Gå til innhold

Nybegynnerproblemer i Fedora

Anbefalte innlegg

Heisann, jeg henvender meg til dere i håp om litt god veiledning. Veit det er mange personer som sitter på masse kunnskap.

Saken er at jeg tenkte jeg skulle installere Fedora på gøy, bare for å teste litt, og få litt nye utfordringer og erfaring. Men problemene startet tidlig, allerede i installasjonen.

Jeg booter fra DVD-en, kommer til den grafiske installasjonen, og alt fungerer fint helt til jeg skal velge hvilken disk jeg skal installere på. Jeg velger disken jeg skal ha det på (WD Raptor 36GB S-ATA), og får en feilmelding hvor det står "can not make disk /root" eller noe lignende.

Jeg har prøvd å koble ut alle andre disker, men det fungerer ikke da heller.

Håper noen kan hjelpe meg med problemet.

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det upartisjonert plass på disken?

Hei, og takk for svar!

Ja, disken var helt tom, men etter litt miksing og triksing, prøving og feiling, nå så fikk jeg til.

Men jeg har da enda et problem:

Jeg bruker trådløst nettverk i huset, og regner derfor med at jeg trenger en driver til denne usb-dongelen (den fant ikke selv, kun det integrerte ethernet-kortet). Er det noen steder man finner slikt på nett? Siden til produsenten er desverre nede (Unex). :thumbdown: Modellen er forresten Unex Nexair UR011i.

Hadde satt utrolig pris på hjelp her også.

Denne siden sier at det skal virke med Linux, i allefall?

post-27-1123944952_thumb.jpg

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Ser at det er enten atmel eller prism chipset som blir brukt, og jeg tror forskjellen på de to er at prism chipsetene krever at du laster ned firmware.

Om du skriver /sbin/lsusb i en terminal, hva sier den er koblet til usbportene?

Heisann! Jeg er også rimelig sikker på at det er atmel chipsett, og det er det jeg har lastet driver til.

Skriver jeg "/sbin/lsusb" i terminalen, sier den: "Bash: /sbin/lsusb: No such file or directory". Noe jeg gjør feil? Er sikkert noe grunnleggende som går meg hus forbi. Jeg er tross alt helt ny på dette her. :)

Lenke til kommentar
Ser at det er enten atmel eller prism chipset som blir brukt, og jeg tror forskjellen på de to er at prism chipsetene krever at du laster ned firmware.

Om du skriver /sbin/lsusb i en terminal, hva sier den er koblet til usbportene?

Heisann! Jeg er også rimelig sikker på at det er atmel chipsett, og det er det jeg har lastet driver til.

Skriver jeg "/sbin/lsusb" i terminalen, sier den: "Bash: /sbin/lsusb: No such file or directory". Noe jeg gjør feil? Er sikkert noe grunnleggende som går meg hus forbi. Jeg er tross alt helt ny på dette her. :)

Det skulle vært /usr/sbin/lsusb det der, beklager.

Hva slags fil har du lastet ned? tar.gz eller .rpm?

Lenke til kommentar
Det skulle vært /usr/sbin/lsusb det der, beklager.

Hva slags fil har du lastet ned? tar.gz eller .rpm?

1: Fikk samme melding på dette også.

2: Filen jeg har lastet ned er en slik .gz-fil.

Ok, da bare antar jeg at det er atmel da.

tar.gz filer kan pakkes ut med kommandoen:

tar -zxvf filnavn.tar.gz

Som pakker ut alle filene i en ny underkatalog i katalogen du står i når du skriver kommandoen.

Så må du inn i katalogen du pakket ut:

cd katalog

Denne vil sikkert hete omtrent noe likt som det tar.gz filen het, kommandoen ls vil vise deg hvilke filer og kataloger som ligger i den katalogen du er.

Du kan også hele tiden bruke tabulator til å fullføre filnavn.

Inne i katalogen du pakket ut, vil det sannsynligvis være en fil som heter configure og en fil som heter Makefile.

Da kan du kjøre:

./configure && make && make install

./configure og make kan kjøres som vanlig bruker, mener jeg å huske, mens make install må kjøres som root.

Deretter må du modprobe for driveren, med /sbin/modprobe.

Der kan jeg ikke hjelpe deg, jeg aner ikke hva den modulen heter.

Noen andre vet sikkert.

Sjekka forøvrig laptopen min, pussig at ikke lsusb var med i FC4, lurer på om det er noe jeg ikke har fått med meg om den.

EDIT: lsusb er jo en del av usbutils pakken, så den må installeres via yum først, om du vil bruke lsusb. Fedora plasserer lsusb i /sbin mens gentoo(portage) legger lsusb i /usr/sbin

Endret av Teh Hoboman
Lenke til kommentar
Pakk ut filen, kan gjøres med komandoen

tar -zxf filnavn.gz

eller grafisk, inautilus.

skriv så dette får å kjøre komandoen

su -

(root-passord mo oppgis), og så:

lsusb

post resultatet

Jeg har pakket ut filen. Nå har jeg en mappe med masse filer.

Fikk samme feilmeldingen nå også; " No such file or directory".

./configure && make && make install

Skal jeg skrive akkurat den linjen der i terminalen? Da får jeg feilmelding." No such file or directory". Prøvde også å skrive plasseringen til mappen jeg har pakket ut, og /configure && make && make install, men fikk error da også.

Inne i katalogen du pakket ut, vil det sannsynligvis være en fil som heter configure og en fil som heter Makefile.

Ja, det er en fil der som heter Makefile, men jeg har ikke funnet en som heter configure.

Takk for at dere tar dere tid til å hjelpe en som er helt grønn på dette her.

:blush:

Endret av Jarbra
Lenke til kommentar
Inne i mappa, køyr:

make world

Godt mogleg du får errors, antaklegvis manglar du då ein eller annan pakke som kan installerast med YUM.

Hvordan kjører jeg "make world" inne i mappa? Regner med at det er den mappen jeg har pakket ut, du mener. (Kjører med grafisk brukergrensesnitt, hvis det skulle være noen tvil).

Og sist, men ikke minst: Hva står "YUM" for? :D

Lenke til kommentar
Hvordan kjører jeg "make world" inne i mappa? Regner med at det er den mappen jeg har pakket ut, du mener. (Kjører med grafisk brukergrensesnitt, hvis det skulle være noen tvil).

Du må gjøre dette i en terminal. cd til mappen og skriv "make world".

YUM = Yellow dog Updater, Modified.

Lenke til kommentar
Inne i mappa, køyr:

make world

Godt mogleg du får errors, antaklegvis manglar du då ein eller annan pakke som kan installerast med YUM.

Bare skriv make world i terminalen.

YUM står for Yellowdog Update Manager og er Fedora Cores pakkebehandler.

EDIT: Updater Modified var det ja.

Endret av Teh Hoboman
Lenke til kommentar

Kan du sei :) Kan jo vere at det finst ein RPM ein eller annan plass. Eg har aldri brukt Fedora.

YUM er pakkesystemet i Fedora. Sjekk:

http://www.linuxguiden.no/index.php/Yum

To kjekke kommandoar:

ls = listar mapper/filer i gjeldande mappe

cd <mappe> = går inn i mappe

Her har eg heile prosessen:

wget http://heanet.dl.sourceforge.net/sourceforge/atmelwlandriver/atmelwlandriver-3.4.1.0.tar.bz2
tar -jxvf atmelwlandriver-3.4.1.0.tar.bz2
cd atmelwlandriver
make world

Post om du får feilmeldingar evt om make world gjekk bra.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

Hm, skjønner egentlig veldig lite akkurat nå. Men tror jeg legger dette på is littegrann, i allefall til jeg får i gang den andre maskinen. Blir litt slitsomt å bytte mellom windows og linux hele tiden, bare for å lese en post her. Men tro meg; jeg kommer garantert tilbake med fler spørsmål. Hehe..

Vil bare takke alle som har tatt seg tid til å svare på tråden, og hjulpet meg litt videre på veien. :)

Forresten, noen som kan anbefale et trådløst nettverkskort, og et nettverkskort med kabel, som fungerer i linux uten drivere?

-Jarbra

Lenke til kommentar

Omtrent ALLE nettverkskort (kabel) er støtta out-of-the-box.

Mange trådløse nettverkskort krev drivar (forskjellig på kor vanskeleg det er å få inn dei). Nokre distribusjonar legg med ekstra drivarar.

Kva for trådløst nettverkskort skal du ha? PCI eller PCMCIA?

Kva du ikkje forstår? Sjå på det eg har skrive under "Her har eg heile prosessen:". Gjer du det i ein terminal er du i gong.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123
Er det upartisjonert plass på disken?

Hei, og takk for svar!

Ja, disken var helt tom, men etter litt miksing og triksing, prøving og feiling, nå så fikk jeg til.

Sitter her med samme prob. hvorsan var det du "triksa" deg til det da?

evt. andre som vet??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...