Golky Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Noen som har noen tips til en rookie om en god måte å teste om clutchen er slitt på... eventuelt se om den er slitt hvis det er mulig uten enorme demonteringer Lenke til kommentar
Opus Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Du merker om den slurer. Turtallet stiger men ikke farten, i motbakker. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Den kan også bli "seig" og tung å ta inn, gjerne med en liten: "myy"-lyd... Da er det plaststrømpa på clutchwire som er slitt å bretter seg inni clutchwirestrømpa så det ligger dobbelt opp med plastikk.. Vrien å forklare, men prøvde Lenke til kommentar
Golky Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Takker for svar... kjenner ikke til noen av disse "symptomene" som dere forklarer, men grunnen til at jeg spurte var fordi det virker som gripe punktet på clutchen er 1 cm eller noe før den er helt ute hvis dere skjønner. Foresten så blir motorlyden annerledes når jeg slipper clutchen i fri, men tar jeg den inn igjen blir lyden borte. Er en litt sånn dure lyd om jeg kan kalle det det... Mulig det er helt normalt også, men som sagt jeg er en rookie på bil. Endret 13. august 2005 av Golky Lenke til kommentar
Opus Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Har du clutchwire er det nok bare den som må strammes. Er det hydraulisk clutch kan det være skitt eller luft i systemet. Lenke til kommentar
Golky Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Har ganske gammel bil Opel vectra A 1,8i 1991 mod så det er nok clutchwire tror jeg. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Det er ikke nødvendigvis slik at "gamle" biler har clutchwire og nyere biler har hydraulisk clutch. For eksempel har min 25 år gamle Lada hydraulisk clutch, så dette er absolutt ikke noen nymotens greie. Jeg tror faktisk det er mer vanlig med clutchwire enn hydraulisk clutch på dagens biler. Dessuten kan det ha noe med hva de ulike bilfabrikantene har "satset på". Noen har alltid kjørt hydraulisk overføring, andre har valgt mekanisk med wire. Endret 13. august 2005 av Lada2103 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Takker for svar... kjenner ikke til noen av disse "symptomene" som dere forklarer, men grunnen til at jeg spurte var fordi det virker som gripe punktet på clutchen er 1 cm eller noe før den er helt ute hvis dere skjønner. Foresten så blir motorlyden annerledes når jeg slipper clutchen i fri, men tar jeg den inn igjen blir lyden borte. Er en litt sånn dure lyd om jeg kan kalle det det... Mulig det er helt normalt også, men som sagt jeg er en rookie på bil. Mest sansynlig har du hydraulisk clutsh og da tar den helt ytterst når klutchlamellene begynner å bli utslitt. Kan godt være at det er 20-30 000km igjen av den men den begynner å bli ganske slitt. Er det luft i eller lite væske i hydrauliken til clutchen så tar den med en gang eller slipper nesten ikke i det hele tatt. Endringen i motorlyden er lagerlyd i utløserlageret på clutchen, kan være greit å bytte mens man alikavell har det åpent. Bytter du ikke så vil du ende opp med sluring uten at du rører clutshpedalen, og du ender med å ikke komme opp bakker osv og dette vil mest sansynlig inntreffe på en kald vinterdag ettersom delene er mindre når det er kaldt en når det er varmt. Var forreste hydraulisk clutsh på den første Mazdaen min fra 1978. Endret 13. august 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Tror det er wire på Vectra'en uten at jeg skal si det for sikkert... Men har ovennevnte "problem" på Vectra'en min, så lurer på hva den "myy"-lyden kan komme av hvis det er hydraulisk clutch... Fant ut av det med plaststrømpa når faren til en kompis måtte bytte sin, da fortalte han meg hva symptomet var.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Hydraulikk eller wire så er dem myy lyden utløserlageret som klager, fordi wire eller hydraulikk så er forskjellen at det hydraulisk sylinder eller wire som trekker i utløserarmen. Utløsermekanismen er stort sett den samme i begge tilfellene. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Det er vaier på clutchen til Vectra A. Det er nesten garantert... Kan hende at klutchen din er slitt eller at den trenger litt justering..! Det er nokså lett å komme til nedi der å få justert den... Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Sjekke om clutch er slitt. Dra på håndbrekket (evt hold over alle tre pedalene med to føtter), rus opp motoren, sett bilen i et høyt gir (3. eller 4.gir) og se om du klarer å kvele bilen. Hvis ja = ikke utslitt. Hvis nei = sannsynligvis moden for utbytting, dersom den bare ikke har gått varm og slurer derfor. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Og ingen regel uten unntak. Du kan godt kvele motoren og legge lakrisstriper med dårlig clutch og fremdeles ha 10-20 000km igjen på den. Har selv brukt opp en clutsh og den var brukbar helt til den plutselig en kald vinterdag sluret uten å røre pedalen. Etter at det var blitt litt varmere i været så fungerte den fremdeles ganske bra men da bytta jeg den. (Datsun 200L) Lenke til kommentar
rasev Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Har en 1992 mod Volvo 850 GLT. Er ganske sikker på at det er hydraulisk clutch og at den bruker samme hydraulikkolje som bremsesystemet. Lurer på om clutchen bare er slitt eller om det kan være noe med olja, fordi clutchen tar veldig brått, og så litt mindre liksom. Sånn at det er veldig vanskelig å unngå nøkking i giring og start... Nivået på bremse+clutch-væska er litt over maksimum. Kan nivået, eller noe med hydraulikken være grunnen til at clutchen er så rar, eller er det bare clutchen som er slitt? Takker for svar ANdreas Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 15. november 2005 Del Skrevet 15. november 2005 Har en 1992 mod Volvo 850 GLT. Er ganske sikker på at det er hydraulisk clutch og at den bruker samme hydraulikkolje som bremsesystemet.Lurer på om clutchen bare er slitt eller om det kan være noe med olja, fordi clutchen tar veldig brått, og så litt mindre liksom. Sånn at det er veldig vanskelig å unngå nøkking i giring og start... Nivået på bremse+clutch-væska er litt over maksimum. Kan nivået, eller noe med hydraulikken være grunnen til at clutchen er så rar, eller er det bare clutchen som er slitt? Takker for svar ANdreas 5142116[/snapback] hva med å bytte veksa og lufte systemet? Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 16. november 2005 Del Skrevet 16. november 2005 Et triks jeg har hørt om, er: Kjør i 50 km/h i 4. gir. Gi full gass, trykk helt inn clutchen til turtallet er ganske høyt, og slipp clutchen igjen. Hvis bilen ruser seg, er clutchen ganske slitt. Hvis den "tar" med en gang, er den fin. Har testet selv, og ser ut til å stemme. Rett meg gjerne om jeg tar feil her!! Lenke til kommentar
Tommy^^ Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 set bilen i 4 eller 5 gir og prøv å se om du grier å slure bilen i gang. vi den er slit så er det av og på og vanskelig å slure. vis clutch sliper så trenger den ikke å være slit for det. kan vær en simring melom girkasa og motoren som ikke er 100 % så det kommer lit olje på clutch plata eller at det er mye støv fra clutchen såm for den til å slipe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå