ExizHW Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 For en liten stund siden kjøpte jeg en ekstern WD-disk, hvor det fulgte med et backupprogram - Retrospect Express. Har foreløpig ikke giddet å sette meg inn i alt, da det virket som et avansert program, men håper noen her har kjennskap til det. Spørsmålet mitt er som følger; Jeg har valgt automatisk backup to ganger i uken, og det virker som hver gang den skal ta backup opprettes en ny mappe - Backup Set [xxx]. Vil dette si at hver gang den utfører backup oppretter den en ny mappe, og jeg kan slette de tidligere? Når den oppretter ny mappe til hver backup tar det etterhvert veldig mye plass, og det er vel unødvendig å ha flere like backup'er, bare fordi man har valgt å ta backup ofte? Ser også at det er et valg som heter "new media backup", jeg regnet da med at den kun tok backup av nye/endrede dokumenter, mend en lager allikevel en ny mappe (Backup Set [xxx], så da vil jeg vel ikke kunne slette de tidligere, da den nye kun har tatt backup av nytt materiell? Er litt kjedelig å tro at man har en fungerende backup, også viser det seg når man får problemer at det ikke har virket. Setter virkelig pris på tilbakemeldinger hvis noen har erfaringer fra dette programmet, ellers må jeg vel bare sette meg ned og google litt/lese manual... Lenke til kommentar
John P. Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg bruker dette programmet selv, men jeg sikkerhetskopierer til en ekstern disk. Jeg har ikke denne disken slått på akkurat nå(jeg slår den av og kobler den fysisk fra strømnettet og PCen etter backup), men jeg tror det er sånn at du ikke kan slette disse mappene. Det jeg tror den gjør, er at første gangen du oppretter en backup, tar den backup av alle de filene du spesifiserer(f.eks. en hel partisjon). Dette første 'Backup Settet' blir da ganske stort. Når du så kjører Backup neste gang, kopierer den kun de filene som er forandret, men den lager da en ny folder/fil for disse filene. Men disse etterpåfølgende backup settene vil være mye mindre i størrelse enn det første. Dette er slik jeg oppfatter det, og behøver ikke være korrekt! Jeg kan slå den på og se hva slags mapper/filer den har laget på min eksterne disk etterpå, så kan jeg komme tilbake med en oppdatering. Lenke til kommentar
John P. Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Det jeg skrev over her er visst ikke helt riktig. Jeg har aldri satt den til å ta automatisk backup, jeg gjør det manuellt, til en ekstern disk som sagt. Når jeg da har laget et "Backup Set", blir det laget en .rbc fil, med navnet jeg ga backupen. F.eks. "Backup.rbc" . Denne legger seg i Mine Dokumenter. Og neste gang jeg åpner Retrospect, antar den automatisk at jeg ønsker å fortsette med den filen, så det "prosjektet" blir automatisk åpnet. Selve filene i backupen går i én mappe, med samme navn(Backup f.eks.). I denne mappen, er det en haug med .rdb filer. Disse er for det meste 600MB store ser det ut til, men noen er mindre. Dette er vel da arkivfiler av det jeg har tatt backup av. Dette er slik det ser ut hos meg, men jeg har som sagt aldri tatt automatisk backup. Men man skulle jo tro programmet gjorde det det skulle "helt automatisk" i et slikt tilfelle. For meg ville det være naturlig at det overskrev filene i ett Backup Set; altså i én mappe, istedenfor å lage fler og fler mapper. Men det kan vel være en innstilling du må gjøre. Beklager at jeg ikke kan være mer til hjelp. Endret 17. august 2005 av John P. Lenke til kommentar
ExizHW Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Ser ikke ut som det var så mange som visste noe nei, men jeg får vel bare prøve meg litt frem da. Tusen takk for hjelpen uansett John P.! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå