Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fuckin' true. Dagen derpå er det allikevel lys i enden av depresjonen for min del. Torres er elendig, Gerrard er uinspirert og lei, Poulsen&Lucas er fortsatt ligaens gråeste sentrale midtbane, Chelsea fortsetter i det nitriste sporet sitt City har starta uavgjort-streaken og Arsenal holder aldri over en hel sesong.

 

LFC hadde faktisk sett ut som Ronaldinho og CRonaldo med Gibbo og Carrick inn i forhold til Poulsen-Lucas.

 

Edit: Når det er sagt er det ikke til å skyve under en stol at Liverpool garantert tar poeng i dag.

Endret av niko.
Lenke til kommentar

En dyktig bruker på vgd som fører statistikk over mål og assist for spillerne våres. Han har også fått med seg tredjesist statistikk.

 

I følge den har Scholes ("shock") og O'Shea (wtf?) vært flest ganger tredjesist for oss, med fire stk hver.

 

http://vgd.no/sport/fotball-premier-league/tema/1585633/tittel/maal-maalgivende-10-11-manchester-united/innlegg/28839961#post28839961

Lenke til kommentar

Jeg hentet dette direkte fra United.no forumet: Les denne nøye, Jeg begynner faktisk å tro at SAF rett å slett begynner å bli blaut på sine eldre dager...

 

SAF har en stor styrke: Han gir spillerne store mengder tillit og har stor tålmodighet med dem.

 

Her er det mange eksempler opp igjennom årene, men av nylige tider kan nevnes både Fletcher og Nani. Begge sleit ganske mye i sine 2-3 første sesonger på a-laget, men er nå viktig brikker og nøkkelspillere for oss. I svært mange andre klubber hadde ikke manageren hatt tålmodighet nok eller gitt dem tillitt nok til at disse to spillerne hadde fått ro til å utvikle seg til de flotte spillerne de har blitt. All ære og honnør til SAF for dette. Han er kanskje best i verden på akkurat dette.

 

 

SAF har en stor svakhet: Han kan gi spillere for mye tillit og tålmodighet.

 

I våres hintet han kraftig om noen utskiftinger i stallen. Her er fra en artikkel fra i våres, 5.mai 2010:

Sitat:

"You have to take a decision about where we can improve the team," Ferguson told MUTV.

 

"When you are challenging for four trophies it can have a draining effect. You have to be aware of that and spot the moment when it is time to freshen up one or two players.

 

"It is not a desire to do it but you need to do it because the demands and pressures on players can, over time, be quite exacting.

 

http://www.thisislondon.co.uk/standard-sport/football/article-23830560-summer-sales-on-the-cards-at-manchester-united.do

 

Hva skjedde i sommer? Den ene av to reservekeepere (Ben Foster), og en som aldri hadde startet en kamp for førstelaget (Zoran Tosic), ble solgt. Inn kom 3 nye utespillere i Bebe, Smalling og Hernandez.

 

Jeg synes SAF burde tatt ytterligere to-tre-fire-fem tydelige valg i sommer angående hvem han vil satse på og hvem som burde forlate oss. Særlig etter en sesong uten noen av de 3 gjeveste trofeene. Det burde fått konsekvenser for noen av de svakeste spillerne at vi ikke lykkes som lag ifjor. Særlig når SAF stadig skryter av at vi har så utrolig mange spennende unggutter på trappene.

 

I all tidligere tid i United har SAF sluppet/solgt spillere som ikke har gløden, gnisten eller som rett og slett ikke lenger er gode nok, og/eller fordi det kommer mer talentfulle spillere bakfra og frarøver dem spilletid i laget. Han slapp blant annet både Nicky Butt og Phil Neville som 28-29 åringer ettersom jeg husker. Og dette var to av SAF's egne gullgutter fra Class of 92 & 95. Ekte Manchester gutter.

 

Poenget mitt er at vi har en voldsom stor stall. Det finnes bare et begrenset antall spilleminutter som skal fordeles på mange mange bein. Noe av problemet har vi løst ved hjelp av utlån, men det er strengt talt bare å utsette problemet. For meg så kan det se ut som SAF pluteslig har fått litt besluttningsvegring på sine eldre dager.

 

1. Ikke "orker" eller vil han at noen av de eldre dinosaurene som han selv kaller dem skal legge opp. Kandidater her en eller to av Giggs, Scholes, Neville.

 

2. Ikke "orker" han å se lojale middelaldrende spillere på +-30 år forlate klubben. Kandidater her kunne f.eks. vært en eller to av O'Shea, Brown, Park, Carrick, Owen .

 

3. Ikke "orker" han å ta noen avgjørelser blant de yngre spillerne om deres fremtid i United. Hvem er gode nok og hvem er ikke gode nok? Kandidater som ikke er gode nok kunne f.eks. vært en av Gibson, Fabio, Macheda, Obertan.

 

Alle vi som følger United blir glad i alle spillerne. Jo mer vi leser om dem, og ser dem på stadion eller på tv, jo mer elsker vi dem. Vi føler etterhvert av vi nesten kjenner dem. Dessuten husker vi som regel alltid det gode spillerne har tilført klubben, selv om opplevelsene gjerne er fra en stund tilbake i tid. Derfor er det tungt for oss supportere å se spillere forlate klubben. Men det er nødvendig. SAF sa det i artikkelen 5.mai. Men han gjorde ikke noe med det i sommer, enda 3 nye talenter har komme inn i mellomtiden.

 

Jeg frykter for at det blir forferdelig lite kontinuitet på laguttakene i årets sesong. Masse spillere inn og ut av laget som gir dårlig med flyt og samhandling. Vi har blant annet 3 høyrebacker som alle burde få spilletid. SAF har skapt mange problemer for seg selv. En haug spillere kommer ikke til å få nok spilletid.

 

F.eks har en kar som Wes Brown ennå ikke vært på benken engang i år. Enda Rio er skadet. Gibson får ikke spille selv om Anderson, Carrick og Hargreaves er skadet, Cleverley og James er utlånet, og vi starter med 3 på midten mot Everton!

 

Jeg vet det er tidlig i sesongen og vi får nok helt sikkert vår andel skader etterhvert, men jeg savner at det tas noen tydelige og klare valg fra vår manager. Det er vanskelige valg han må ta, ingen tvil om det. Jeg vet ikke hvem som bør selges. Men jeg tror både laget og enkeltspillerne hadde utviklet seg bedre hvis han likevel hadde tatt noen avgjørelser på hvem som skal være med videre, hvem vi som klubb satser på. Da får han ihvertfall noen svar.

 

Ta eksempelet med Rafael. Det er det mest tydelige eksempelet, men det finnes minst 5-6 andre eksempler av denne kategorien i dagens lag. Rafael er på 3. sesongen i klubben og vi enda ingen svar. Er han god nok eller ikke? Ingen vet, ikke er vi noe særlig nærmere å vite nå enn for 2 år siden heller. Gi han 20-30-40 kamper på rad (med en og annen pause innimellom selvsagt) og finn det ut da vel? Da får du ihvertfall noen svar: God nok som 1.valg? som 2.valg? Selges?

 

Dette er selvsagt litt forenkelt og høres kanskje kynisk ut, men vi kan ikke sitte på gjerdet med 12-15 lovende spillere og vente i all evighet.

 

Personlig tror jeg Ferguson har blitt litt skremt av at spillere som Rossi, Shawcross og Piquet i nyere tid har blomstret stort etter at de har forlatt oss. Han er redd for å slippe ytterlige noen talenter som blir knallgode andre steder. Før 2005/2006 skjedde dette nesten aldri på 20 år at talenter vi slapp ble steingode i andre klubber. Robbie Savage er kanskje den nærmeste? Jeg husker ikke helt. Men det er en managers jobb å ta slike valg. Å ha teft for hvem som bør slippes og hvem som bør satses på.

 

Slik det er nå er jeg redd for at spillerne "slår hverandre ihjel, og ingen blir store". Alle får litt spilletid, men ingen får nok. Ingen får ansvar eller rom til å vokse. Litt som for mange smolt i en overfyllt fiskemære. Ingen fisk blir virkelig store, alle blir bare sånn middels.

Endret av Sir LuckyNr7
Lenke til kommentar

@SL7: Jeg ser ikke problemet? I verste fall så råtner Obertan på benken mens Nani brillierer i PL. Det kalles konkurranse og det er uhyre viktig i en klubb som United at ingen tar plassen sin for gitt og tror de kan slutte å prestere bare fordi det ikke er noen bak. Ta f.eks. Ferdinand som tapte seg stort før (og underveis) i skaden hans. Konkurransen som er på alle plassene er viktig og poenget med å selge lojale "kanskje"-spillere eller talenter ser jeg rett og slett ikke.

 

Ser heller ikke hvordan sitat fra Ferguson faller sånn igjennom virkeligheten. Han hentet da Smalling og Hernandez som fint har bevist sålangt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hmm, jeg så J.M.Henriksen kommenterte det samme på twitter etter forrige reservekamp. Rapportene jeg har lest fra vedkommende og på redcafe har dog vært meget sprikende. Jeg så ikke kampen selv da den ikke ble vist på MUTV, men av det jeg har forstått mente Henriksen at Ando så "lubben" ut og at han spilte under pari. Iflg flere på RC spilte Anderson godt før han ble skadd, så jeg vet ikke helt hvem jeg skal tro på. Syntes ikke nordmannen er like dyktig i sine vurderinger ellers, så har bestemt meg for å se bort ifra hans utspill denne gang og ikke dømme Ando nord og ned helt ennå.

 

Men han ser unektelig veldig dårlig trent ut. Utrolig leit at en med hans potensial mislykkes da det så helt åpenbart er det mentale som svikter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...