Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er cirka ti ganger så glad i venstrefoten til Valencia som jeg er i Berbatov. Jeg må innrømme at hans loffestil og primadonna holdning går meg så hinsides på nervene. Når han kjeftet opp Giggsy mot Bolton, da vrengte det seg skikkelig i magen. Hvem tror fyren at han er? Måten han konstant klager på medspillere, sjeldent tar helhjertede løp, gjemmer seg bort og aldri tar ansvar er mine største ankepunkter mot bulgareren. 12mål er heller ikke allverden... Klassisk Berba: Mottar ballen, tar noen elegante piruetter og forventer at de andre på laget skal lese tankene hans. Hvis så ikke er tilfellet resignerer han fullstendig, tasser oppgitt rundt og sparker i gresset. Når sjansen først byr seg kan du banne på at han bommer også.

 

Huff. I mine øyne er Berbatov Sir Alex sitt klart dårligste kjøp noensinne, pris tatt i betraktning. Jeg syntes oppriktig at Veron var bedre for klubben enn Dimitar nå er for oss.

Du skriver stort sett mye bra, men når du skriver om Berba er det ikke mye fornuft å finne dessverre.

 

Du klager på at han klager, som om Berba er den eneste som er oppgitt på medspillere til tider. Kan jo spesielt nevne Giggs og Rooney. Men det hele bunner naturligvis i at Berbatov er Berba og han får ikke lov til å gjøre slikt.

For dårlig med tolv mål? Det er like mange som Rooney hadde på hele fjorårssesongen i ligaen, kritiserte du Rooney da eller?

 

Jeg er enig i at han var for dyr, men at han må selges? Spar meg.

Denne kritikken mot Berba begynner å bli rimelig tåpelig og desperat.

 

 

Og ble ikke Tevez kostende over £40mill?

 

 

 

Edit: For øvrig er Berbatov nummer 10 på toppscorerlisten i PL, hva mer kan man forvente av en som stort sett blir benket i store kamper og ofte blir tatt av når det enda er igjen 20-30 minutter av kampen?

Med et mål eller assist hvert 98-minutt. Det er en rimelig respektabel statistikk.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Du klager på at han klager, som om Berba er den eneste som er oppgitt på medspillere til tider. Kan jo spesielt nevne Giggs og Rooney. Men det hele bunner naturligvis i at Berbatov er Berba og han får ikke lov til å gjøre slikt.

For det første, det er ingen sutrer og bærer seg på lik linje med Berba. Og selvfølgelig har dette med pecking order å gjøre. Berbatov sin oppførsel står ikke i stil med repp eller prestasjoner. Verden er ikke en dans på roser og forskjellsbehandling er endel av den. Man må først prestere på på regelmessig basis før man kan oppføre seg som en primadonna og selv da er det ikke nødvendigvis okey.

 

For dårlig med tolv mål? Det er like mange som Rooney hadde på hele fjorårssesongen i ligaen, kritiserte du Rooney da eller?

Ja, det gjorde jeg til gangs. Men så har Rooney vært en god spiller siden sekundet han satte sine føtter innenfor Old Trafford. Berbatov på sin side har vært svært variabel og på dårlige dager (som forekommer litt for hyppig) har han ikke arbeidskapasiteten eller vinnerviljen til Rooney. Fans setter pris på innsatsvilje vet du.

 

Denne kritikken mot Berba begynner å bli rimelig tåpelig og desperat
.

Det samme er din forsvarsposisjon i denne saken. Hva med å kommentere mine ankepunkter, eller mener du at disse er helt urimelige og mindre betydningsfulle?

 

Og ble ikke Tevez kostende over £40mill?

25, var det ikke?

Endret av Game
Lenke til kommentar

For det første, det er ingen sutrer og bærer seg på lik linje med Berba.

Rooney klager minst like mye på medspillere. Problemet er at det er Berba som gjør det og da forsterkes "irritasjonsmomentet" betydelig, det er bare å innse det med en gang.

 

Men så har Rooney vært en god spiller siden han kom, Berbatov på sin side har vært svært variabel og på dårlige dager (som forekommer litt for hyppig) har han ikke arbeidskapasiteten eller vinnerviljen til Rooney. Fans setter pris på innsatsvilje vet du.

Nå er det ikke mange spisser i ligaen som jobber slik Rooney gjør, men selv Rooney jobber betydelig mindre tilbake denne sesongen, noe som bunner i den nye rollen hans. Vi har vært bortskjemt over lengre tid med arbeidsjern som Rooney og Tevez på topp, du må bare innse at de er unntakene. Hverken Nistelrooy, Cole, Yorke eller Cantona for den saks skyld jobbet slik Rooney gjør/gjorde. De fikk ikke kritikk for det, hvorfor skal Berbatov kritiseres for noe som ikke er normalt at en angriper skal gjøre?

 

Det samme er din forsvarsposisjon i denne saken.

Det er aldri tåpelig eller desperat å "forsvare" en United-spiller fra urimelig kritikk.

konstant klager på medspillere, sjeldent tar helhjertede løp, gjemmer seg bort og aldri tar ansvar

Ja, jeg mener disse "ankepunktene" er urimelige, faktisk ikke rot i virkeligheten i det hele tatt. Det eneste er i tilfelle klagingen, men han klager ikke spesielt mer enn hva andre angripere gjør.

 

Og ble ikke Tevez kostende over £40mill?
25, var det ikke?

 

Jeg er usikker, mener det var snakk om at han ble betydelig dyrere enn først antatt.

Lenke til kommentar

Etter min mening er Berbatov the United way. Det er dette jeg vil se. Fotball er underholdning og jeg gleder meg til hvert touch. Nå er det tydliggvis andre ting fore. Jeg blir direkte lei meg av å se hvor kjedelige, statiske og lite underholdene kamper United leverer for tiden. Lyspunkter i Berbatov, Nani, Rooney og tildels Val. Berbatov er grunnmuren i det offensive spillet vårt ved så jævlig mange anledninger og jeg støtter Bulgarien fult ut, slik jeg gjør med resten av troppen vår. Selvsagt skal det være lov med kritikk og ønsker om forsterkninger uten å bli stempla som en dårlig supporter, men i denne (som mange andre saker) så blir det overdrevet så usaklig hardt for å bli hørt og være den største. Vi er her tross alt for å diskutere og å få reaksjoner på det vi skriver (bli hørt) og enkelte vet hvordan man spiller kortene sine. Andre er flokkdyr.

 

Det er sjeldent lenger slik festfotball vi så før. En løs teori er etter den jævla 4-5-1 kampen mot City (og rundt der) hvor vi hadde noen få kamper hvor det funka, så har det tatt helt over. Jeg savner Roon - Berba i 4-4-2. For å være sub gjør Berba det bra* (*bra sett med statestikk-øyne) syns jeg. En prislapp på 30 mill kan få forsvare spør du meg, men på en annen side er det irrelevant for av alle mennesker som styrer med penger, så er det hvertfall ikke Berbatov selv som satt den på seg selv. Vi må huske at dealen ble gjort natt til 1. og at prisen ble pressa i taket av sjeiker.

 

Som enslig spiss er Berbatov derimot noe av det tristeste jeg vet om, og her går gledinga over til gruing når jeg ser ballen nærme seg. Hva skal han gjøre? Her er Rooney overlegen de fleste i verden. Nevertheless syns ikke jeg det er det aller gøyeste å se på, men det er en annen sak.

 

En annen ting er salg og kjøp. Benzema? Da kan jeg faen meg begynne å følge med på Vålenga igjen som fulltidsjobb istedenfor å bruke all tiden min på United. For en nitrist fotballspiller. Ikke nok med å være fra et av de verste landslagene og kompanjong med avskyelige kryp som Henry (som han btw fyller ut perfekt), så lever han også utelukkende på City/Real-kjøpe-bølge-hypen. Nok en spiller i kategorien som jeg mener folk burde oppdatere seg på. Delvis Villa/Silva og for min del. Er ingen garanti for at de ville slått til i United og min tro til en spiller som David Silva er uhyre lav.

Lenke til kommentar

Enig i mye av det du skriver Niko, også når det gjelder Berba alene på topp. Men jeg er sikker på at han vil bli bedre der når han får flere kamper på baken.

 

De to største svakhetene til Berba er rykket og farten, han er ikke treig, men han er ikke rask nok til å kunne løpe fra forsvarsspillere sånn uten videre som Ronaldo, Messi og Walcott kan. Rooney er ikke super-kjapp, men han er allikevel merkbart raskere enn Berba.

 

Vi trenger en offensiv midtbanespiller, litt som Scholes var på 90-tallet. Samt en spiss som ikke går sur om han må sitte på benken, men som allikevel kan komme inn og gjøre en god jobb om Rooney blir skadet, helst en ny Solskjær (drømme). På den måten får vi bedre støtte fremover fra midtbanen og vi slipper å bruke Berba alene på topp.

Om man absolutt må sammenligne spillestilen til Berba med en tidligere United-spiller så må det helt klart bli Cantona, en støttespiller for angriperen, bindeledd mellom angriper og midtbane.

 

 

Edit: Noen som med sikkerhet vet hvor mye Tevez til slutt kostet City?

 

Edit 2: Mike Dean har fått straff, forhåpentligvis er det siste gang Liverpoolsupporteren dømmer oss.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar
Rooney klager minst like mye på medspillere. Problemet er at det er Berba som gjør det og da forsterkes "irritasjonsmomentet" betydelig, det er bare å innse det med en gang.

Nei, nå får du gi deg. Bulgareren sutrer som et lite barn, har gester og et kroppspråk som generelt ikke ligner grisen.

 

Nå er det ikke mange spisser i ligaen som jobber slik Rooney gjør, men selv Rooney jobber betydelig mindre tilbake denne sesongen, noe som bunner i den nye rollen hans. Vi har vært bortskjemt over lengre tid med arbeidsjern som Rooney og Tevez på topp, du må bare innse at de er unntakene. Hverken Nistelrooy, Cole, Yorke eller Cantona for den saks skyld jobbet slik Rooney gjør/gjorde. De fikk ikke kritikk for det, hvorfor skal Berbatov kritiseres for noe som ikke er normalt at en angriper skal gjøre?

Men de fleste har jobbet bedre eller i det minste smartere enn Berbatov. Jeg har sett statistikken, han løper sine km, men det hjelper forsvinnende når ingen av disse meterne inneholder helhjertede eller nyttige løp. Hvor ofte har du sett Berbatov utnytte rom? Så grafikken etter Chelsea kampen der det ble poengtert at Berbatov er svært dårlig til å frigjøre rom for andre og jeg ble ikke sjokkert for å si det mildt. Fyren stod å sov bak Alex og Terry.

 

Ellers må jeg trekke på smilebåndet når du drar frem kulthelter som bøttet inn og sammenligner dem med en som knapt kan kalles en spiss. Nistelrooy scoret 150 for klubben, Cole bøttet inn godt over hundre kasser og scoret ofte viktige mål. Yorke det samme og fyren hadde like mange assister som Beckham i 99 sesongen bla. Berbatov har på to sesonger 21 kasser og hvor mange av disse har kommet i jevne kamper? Jeg har gjennomgått denne statistikken tidligere og vil du at jeg skal jeg hente den frem igjen? Mener å huske at han har 3 eller 4 mål denne sesongen som kom på 0-0 og det er lite når du er spiss for et av Europas beste lag. Nei, et 3-0 mål mot et Wigan i oppløsning er IKKE det samme som å score det forløsende målet mot Barcelona på Nou Camp. Si meg, når sist husker du at taket stod i været etter en Berba goal? Jeg husker saksesparket mot Sunderland og det begynner å bli en stund siden.

 

Dessuten, statestikk er ikke alt. Jeg vurderer spillere utifra hva jeg faktisk ser på fotballbanen, så andvender jeg heller statestikk som et redskap for å underbygge eller avkrefte mine antagelser. Anbefaler deg å gjøre det samme for et liv i tallene byr på mye rart, deriblant endel fasader og luftslott som ikke stemmer overens med realitetene. Viste du at Lucas pr statestikkene er PL beste midtbanespiller? Taklinger, passningssikkerhet osv. Vel, etter mitt skjønn finnes det en eller to som gjør en bedre jobb....

 

Det er aldri tåpelig eller desperat å "forsvare" en United-spiller fra urimelig kritikk.

Det er tåpelig når du ikke ser at kritikken faktisk er legitim.

 

Ja, jeg mener disse "ankepunktene" er urimelige, faktisk ikke rot i virkeligheten i det hele tatt. Det eneste er i tilfelle klagingen, men han klager ikke spesielt mer enn hva andre angripere gjør.

Dessverre for ditt virkelighetssyn poengterer jeg bare åpenbare. Hvorfor tror du Berbatov har fått så mange i mot seg? Tror du det bare er her på forumet? Isåfall anbefaler jeg deg en tur på pub.

 

Jeg er usikker, mener det var snakk om at han ble betydelig dyrere enn først antatt.

Eksakte tall ble aldri offentliggjort, men det ble operert med tall i £25m regionen. £40m er i alle fall skivebom.

 

Edit: Noen som har en forklaring på hvorfor det blir middelhavet mellom hvert avsnitt? Irriterende...

Edit 2: Berbatov har den samme type teknikk og blikket for spillet som Cantona hadde, men der stopper også likhetene. For å forklare deg forskjellen på Cantona og Berbatov, slik at også du forstår den: Det står uavgjort til langt på overtid i FAC finalen mot meget godt Liverpool lag, Cantona henter frem en volly og vinner oss kampen. Vi har fem 1-0 kamper på rad, Cantona har scoret alle eller servert de andre spissene. Å jo, en liten ting til. Cantona med sin teft og arroganse tok klubben til sitt første seriemesterskap på over tyve år. Til sammenligning ta en kikk på Berba sin straffe mot Everton i FAC semifinalen foregående sesong. Det er forskjellen på en éner og en ålright spiller som berba.

Endret av Game
Lenke til kommentar

Jeg kom med fler argumenter over om du missa det.

 

Berbatov har på to sesonger 21 kasser og hvor mange av disse har kommet i jevne kamper?

 

On top of my head fra i fjor så hadde han vel matchvinnerscoring mot blant annet Bolton, M'Boro, Stoke og Tottenham. Å selge Berba blir helt feil for min del og er heldigvis sikker på at SAF er enig.

Lenke til kommentar

Bulgareren sutrer som et lite barn, har gester og et kroppspråk som generelt ikke ligner grisen.

Dette blir rett og slett for dumt, gidder ikke bruke mer tid på det.

 

 

Men de fleste har jobbet bedre eller i det minste smartere enn Berbatov. Jeg har sett statistikken, han løper sine km, men det hjelper forsvinnende når ingen av disse meterne inneholder helhjertede eller nyttige løp. Hvor ofte har du sett Berbatov utnytte rom? Så grafikken etter Chelsea kampen der det ble poengtert at Berbatov er svært dårlig til å frigjøre rom for andre og jeg ble ikke sjokkert for å si det mildt. Fyren stod å sov bak Alex og Terry.

Chelsea kampen var muligens Berbatovs dårligste denne sesongen, å bruke den som argument mot han kan kritikerne av Rooney like gjerne dra frem Everton-kampen, det blir håpløst. Hadde jeg orket og hatt kunnskapen skulle jeg mekket videoer av Berba for hver enkelt kamp for å vise akkurat hva han gjør og hva han bidrar med.

 

 

Ellers må jeg trekke på smilebåndet når du drar frem kulthelter som bøttet inn og sammenligner dem med en som knapt kan kalles en spiss.

Du har rett i at Berbatov ikke er en spiss, men rollen han har i laget tilsier ikke at han har voldsomme defensive oppgaver, det hadde heller ikke Cantona som er den som er nærmest Berba i spillestil (før du kverulerer og drar frem at Cantona var mye bedre, ja, selvfølgelig, men det er spillestilen det er snakk om).

 

Du drar frem målene til flere spillere, Berbatov er nummer to av angriperne, det er ikke han byrden for å score flust av mål ligger på. Berbatov ligger rundt, eller over snittet for hvor mange mål angriperen som spiller andrefiolin scorer. Leste en artikkel om dette for en stund siden, dessverre finner jeg den ikke igjen.

Igjen drar du frem hvor viktig disse målene er, joda. Det hadde vært fint om alle hadde vært avgjørende, men Berba bidrar til så mye mer enn bare mål og det må du snart skjønne. Du kan ikke bare se på antall mål, eller hvor viktige disse er og bedømme om spilleren er god eller ei ut i fra det.

 

 

Dessuten, statestikk er ikke alt. Jeg vurderer spillere utifra hva jeg faktisk ser på fotballbanen, så andvender jeg heller statestikk som et redskap for å underbygge eller avkrefte mine antagelser.

Jeg gjør det, det er derfor det er så overraskende at du kommer til helt andre synspunkt enn meg.

 

Dessverre for ditt virkelighetssyn poengterer jeg bare åpenbare. Hvorfor tror du Berbatov har fått så mange i mot seg? Tror du det bare er her på forumet? Isåfall anbefaler jeg deg en tur på pub.

Jeg aner ikke hvorfor han har fått så mange i mot seg, tipper det er pga holdningen hans som kan se ekstrem slapp ut. Reagerte på den i stor grad den første sesongen selv, men det ser verre ut enn det er. Jeg merker dog at flere og flere etterhvert ser hvor mye han bidrar i kampene.

 

Og nei, jeg vet at det ikke bare er her på forumet, har en kompis som ikke har mye godt å si om Berba når det går dårlig. Og jeg har over lengre tid "hengt" på vgd hvor flere er svært kritiske til Berba. Kritikken din er peanuts i forhold til hva enkelte lirer av seg der inne. :p

 

 

Edit: Synd vi tok diskusjonen i denne tråden, hadde passet bedre i Berba-tråden Latias startet.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Niko: Selvfølgelig overdriver jeg en smule, men mine argumenter er valide åkkesom.

 

Vi er stort sett enig om det mest Alt-Ctrl, men når det gjelder Berbatov står vi like langt fra hverandre som partene i midtøstenkonflikten. Det er ikke slik at jeg forkaster Berbatov sine positive sider, for de finnes i mon, det er bare at de negative veier langt tyngre for mitt vedkommende.

 

Men for å gjøre diskusjonen enda litt mer konstruktiv, hvordan mener dere at vi skal ta i bruk Berbatov sin spisskompetanse? Hans overblikk og nese for stikkere er et unikum som vi sjeldent tar nytte av fordi laget (pref midtbanen) ligger for dypt. Hva med å adoptere en offensiv og fri midtbanerolle? For et drøyt år siden skrev jeg en kommentar om dette uten at det fattet særlig interesse blant debattantene, kanskje det har endret seg? Jeg kunne nemlig godt tenkt med å flytte Berbatov ned som spissen i en firer-diamant, med Flecher som det balanserende midtbaneankeret og primusmotor, mens Valencia og muligens Nani tar kantrollene. Feks:

 

vds

bakrefirer

val-fletcher-nani

berba

rooney -macheda

 

...Noe sier meg at Berbatov kommer til å bli fuglt med argusøyne i kveld. hehe.

Endret av Game
Lenke til kommentar

Hehe, kunne vært artig å prøvd det. Men ser ut som en i overkant offensiv formasjon. Fletcher er muligens i hovedsak defensiv, men allikevel er han den (i mine øyne) klart mest offensive av de sentrale midtbanespillerne vi har tilgjengelig nå. God vending av debatten forresten, begynner å bli lei av å diskutere Berbatov :p

 

Om vi skulle kjørt en slik formasjon måtte vi i tilfelle hatt et skikkelig defensivt rivjern ala Keane i sine glansdager. Rooney måtte kanskje gått tilbake til den gamle rollen han hadde når Nistelrooy spilte? Altså mye mer defensiv jobbing enn det er i dag. Er rett og slett usikker på om Fletcher hadde taklet en slik rolle på egenhånd med så mange offensive folk rundt seg.

 

 

Egentlig synes jeg vi bruker Berba riktig i 4-4-2 formasjonen, men det er midtbanen som er problemet, det er ingen som virkelig er offensive. Fletcher er liksom over alt og fungerer bra på den måten, men han har ingen utpreget offensiv rolle. Carrick spiller stort sett på det trygge (selv om han har slitt med det og i det siste), mens Scholes nok er for gammel til å være med på voldsomme løp fremover.

 

Jeg ser helst at vi prøver en sesong med 4-4-2 om vi klarer å få inn skikkelig kvalitet på sentralmidtbanen, forhåpentligvis kommer også Hargreaves tilbake for fullt. Jeg innbiller meg og at Berba hadde fått et løft om han hadde fått spille i flere av storkampene (spesielt på hjemmebane) og ikke blitt tatt av så tidlig og ofte.

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Selvsagt vil det være en fare på kontringer, men når lagdelene komprimeres i defensiv organisasjon tror jeg ikke det vil skade oss for meget å ha en sentralmidtbanemann mindre. Fletcher er såpass bevegelig at han dekker mye av mellomrommet uansett og litt må vi tross alt kunne forvente at Rio og Vidic klarer å rydde opp i foran egen firer, eller hva?

 

SAF har flere ganger uttalt at han er komfortabel med å bare ligge igjen med Vida og Rio, mens backene får storme frem. Jeg syntes vi skal ta tilbake den gode gamle offensive tankegangen; det beste forsvar er angrep og gjøre om taktikken slik at flere ballsikre og målfarlige herremenn samtidig er på banen. Jeg syntes dagens United for enkelt blir spilt lave og vi blir løpende etter ball isteden for å ta initiativ og diktere spillet selv. Det er da vi er på vårt beste, som i 2.omgangen mot Chelsea når vi turte å trykke fremover.

 

Om Berbatov hadde klart å jobbe litt hardere i press kunne dette faktisk funket. Og jeg tror det hadde vært gull.

 

Edit: Oi faaan, klokka har blitt halv 5 om mårran :/

Endret av Game
Lenke til kommentar

Ja, det kunne vært artig å prøvd noe sånt tidlig i sesongen mot svak motstand i hvert fall.

 

Eventuelt en 4-3-2-1 formasjon med Berba og Park hengende bak Rooney hvor Park hadde tatt større ansvar defensivt enn Rooney og Berba. Jeg gleder meg til neste sesong, håper vi får sett Diouf fra sin beste side, hadde vært tøft med en høy og kjapp spiss på topp.

 

 

Seint ja, men ikke leggetid for en stakkars student :p Mat i ovnen og Big Bang Theory snart :whistle:

 

 

Edit: Har du kvittet deg helt med avatar? Eller er det bare hos meg den ikke vises?

Endret av Alt-Ctrl
Lenke til kommentar

Jeg bare visste at han scouseren skulle ødelegge toppoppgjøret. Herlig at han blir degradert til Wankership, for i PL har han ingenting å gjøre. Blir litt mindre straffer i PL nå, men det er care.

 

Forøvrig, noen som kan fortelle meg hvilke dommere som faktisk er gode (og noenlunde nøytrale) i England? Har mistet kontrollen helt, for det er jo elendige dommere i hver eneste kamp vi spiller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...