ranur™
Lenke til kommentar

Takk for ditt bidrag necrogutt, men hva har det enkeltilfellet med innholdet i det jeg skriver å gjøre? La oss nå ikke la dette bli en snever debatt med tolkninger av en og en sak, men heller en bred oppfattelse av tingenes tilstand. Om du er uenig i mine ord, så skriv det, ikke leff ut en random straff for å "poengtere" at loven er lik for alle, for det er den ikke.

Lenke til kommentar

Men lille deg, jeg må da kunne fremme det at små klubber også blir behandlet hardt av FA med et eksempel (som snakket for seg selv), og ikke bare pøser på med rabalder og faenskap kun mot de store klubbene. Ja, jeg vet det er fint å føle seg spesiell, men akkurat her er det mange småklubber som har måttet bøte for banning, rasisme og ditten og datten, men siden klubbene ikke er store gidder heller ikke media å hive seg på i hylekoret, folk flest får ikke vite av det og de som holder med de store klubbene tror de blir forskjellsbehandlet så mye mer enn alle andre.

Lenke til kommentar

Hvor har jeg skrevet at FA utelukkende straffer toppklubber, slik du inisuerer? Jeg mener, siden du føler for å poengtere at også mindre klubber blir straffet. Tror du jeg ikke var klar over det? Om du mener at det jeg skriver ikke stemmer overens med realiteten og at FA etter beste evne opptrer konsekvent ovenfor alle klubber, så er det helt greit, da er vi bare svært uenig. For å være helt ærlig så tror jeg de aller fleste er enig med meg i at toppklubbene - grunnet deres status - hyppigere blir tatt for forseelser av FA enn feks ditt Newcastle. At det blir mer fokus på høyt profilierte saker er forsåvidt et valid argument, men jeg ser så og si hver runde i PL og har gjort det i kanskje 17-18år nå, så jeg vet at veldig mye av grumset som skjer i mindre klubber faller under raderen hver sesong. Veldig mye. Uten at jeg føler at å dra frem enkelttilfeller for å styrke mine påstander og at det er spesielt nyttig for debatten, dette er tross alt en oppfattelse og min (og manges) mening basert på materie registrert over lang tid. :)

Endret av toppmeis
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sittet og fundert på én ting. Du skal velge Uniteds to beste spillere, du får ikke lov til å velge Vidic. Jeg vil tro at 99% ville valgt Rooney og Nani. Greit, toppnivået deres er verdensklasse og de kan utrette det mest utrolige. Men hvor ofte presterer disse spillerene egentlig? 1/3 av sesongen eller noe sånt? Spesielt Rooney.

 

Skal toppnivå avgjøre hvem som er klubbens beste spiller? Hvem er egentlig klubbens beste spiller?

 

(Utenom Vidic)

 

(Og ja, innlegget er for å synliggjøre vår ekstremt middelmådige tropp)

Vel, hva definerer klubbens beste spiller? Hvem som bidrar mest, hvem som har de beste tekniske ferdighetene, hvem som klarer å holde det jevneste nivået?

 

For å dra frem et eksempel, Valencia vs. Nani. Valencia har kanskje ikke de tekniske ferdighetene til Nani, og som du sier, kanskje ikke like høyt toppnivå som Nani. Likevel gjør Valencia veldig få feil, er god både offensivt og defensivt, og er jevnt over god selv om resten av laget ikke presterer. Jeg mener det er slike spillere et lag skal bestå av, og ikke "verdensklasse"-spillere som i ny og ne utretter flotte ting.

 

For å svare på spørsmålet, så mener jeg at toppnivået ikke skal avgjøre hvem som er klubbens beste spiller. Rooney burde ikke få stempel som klubbens beste spiller fordi han en gang i tiden var ekstremt god. Alle spillere kan ha gode øyeblikk, men de beste er gode hele tiden.

Lenke til kommentar

Takker for flott innlegg toppmeis, og jeg sier meg egentlig enig med mye av det du skriver. Mye av grunnen til at FA behandler forskjellig er nok på grunn av hvordan media fungerer nå for tiden. Det er store penger å hente på "skandaler" og jo større navn, jo mer intereesant er det for media å snakke om. Tror det er mer der det ligger, hvor det bli mye snakk om en sak i media som legger press på fotballforbundet på å straffe oppførselen. For å ta et eksempel fra Norge, brukte påtalenemda blant annet media til grunn da de straffet Vålerenga/Haakonsen for Pall Gunnarsson avtalen. Media har generelt sett fått alt for mye makt i takt med veksten av internett.

 

Jeg tror likevel forskjellsbehandlingen går begge veier, for jeg er ikke helt med på at det også på banen i kampsituasjon er negativt for de store lagene. Det er ekstra press på dommerne når det er store lag, og om Swansea ikke får straffe mot Norwich, får det betydelig mindre spalteplass enn om Man Utd ikke får sin rettmessige straffe mot Newcastle. Det finnes jo enkelte dommere som på død og liv som skal vise at de ikke blir påvirket og heller går i motsatt retning(typ Øvrebø, Clattenburg), men jeg tror at de er i undertall.

 

Dette blir jo såklart bare synsing, og vi kommer ikke til å finne riktig svar. Jeg synes uansett at folk flest gjør feil, når man leter etter en syndebukk i enkeltdommere som gjør sitt beste istedenfor å klage på denne rare regelen om at dømmingen er fritatt fra kritikk. Jeg skjønner det delvis, da de fleste supportere og managere kommer med irrasjonelle klager i kampens hete, men å ha en forholdsvis nøytral journalist som du sier, mener jeg er helt klart mulig. Sesnsurering av snakk, positivt og negativt er galt uansett i mine øyne, men det får bli en annen debatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger vel ikke å dra så langt tilbake heller. Kan vel se på United - Chelsea fra årets sesong, eller tar jeg feil når jeg sier at 2 av målene var offside?

 

Eller at United skulle hatt enda en straffe og at Ashley Cole skulle vært utvist for drapsforsøk på Herbandez.

Endret av The Hoff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en diskusjons teknikk du benytter Jotun. Det å gå på personer fremfor diskusjoner. Kudos.

 

Når du tenker på straffen, er den i samme situasjon som da A. Cole skulle vært utvist? Og ja, jeg er enig i at det kunne ha vært et rødt kort og var heldig som slapp unna, men at det var noe straffe i den samme situasjonen er jeg uenig i da ballen er ute av spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...