Gå til innhold

Manchester United


Old Game

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om dette er gamle nyheter for dere, men jeg kom over denne saken langt nede på Nettavisen.

 

Nå ser det imidlertid ut til at West Ham vil slippe argentineren, i hvert fall om vi skal tro eier Eggert Magnusson.

 

- Jeg tror nok han forsvinner nå, sier Magnusson til Sky Sports.

 

Om det endelig går mot en løsning er det nesten grunn nok til å feire med sjampis for oss Unitedfans! :dribble:

Lenke til kommentar

Noen som husker den tragiske flyulykken i München som tok livet av kanskje et av tidenes største stjernelag med unge spillere, famøst kalt "The Busby Babes" - pga. av deres unghet (som sagt) og den legendariske managaren Sir Matt Busby?

 

Anbefaler dere å lese dette for å mimre den tragiske hendelsen og de liv som gikk tapt:

 

[...]

 

Man UTD spilte 3-3-kamp i Beograd mot Røde Stjerne, som ga 5-4-seier sammenlagt, og avansement til semifinalen. Bobby Charlton scoret to av målene og var kampens store spiller. United stilte med samme mannskap som mot Arsenal: Gregg; Foulkes, Byrne; Colman, Jones, Edwards; Morgans, Charlton, Taylor, Viollet, Scanlon.

 

Dagen etter matchen skulle tragedien ramme Manchester United. En tragedie som endret hele kursen og historien til klubben. Tett snødriv i München gjorde flyforholdene ekstremt vanskelig. Etter to mislykkede forsøk på å lette var det ventetat kapteinen ville beordre passasjer og besetning ut av flyet, men det ble gitt ordre om et tredje, og fatalt forsøk på å lette. Flyet kolliderte i voldsom fart fire minutter over tre på ettermiddagen, 6. februar. Roger Byrne, Geoff Bent, Eddie Colman, Duncan Edwards, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor og Liam Whelan døde. Walter Crickmer (klubbsekretær), trenerne Tom Curry og Bert Whalley var også blant de totalt 23 som døde i krasjet. Johnny Berry og Jack Blanchflower måtte gi seg med fotballen.

 

Busby var en av dem som var hardest rammet og lå på overvåkingen i flere uker, med punktert lunge, og flere bein i kroppen som var brukket. I "Soccer at the top" skriver Busby om de verste minuttene av både sitt og sin kones liv, da han noen dager senere var frisk nok til å få besøk.

 

- Ingen hadde fortalt hva som hadde skjedd. Det var ikke meningen at jeg skulle vite, fordi jeg var så syk. Men til slutt måtte jeg vite. Jeg sa navn etter navn og Jean nikket eller ristet på hodet for å indikere om de levde eller var døde. Etter det ville jeg bare dø.

 

Men Matt Busbys trofaste kone fikk overbevist sin mann om at han hadde en oppgave også framover. Hva med fostersønner som fortsatt var igjen? Hva med minnet om de som var falt bort?

 

- Fra det øyeblikket ville jeg leve, skriver Busby.

 

Den første kampen etter München var 13 dager senere. Og da feide det skadede United-laget over Sheffield Wednesday 3-0 i FA-cupen. Wilf McGuinness sier til US:

 

- Det var en seier på ren og skjær vilje. Hele stadion løftet laget fram!

 

Ufattelig med tanke på at et helt lag, praktisk talt var utslettet!

 

 

Noe av det utroligste man kan tenke på er at klubben greide å reise seg igjen etter dette, selv om den var skadet i utrolig stort omfang. Manchester United greide å komme seg helt til FA-finalen ved at de brukte juniorer, samt et par nye spillere. (!!).

 

Sir Matt Busby ble også nesten erklært død av tyske leger, men greide mirakuløst å komme tilbake og trene laget neste sesong! Han var veldig hardt skadd etter tragedien. Noe av det andre tapre som ble gjort var at datidens Man UTD. keeper, som ikke ble så hardt rystet av krasjen, tok Bobby Charlton og Dennis Viollet over nakken ut av flyet i ren heroisme! Han var nok helt klart vitende om viktigheten av disse spillerne og tragedien ville helt klart vært endel større hvis den nå legendariske Bobby Charlton hadde omkommet..

Endret av Mr.SS
Lenke til kommentar

6 feb er en sørgedag for Manchester United fans.

 

Ikke for å legge noe slags demper men seieren vår etter ulykken var like mye på grunn av et Sheffield Wednesday som ikke ville spille kampen. De lot oss mer eller mindre vinne.

 

Angående Busby så ville han slutte med fotball men kona hans nektet han det. Hans gjenopbygging av laget er vel hovedgrunnen til at han ble adlet.

 

Kan vel også ta med at den siste ligakampen før ulykken var mot Arsenal på Highbury og vi vant 4-5. Denne kampen blir sett på som den beste engelske fotballkampen i historien.

 

http://www.football-england.com/arsenal_4_...utd_5_1958.html

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Jeg  vet det ikke er en hyggelig sak å ta opp, men jeg er redd ikke alle fans vet om denne hendelsen og hvor tragisk den egentlig var. Så hvorfor ikke adressere disse?

 

Det er vel også veldig relativt til tråden.

9130617[/snapback]

Dette ble tatt opp av både NightKeeper og Gabi Heinze på den offisielle sørgedagen, så jeg håper de som leser i tråden faktisk fikk det med seg.

 

Dog er det en veldig "viktig" del av Uniteds historie, så det gjør vel egentlig ikke noe at man blir minnet på det flere ganger i året, selvom det er trist.

Lenke til kommentar
Siste observasjon fra Asia: Nani med mål.

 

Ikke spesielt god motstand i Shenzhen Jianlibao.  :D

9125578[/snapback]

 

Jupp, 6-0 seier til United og mål av Nani :w00t: Lover bra til seriestart :innocent:

9126596[/snapback]

har sstooor tro på nani!!blei overrasket da jeg så at han blei signert!!jeg hadde nemlig kjøpt han til united 06-07 på fm 2007 :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...