Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Det kommer jo an på hvordan man ser det. Som du sier. Vi er tolmodige. Vi blottlegger ikke forsvaret. Har veldig mange pasningsalternativer bakover når vi angriper. Motstanderen må nesten alltid angripe mot et balangsert forsvar. Etter min mening er det defensiv fotball. Jeg mener heller ikke at vi bare skal trille ball på midten.

 

Keegan fotball er offengsiv fotball. Og Arsenal når det fungerer for dem.

 

Den 7-1 kampen er et unntak. Vi lyktes med alt vi gjorde. Kan gjerne sammenlignes med Liverpools 4-1 seier.

 

 

*Barcelonafansen forventer vakker fotball like så Real Madrid, hvorfor skal ikke vi også forvente det?

 

Fordi det er naivt. Ta resultatet. Å spille pent er pri 2. Dessuten er jo Barca sin fotball ihvertfall defensiv. De kommer ikke fremover uten å at ballen har vert innom halve laget.

 

Jeg griner hvis vi en dag får en manager som er mer opptatt av defensiv struktur en feiende angrepsfotball. Mål på dødball er moro, men ikke når filosofien er basert rundt det. Gi meg en manager som Frank Rikjaard den dagen Ferguson legger opp og ikke en Mourinho.

 

Hva med Keegan?

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes du er i overkant kritisk til Mourinho. Når har han egentlig hatt vinger å bruke? Da han hadde Robben, Cole og Duff spilte Chelsea god fotball, og vingene var kanskje Chelseas sterkeste punkt. At Robben og Cole omtrent ble ødelagt av skader og Duff plutselig ble elendig kan ikke Mouriho lastes for. I Inter har han et overskudd av kvalitet sentralt i banen, mens vingene består av spillere som Mancini og Quaresma. Det er åpenbart hvordan han må legge opp spillet da.

 

Amantino Mancini er kvalitet. Når har egentlig Ricardo Quaresma fått tid til å feile i Inter? Han ble benket etter gode kamper og stort sett spiller han bare 20 minutter når han får sjansen. Spillere som spiller på marginer (de fleste kantspillere) trenger å få tid til å feile, for de spiller stort sett alltid dårlig uten selvtillit. Quaresma var god i Chelsea, det han fikk spille.

 

"When I was at Inter, I wasn't feeling very confident. I wasn't playing well and wasn't happy, I already feel more confident here at Chelsea. It has brought the joy back for me, which I didn't have at Inter."

 

@Limbeck: Vi er tålmodige, ja, men det er ikke å være defensiv. Vi spiller posession-orientert fotball og har et godt forsvar, det er det offensive som har gjort at vi har lyktes. Det er grunnlaget Busby Babes la for oss, og som vi bør bygge videre på slik SAF har gjort.

 

Naivt? Mulig, men flott fotball kan vinne kamper og trofeer bare se mot Barcelona.

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar

Fire, personlig synes jeg han var strålende i dem alle. Barcelona slo oss med defensiv fotball, Limbeck? Nei, nå får du gi deg. De slo oss ved å holde ball og la oss løpe imellom, pasningspillet var eminent og like så var angrepsspillet deres godt. Defensiv fotball er enkelt og greit fotball der filosofien hovedsaklig heller mot det defensive, kontringsfotball der man ikke ønsker å holde ball i like stor grad selv og angripe mot etablert forsvar, stram defensiv struktur and so on...

 

EDIT: Quaresma spilte da bare fire kamper? Han er tilbake i Inter etter lånet sitt. Forhåpentligvis forsvinner han i sommer til en klubb som Villareal.

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar
Akkurat den holdninga klarer eg ikkje å forstå som United-supporter. Angrepsspelet og viljen til å heile tida angripe for å vinne kampar er det som har prega United som lag heilt sidan Busby. Både Sir Matt og SAF har bygd sine storlag rundt prinsipp om vi skal angripe og på den måten bryte ned motstanden. Vi har sett at United i eindel kampar spesielt i Europa har ei litt meir forsiktig innstilling dei siste åra, men for min del så vil ikkje United vere det samme uten den offensive satsinga som på mange måtar har blitt eindel av arven frå Busby

 

Vil si meg delvis enig i dette. Viljen til å aldri gi opp er en viktig United faktor som flere andre av storlagene mangler. Men eg føler SAF fokuserer slik: Først så skal vi ha kontroll defensivt, deretter kan vi kjøre på til de grader fremover. Altså en offensivt deffensiv tankegang.

 

Hvor mange ganger blottlegger United seg bakover for å gå i angrep? Skjer vel knapt. Ta Liverpool i et par kamper i fjor: Arsenal og Chelsea kampen f.eks. Angrep på bekostning av forsvaret. Arsenal har mye samme tendensen, og resultatet av det blir 4-4 og en vannvittig kul kamp å se. For oss andre. Hadde aldri taklet en bråte med kamper alà City kampen der United slipper inn en bråte med mål pga tabber og rot defensivt. Og det mener eg klassifiserer United vel så mye som blendende angrep, nemlig solide defensivt.

 

Som nevnt over her så ligger united på topp ang. færrest innslupne mål. Er langt fra like ofte at flest mål scoret er United sin greie, men de ligger ofte ganske langt oppe der og, og med Ronaldo de siste årene og RvN perioden, Cole og Yorke så rant det inn en del mål.

 

Selvsagt er Ferguson sin tankegang også offensivt. Det er det som gjør SAF til SAF. Fantastisk manager som klarer å balansere disse to tingene. Man har liksom Drillo til venstre, SAF i midten og (her er det flere muligheter) til høgre. Han tar det beste fra begge klasser vil eg si.

 

Eg mener at Barcelona spilte defensivt i CL finalen. De hadde full kontroll bakover og gikk vel aldri i angrep uten å ha hele laget i orden. Og ikke minst involvere hele laget i ethvert angrep på den måten at man har 172 touch før man beveger seg framover. Hvis dette er offensiv fotball så vil eg hvertfall ikke at United skal spille slik. For blendende fotball er det ikke, og underholdende er det hvertfall ikke. DRITKJEDELIG er min mening om den typen fotball. Men vil heller ikke ha frustrasjonen over et forsvar helt på bærtur fordi angrep er beste forsvar. For til syvende og sist så er det ikke det.

 

Selvsagt er det gøy å vinne 7-1. Må gjerne gjør det oftere, men vil ikke score 7 mål i en kamp, bare for å slippe inn 4 i samme. Om dere skjønner.

 

Kortversjonen: SAF er hverken rein defensiv eller rein offensiv i sin tankegang. Han satser på helheten etter min mening. Og DET er united måten å gjøre ting på de siste 20 årene hvertfall.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Man skal også passe seg for å overvurdere Barcelona. Jeg synes spillestilen deres er overvurdert, både mtp. effektivitet og estetisk. Jeg synes de er alt for omstendelige i angrepsspillet sitt, jeg setter mye mer pris på gjennombruddshissig fotball slik som Arsenal har spilt i det siste.

 

Forøvrig tror jeg aldri Barca hadde vunnet PL i fjor f.eks. Greit de vant La liga, men det kan ikke sammenlignes, og Real sugde i fjor. De vant også CL, men de hadde vanvittig flaks med å komme seg til finalen. De slår oss i den finalen ganske overbevisende, men det var tross alt bare én kamp.

Lenke til kommentar

Vanvittig flaks? Det er tydelig at kampen på Camp Nou aldri minnes. Det blir nødvendigvis ikke spilt defensiv fotball og offensiv fotball ved alle tider, men Mourinho/Benitez har en filosofi som heller mot det defensive, mens Busby, Ferguson, Rijkaard, Van Gaal osv. har en filosofi som heller mot det offensive. Man kan si hva man vil om Barcelona sin fotball, men den vant dem "The Treble" i fjor.

Endret av Wisbatov
Lenke til kommentar

Vil kalle det flaks å komme seg fra en Chelsea kamp der Chelsea ble snytt for en soleklar straffe ( ihvertfall en ) og hadde mye mer sjangser enn Barcelona selv om Barcelona spillte ballen frem og tilbake ( og frem og tilbake og frem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake ogfrem og tilbake og ) og fikk et skudd på mål i slutten.

Lenke til kommentar
Barcelona gikk helt ufortjent videre fra semien (og den diskusjonen gidder jeg ikke ta nå), men de spilte jævlig bra resten av sesongen. De var ustoppelige i La Liga, vant cupen, og gjorde det sykt bra i Champions League. United hadde jo ingen sjanse, dere ble totalt utspilt.

 

Skal sies at Barca hadde helt klart fortjent å vinne på Nou camp, de ble også snytt for straffe i den kampen.

Lenke til kommentar
Barcelona gikk helt ufortjent videre fra semien (og den diskusjonen gidder jeg ikke ta nå), men de spilte jævlig bra resten av sesongen. De var ustoppelige i La Liga, vant cupen, og gjorde det sykt bra i Champions League. United hadde jo ingen sjanse, dere ble totalt utspilt.

 

Totalt utspilt? De vant fortjent ja men vi ble på ingen måte utspilt.

 

Barcelona gikk helt ufortjent videre fra semien (og den diskusjonen gidder jeg ikke ta nå), men de spilte jævlig bra resten av sesongen. De var ustoppelige i La Liga, vant cupen, og gjorde det sykt bra i Champions League. United hadde jo ingen sjanse, dere ble totalt utspilt.

 

Skal sies at Barca hadde helt klart fortjent å vinne på Nou camp, de ble også snytt for straffe i den kampen.

 

Chelsea skulle vel ha hatt 3 på brua. Det skal da sies at Barca sikkert ikke hadde lagd de straffene om de ikke hadde vist at de slapp unna med det.

 

Vanvittig flaks? Det er tydelig at kampen på Camp Nou aldri minnes. Det blir nødvendigvis ikke spilt defensiv fotball og offensiv fotball ved alle tider, men Mourinho/Benitez har en filosofi som heller mot det defensive, mens Busby, Ferguson, Rijkaard, Van Gaal osv. har en filosofi som heller mot det offensive. Man kan si hva man vil om Barcelona sin fotball, men den vant dem "The Treble" i fjor.

 

Etter ditt (og mange andres) syn så spiller de offensiv fotball. Men det må jo Mourinho/Benitez gjøre også. Husker ikke så mye fra den Sunderland kampen så skal ikke si noe om den

Lenke til kommentar
Barcelona gikk helt ufortjent videre fra semien (og den diskusjonen gidder jeg ikke ta nå), men de spilte jævlig bra resten av sesongen. De var ustoppelige i La Liga, vant cupen, og gjorde det sykt bra i Champions League. United hadde jo ingen sjanse, dere ble totalt utspilt.

 

Totalt utspilt? De vant fortjent ja men vi ble på ingen måte utspilt.

Totalt utspilt er muligens å ta litt i, men i akkurat den kampen var det klasseforskjell.

Lenke til kommentar
Vil kalle det flaks å komme seg fra en Chelsea kamp der Chelsea ble snytt for en soleklar straffe ( ihvertfall en )

 

Hva med Abidals feilaktige utvisning og den soleklare straffen på Camp Nou? Chelsea skulle hatt en straffe slik jeg ser det, to av de andre kunne ha blitt blåst på, uten at de hadde blitt nevnt hvis Chelsea hadde gått videre. Hvis Barcelona hadde vunnet på Camp Nou, ville sannsynligvis Chelsea sjeldent ha fått låne ball på eget gress og rom til å kontre.

 

Statistikken viser at det var langt fra noen overkjøring i finalen, men Barcelona var flinke til å holde ball på midten. De skapte vel ikke all verden offensivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...