Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan merker man at clutch er slitt?


Golky

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for svar... kjenner ikke til noen av disse "symptomene" som dere forklarer, men grunnen til at jeg spurte var fordi det virker som gripe punktet på clutchen er 1 cm eller noe før den er helt ute hvis dere skjønner.

 

 

Foresten så blir motorlyden annerledes når jeg slipper clutchen i fri, men tar jeg den inn igjen blir lyden borte. Er en litt sånn dure lyd om jeg kan kalle det det... Mulig det er helt normalt også, men som sagt jeg er en rookie på bil.

Endret av Golky
Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendigvis slik at "gamle" biler har clutchwire og nyere biler har hydraulisk clutch. For eksempel har min 25 år gamle Lada hydraulisk clutch, så dette er absolutt ikke noen nymotens greie. Jeg tror faktisk det er mer vanlig med clutchwire enn hydraulisk clutch på dagens biler. Dessuten kan det ha noe med hva de ulike bilfabrikantene har "satset på". Noen har alltid kjørt hydraulisk overføring, andre har valgt mekanisk med wire.

Endret av Lada2103
Lenke til kommentar
Takker for svar... kjenner ikke til noen av disse "symptomene" som dere forklarer, men grunnen til at jeg spurte var fordi det virker som gripe punktet på clutchen er 1 cm eller noe før den er helt ute hvis dere skjønner.

 

 

Foresten så blir motorlyden annerledes når jeg slipper clutchen i fri, men tar jeg den inn igjen blir lyden borte. Er en litt sånn dure lyd om jeg kan kalle det det... Mulig det er helt normalt også, men som sagt jeg er en rookie på bil.

 

Mest sansynlig har du hydraulisk clutsh og da tar den helt ytterst når klutchlamellene begynner å bli utslitt.

Kan godt være at det er 20-30 000km igjen av den men den begynner å bli ganske slitt.

Er det luft i eller lite væske i hydrauliken til clutchen så tar den med en gang eller slipper nesten ikke i det hele tatt.

 

Endringen i motorlyden er lagerlyd i utløserlageret på clutchen, kan være greit å bytte mens man alikavell har det åpent.

 

Bytter du ikke så vil du ende opp med sluring uten at du rører clutshpedalen, og du ender med å ikke komme opp bakker osv og dette vil mest sansynlig inntreffe på en kald vinterdag ettersom delene er mindre når det er kaldt en når det er varmt.

 

Var forreste hydraulisk clutsh på den første Mazdaen min fra 1978.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Tror det er wire på Vectra'en uten at jeg skal si det for sikkert...

 

Men har ovennevnte "problem" på Vectra'en min, så lurer på hva den "myy"-lyden kan komme av hvis det er hydraulisk clutch...

Fant ut av det med plaststrømpa når faren til en kompis måtte bytte sin, da fortalte han meg hva symptomet var..

Lenke til kommentar

Sjekke om clutch er slitt. Dra på håndbrekket (evt hold over alle tre pedalene med to føtter), rus opp motoren, sett bilen i et høyt gir (3. eller 4.gir) og se om du klarer å kvele bilen. Hvis ja = ikke utslitt. Hvis nei = sannsynligvis moden for utbytting, dersom den bare ikke har gått varm og slurer derfor.

Lenke til kommentar

Og ingen regel uten unntak.

Du kan godt kvele motoren og legge lakrisstriper med dårlig clutch og fremdeles ha 10-20 000km igjen på den.

Har selv brukt opp en clutsh og den var brukbar helt til den plutselig en kald vinterdag sluret uten å røre pedalen.

Etter at det var blitt litt varmere i været så fungerte den fremdeles ganske bra men da bytta jeg den.

(Datsun 200L)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har en 1992 mod Volvo 850 GLT. Er ganske sikker på at det er hydraulisk clutch og at den bruker samme hydraulikkolje som bremsesystemet.

Lurer på om clutchen bare er slitt eller om det kan være noe med olja, fordi clutchen tar veldig brått, og så litt mindre liksom. Sånn at det er veldig vanskelig å unngå nøkking i giring og start... Nivået på bremse+clutch-væska er litt over maksimum. Kan nivået, eller noe med hydraulikken være grunnen til at clutchen er så rar, eller er det bare clutchen som er slitt?

 

Takker for svar

ANdreas

Lenke til kommentar
Har en 1992 mod Volvo 850 GLT. Er ganske sikker på at det er hydraulisk clutch og at den bruker samme hydraulikkolje som bremsesystemet.

Lurer på om clutchen bare er slitt eller om det kan være noe med olja, fordi clutchen tar veldig brått, og så litt mindre liksom. Sånn at det er veldig vanskelig å unngå nøkking i giring og start... Nivået på bremse+clutch-væska er litt over maksimum. Kan nivået, eller noe med hydraulikken være grunnen til at clutchen er så rar, eller er det bare clutchen som er slitt?

 

Takker for svar

ANdreas

5142116[/snapback]

 

hva med å bytte veksa og lufte systemet?

Lenke til kommentar

Et triks jeg har hørt om, er:

 

Kjør i 50 km/h i 4. gir. Gi full gass, trykk helt inn clutchen til turtallet er ganske høyt, og slipp clutchen igjen. Hvis bilen ruser seg, er clutchen ganske slitt. Hvis den "tar" med en gang, er den fin.

 

Har testet selv, og ser ut til å stemme.

 

Rett meg gjerne om jeg tar feil her!!

Lenke til kommentar

set bilen i 4 eller 5 gir og prøv å se om du grier å slure bilen i gang.

vi den er slit så er det av og på og vanskelig å slure.

vis clutch sliper så trenger den ikke å være slit for det. kan vær en simring melom girkasa og motoren som ikke er 100 % så det kommer lit olje på clutch plata eller at det er mye støv fra clutchen såm for den til å slipe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...