Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Enig med Jotun. Kritikken av klubbens suksessfaktor blir for tynn, selv om vi sannsynligvis hadde vunnet ligaen med tilstrekkelig erstatning av Ronaldo/Tevez.

 

Det er viktig å huske på at vi har hatt endel kontinuitetsspillere og stjerner som har vært i klubben årevis av gangen, spesielt takket være den legendariske class of 92. Sådan har Sir Alex fått mye gratis og har sluppet å handle. Men, når skotten var ny i klubben hentet han inn store navn rett som det var, noe han fortsatte med helt frem til laget var satt ca rundt 97'. Derfra og ut har han egentlig bare spedd på med det som trengtes, ellers ikke allverden. For et par somre siden hentet vi inn endel, men generellt sett siden milleniumskiftet har vi knapt sett et eneste "navn" komme inn dørene. Berbatov og Veron er vel unntaket fra reglen. Er det ikke litt urettferdig, når United håver inn mest av samtlige klubber, at vi tilsynelatende aldri får spillermateriale igjen for pengene vi legger inn i klubben? Jeg syntes også at balansegangen de senere åra har blitt skjev, der vi "bare" henter talenter og ingen etablerte spillere. Det har funket fordi vi har en god stamme, men den er nå aldrene i flere ledd og trenger sårt utskiftninger. Giggs blir 37, Edwin 3299, Scholes 80 osv. Dersom man kikker på spillerne SAF har hentet inn og da tenker jeg på prospekter, er kjøpene under enhver kritikk. Svært få har slått igjennom.

 

Det enkelte av oss "klager" sin nød over er ikke resultatene som har vært, men det som er i ferd med å skje NÅ. Det er det som teller i fotball, resultater er historie. Klubben er i ferd med å bli utdatert og faller etter klubber med pondus og baller til å satse. Det trenger ikke å ta to-tre sesonger før vi kjemper om 4-5 plass, det kan fort skje allerede denne sesongen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Folk ser seg blinde på store navn, se hvor det har bragt oss de siste årene. Som du selv nevner, Berbatov og Veron. Ikke akkurat knallsuksesser noen av de. Men jamen har de kostet også.

 

Du skriver som vanlig tomme ord. Hvor mange store signeringer har prøvd seg, men feilet? To spillere og begge debattert opp i mente. Uansett det ikke valid argumentasjon annet enn svekkelse av SAF dømmekraft på overgangsvinduet. Hva med superhypede Rooney, er ikke han god nok? Det at et individ feiler, betyr ikke at et annet gjør det gitt en viss prislapp. Fakta er at Berbatov og Veron begge har forsterket laget, det som derimot kan og blir diskutert er om de har vært gode nok. Spillertyper som Welbeck og Macheda har ikke kvaliteter til å erstatte en etablert spiller pr i dag, det skjønner vel du og? Hva skjer når 3-4 a-lagsspillere går ut på dato, blir skadet eller slutter å levere? Da har vi ingen til å steppe inn. Vi har ingen erstattere idag, vi har bare for noen år fremover. I sommer har vi brukt £20m på unggutter, summer vi har brukt de siste par trfvinduene på fremtidsprojekter - så da spør jeg deg, hvor mange av disse har slått igjennom? Svært få, om noen. Det er bedre å kjøpe en kvalitetsspiller enn fire manucho eller diouf. Hvorvidt spilleren blir/er god nok, enten det gjelder en etablert spiller eller et prospekt, er umulig å si før man prøver, men sannsynligheten for at en etablert spiller slår til er større kontra et uprøvd talent. Foruten Ronaldo, som ærlig talt var en åpenbar storspiller allerede da vi signerte ham, har ikke SAF funnet altfor mye gull blant sine gråstein de siste drøye 10 årene. Vidic og Evra var risikokjøp, men allerede "etablerte" navn i sine ligaer. Det er en grunn til at spillere får "store navn" og den grunnen er gode prestasjoner på fotballbanen. Det er ingen her som skriker etter Messi signeringer, vi har faktisk bakkekontakt, men vi bør kunne forvente signeringer i Kjær, Sanchez, Suarez, Hamsik klassen. Spillere som kan gå rett inn i laget og være reelle forsterkninger/erstattere for typer som Rio, Giggsy mfl. Det har klubben både re og rå (om man skal stole på Gill og Sir Alex) til. Det virker som enkelte forståsegpåere tar et høyt og ikke minst feigt ståsted og stempler dem som ønsker navn til klubben som feks "fm-generasjonen" eller muppets, som de kalles over dammen. Nå er ikke jeg i disse årgangene (FM), men jeg vil hevde at flere av disse gutta kan langt mer om fotball generellt (utenlandske ligaer spesifikt) enn både du og jeg.

 

Som jeg skrev tidligere har Sir Alex bygget på et eller flere fundament som har vart i snart to tiår. Det er i ferd med å råtne på rot fordi materiale rett å slett er for gammelt og utvasket. Fjern bærebjelker som Giggs, Scholes, Edwin og Rio, å se hva du har igjen Jotun. Brown er også på feil side av 30-åra bl.a. Tror du tidligere hamstrede reservelagsspillere eller typer ala Smalling (som har sett forferdelig ut for Fulham) kan erstatte disse over natta? Nei, de trenger tid, tid vi ikke har. For det som skjer nå. Her er kjernen til problemet. Disse er alle ferdig neste år, kanskje med unntak av Rio, men hans prestasjoner er såpass dalene at man først som sist like godt kan regne med Evans i startellveren.

 

Det er positivt å hente inn ungt, men ikke BARE ungt. Noen som kan komme inn å opprettholde kvaliteten der og da er også nødvendig. Det tror jeg klubben kommer til å brenne seg på BIGTIME i årene fremover om det ikke hentes inn kvalitet i dag.

 

Om jeg tar feil skal jeg med gråtende glede spise i meg ordene. Men med fare for å virke i overkant selvgod, så tar jeg ikke så ofte feil når det gjelder slike ting. Resultatgjett og denslags er jeg ubrukelig på, men å bedømme kvaliteter/styrker i et lag kan jeg. Det finnes det mange eksempler av på dette fora.

Endret av Alastor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er kjøpene du nevner godt innenfor det vi bør forvente ja. Det også kjøp som ikke ville vært store stjernenavn for oss hadde det ikke vært for det pågående VM. Jeg er også helt enig at kjøp må skje, likevel er jeg av den tro at dette laget er godt nok med noen få endringer. Vi slet med store skader ifjor, i tillegg til at det rett og slett ikke fungerte fremover. Det er flere faktorer enn bare spillermateriellet som jeg skylder på hvertfall. Dermed krever jeg ikke enorme kjøp denne sommeren, selv om jeg somsagt VELDIG gjerne skulle byttet ut enkelte sentralt for noe mer kreativt.

 

Du nevner Rio, Scholes, Giggs og Edwin. Med unntak av Edwin har disse spilt en relativt liten rolle de siste årene. De er ikke bærebjelker lenger, de er mer støttebæringer når vi først er inne på snekkerlingo. Rio var ifjor lite annet enn en skygge av seg selv. Carrick, Fletcher og Anderson har alle kvalitetene til å tre inn, samt Hargreaves som om mulig kanskje ca kommer tilbake. På vingen har vi fått Valencia som gjorde en god første sesong, motsatt har vi en Nani som endelig viser tegn til blomstring. Bak har vi Evans som hvertfall jeg mener er mer enn god nok. Jeg vet at Giggs har hatt to strålende sesonger nå, men jeg tror og håper Nani med sin fot kan ta over for hans assists.

 

Det eneste jeg ser laget mangler er kreativiteten Scholes sto for før, samt mannen som står utenfor motstanderens 16 med upåklagelig plassering for andreballer og oppretthold av press. Ellers er skadesituasjonene til Rio noe jeg er bekymret for, her kan det trenges forsterkninger. Her har vi handlet Smalling, så man får se.

 

Jeg krever ingenting i år, men det er som du sier på tide med endringer snart. Vi har en stall med en god snittalder hadde det ikke vært for de oldingene som trekker det opp. Det er likevel spillere som har vært lenge i klubben, og kanskje er på vei til å bli mett. Her har Sir Alex alltid vært flink til å sparke slike ut av klubben, så jeg stoler 100% på han.

 

Men ja, jeg skulle gjerne sett den lille chileneren din i klubben vår.

Lenke til kommentar

Riktig riktig. Jeg vil dog si at Giggs fortsatt er en bærebjelke på flere plan enn kun det sportslige. Når han og gamlegutta henger skoa på hylla, forsvinner også endel av vinnermentaliteten og erfaringen som har båret klubben til tre liagull på rappen. En annen faktor ved et "større navn" er at det skremmer motstanderen vår og gir selvtillit til de andre på laget. For en unggutt er det veldig betryggende å se en type ala Giggs eller en verdensklassespiller på laget, for da vet han at uansett hvor hardt det blåser, er de i samme båt. Slik betyr mye. Med Ronaldo på laget og enten Tevez eller Berbatov på benken føltes United uslåelig ut. Nå er det "bare" Rooney der oppe igjen, selv om det finnes flere spillere av verdensklassekaliber i dagens tropp ellers på banen. Men det er offensivt vi sliter, defensivt er vi forskodd til neste årtusen.

 

Jeg tror det psykologiske aspekt betyr langt mer enn hva folk flest aner. Jeg frykter for neste sesong, men ikke i nærheten av hva jeg frykter for den neste der på eller derpå igjen. Man skal huske på at Sir Alex enda ikke har prøvd seg uten spillerne fra den gylnede årgang... Ikke med talende suksess sådan, anno slutten av 80-tallet. Før erstattet man Pallister med svindyre Rio (litt flåsete sagt, mht tidsperioden i mellom, men dere skjønner poenget) mens nå erstattes Rio med en uprøvd kid som enda ikke har bevist noe. Utviklingen er skummel. Å hevde noe annet er i beste fall naivt i mine øyne.

 

Lets blame the glazers :D

Endret av Game
Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre ikke United har så mye penger å handle for, og de velger nok ikke å kjøpe noen veldig dyre spillere mest pga det. Det er en såpass stor risiko, da de ofte kan floppe, og stikke vekk fra klubben for en mye billigere penge om et par år. Selv om Gill og SAF sier at de har penger, så må jeg ærlig si at det tror jeg ikke noe på. Glazer har gjeld på 10 mrd, klubben spises snart opp av rentene som betales, hvordan skal man da handle? Jo, man må gjøre som det blir gjort nå, kjøpe unge spillere, som har en fair sjans til å en dag slå gjennom. Sånn er det bare, og da blir det for dumt å forvente stjernekjøp. Mange klagde forrige sesong da man hentet Valencia, Owen, Diouf osv, men man kan da heller ikke forvente at man treffer spikeren på huet hvert eneste kjøp heller. Sesongen som var var god, og Valencia viste seg å være et meget bra kjøp. Jeg er enig i at vi kunne trengt litt mer krutt fremover, personlig ønsker jeg meg aller mest Özil, men det skjer nok ikke. Men jeg stoler fullt på SAF, så jeg har null bekymringer!

Lenke til kommentar

det som er så fint med denne sommeren er at vi får mer eller mindre svar på om vi virkelig har penger eller ei, personlig tror jeg ikke vi har penger.

Hadde f.eks Gill bekreftet at vi ikke har penger, vet di fleste hva som hadde skjedd, Det hadde blitt full panikk rundt alt som heter Manchester United.

Vi hadde garantert ikke fått flere sponsorer. å det hadde vel blitt mer eller mindre Krig i Manchester, å jeg tror Glazer familien hadde låst seg inne en plass å svelget nøkkelen.

eller tar jeg veldi feil......?

Lenke til kommentar
Vi hadde garantert ikke fått flere sponsorer. å det hadde vel blitt mer eller mindre Krig i Manchester, å jeg tror Glazer familien hadde låst seg inne en plass å svelget nøkkelen.

eller tar jeg veldi feil......?

 

Puh, du tar veldig feil.

 

Som jeg har nevnt før angående kreativ midtbane. Årets spiller i Watford i fjor, Tom Cleverly, er tilbake på OT denne sessongen. Håper han kan være noe å bruke fremfor Gibson(/Carrick).

Lenke til kommentar
Vi hadde garantert ikke fått flere sponsorer. å det hadde vel blitt mer eller mindre Krig i Manchester, å jeg tror Glazer familien hadde låst seg inne en plass å svelget nøkkelen.

eller tar jeg veldi feil......?

 

Puh, du tar veldig feil.

 

Som jeg har nevnt før angående kreativ midtbane. Årets spiller i Watford i fjor, Tom Cleverly, er tilbake på OT denne sessongen. Håper han kan være noe å bruke fremfor Gibson(/Carrick).

hva tar jeg feil på?

Lenke til kommentar

Gidder ikke å skrive dette i en VM- tråd.

 

Grunner til at England røk ut (ikke prioritert liste)

1. Rio sin skade. Selvsagt et stort minus å miste sin beste stopper i VM.

2. Capello. Gjorde to store feil ved å bruke Heskey og Barry. Heskey burde ikke startet kamp nr 2. Barry burde ikke vært tatt ut i troppen egentlig.

3. Dømming - selvsagt. Altså ballen var vel strengt tatt nærmere en halv centimeter over linja enn en halv meter syntes nå jeg, men linjedommer skal se den der.

4. Generelt underpresterende av spillerne. Lampard og Rooney var svake i gruppespillet.

 

Capello sa noe som "vi gjorde feil, men dommeren gjorde den største". Vel, Capello. Jeg syntes den største feilen var å fortsette med Barry. Selv Carrick som ikke har spilt noe bra for landslaget samt hatt en dårlig sesong i United, hadde gjort det bedre enn det Barry klarte.

 

Og ikke at det var så utslagsgivende, så mener jeg det var feil å bruke Green i førstekamp. Skulle han bruke noe annet enn James, så burde han heller latt Heart stå.

Lenke til kommentar

Jeg mener de hadde hatt en bedre sjanse om Capello hadde brukt alt annet enn Barry i denne turneringen. Men England fortjente uansett ikke å gå videre. Var for mange som skuffet.

 

Men det er jo litt rart. England "storspilte" i kvaliken. Så begynner VM og hele laget ser ut som et tippeliga- lag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...