Gå til innhold

R520 kommer ikke før i Sept/Okt

Robin B

Anbefalte innlegg

Ser ut som de er veldig forsinket på grunn av produksjons vansker.

While ATI have previously been a little coy about R520’s release dates in public, with ATI’s CEO, Dave Orton, saying that they had initially hoped for an early summer release but it will now be late summer, it is blatantly obvious that it has been delayed. In a recent investors Q&A session ATI’s Senior Vice President of the PC Business Unit, Rick Bergman, on the subject of R520 said “We had hoped to have that product in the June timeframe, but unfortunately due to a variety of design issues it has moved out to the September / October timeframe for launch”. This is more or less in-line with the late summer launch previously mentioned by Dave Orton

http://www.beyond3d.com/forum/showthread.php?t=22588

Endret av Robin B
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
;) Ja ja da kan jeg leke litt til med 7800gtx, før jeg kjøper ati r520.

Det gjenstår vel å se om det vil være verdt å bytte.

Hmm.. kan det hende de shipper et produkt som ikke er helt ferdig pga press fra investorer da? Det vil jo skade ATI om det så er tilfellet.

Får håpe produktet holder mål i allefall, alt annet vil være katastrofalt.

R520 har vært operasjonell lenge nå. Det er yeilds, produksjons marginene som har vært problematisk og ført til forsinkelsene.

Lenke til kommentar
R520 har vært operasjonell lenge nå. Det er yeilds, produksjons marginene som har vært problematisk og ført til forsinkelsene.

Har ikke dette alltid vært et problem for ATI. Det er for dårlig spør du meg..

De hadde problemer med X800XT -PE også, ikke alltid som du påstår.

Endret av Robin B
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det var så mye yield som var/er problemet med R42x/R48x, men heller produksjons kapasitet. TSMC har kun en fab som takler low-k 130nm prosess.

R520 med 90nm prosess stilles mye bedre mtp produksjons kapasitet og muligens også bedre yields enn G70 etter siste respin.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke det var så mye yield som var/er problemet med R42x/R48x, men heller produksjons kapasitet. TSMC har kun en fab som takler low-k 130nm prosess.

R520 med 90nm prosess stilles mye bedre mtp produksjons kapasitet og muligens også bedre yields enn G70 etter siste respin.

Problemene med R520 skyldes vel ikke design? Mener kortet var klart allerede på E3...

De de har fin-tunet på kortet har vel bare vært layout i brikken osv. Mener å ha lest at de hadde problemer med lekasje mellom transistorene også.

nvidia kommer også til å migrere til 90nm etterhvert. Jeg tipper at 76-serien iallefall blir 90nm, men de tørr ikke ta et high-end produkt på en ny prosess etter alle varme-problemene de hadde med NV30.

for konkuransens skyld håper jeg ATi leverer varene med R520, men at det blir en "revulusjon" i forrhold til G70, det tviler jeg på

Edit:

Nvidia has two 90 nanometre products in production and just about every other product behind them will be 90 nanometres.

Fra nVidia sin presentasjon av regnskapet den 11. august for siste kvartal...

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Det kortet som ble vist på E3, var det final, ble det sagt? Kan hende at dette var en lavere "stepping" (F.eks Radeon8500, hvor de sendte ut Stepping A12 til testing, men A13 var final, A12 hadde bl.a ikke støtte for en del ting i HW som A13 har osv. osv. tomshardware har en test med A12) enn den som faktisk skal ut?

Men, kan jo hende de har holdt tilbake Fudo pga. G70 og ryktene rundt det, og dermed "plantet" andre rykter om sine "problemer" for å legitimere utsettelsene? hehe, konspirasjonsteori ;P

Uansett, blir vel nesten som Duke Nukem Forever, den kommer når den kommer =)

Lenke til kommentar

Sleit ikke nVidia også med yields på 6800U og 6800U Extreme da, når det ble lansert? 6800Ultra Extreme forsvant jo nesten så fort det kom ut i butikkene, selv om dette skulle være nVidias svar på X800XT PE. Det er vel alltid vanskelig å få en god yield i toppserien til en ny kjerne, men Ati bør absolutt få ut fingern snart.

Og er vi ekstra heldige, skal Dell ha 98% av alle R520-kort som slippes.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Det kortet som ble vist på E3, var det final, ble det sagt? Kan hende at dette var en lavere "stepping" (F.eks Radeon8500, hvor de sendte ut Stepping A12 til testing, men A13 var final, A12 hadde bl.a ikke støtte for en del ting i HW som A13 har osv. osv. tomshardware har en test med A12) enn den som faktisk skal ut?

Hva? har tomshardware en test med en tidlig versjon av R520 ?? HVOR!?!

Om de er litt sene, så plager ikke deg meg så veldig. Det jeg dog håper på er at de snart slipper specs på kortet slik at jeg vet om det er verdt å vente på i forhodl til en 7800GTX eller ikke. Det aller beste hadde jo selvfølgleig vært benchmarks. Selv ATI-lagde benchmarks hadde gitt oss en idè om relativ ytelsesforskjell.

-Stigma

Lenke til kommentar

Problemene med R520 skyldes vel ikke design? Mener kortet var klart allerede på E3...

Det spørs vel hva du mener med design. Som nevnt har R520 vært operasjonell lenge nå, så det var ikke (ihvertfall tilsynelatene) vært problemer med det funksjonelle som har ført til utsettelsene. Men det skal ha blitt gjordt endringer i chipen i form av oppbyggningen/plasseringen av enhetene etc i chipen, mao respin eller også kalt re-design.

nvidia kommer også til å migrere til 90nm etterhvert. Jeg tipper at 76-serien iallefall blir 90nm, men de tørr ikke ta et high-end produkt på en ny prosess etter alle varme-problemene de hadde med NV30.

Vel, det ville ikke vært et så stort varmeproblem med NV30 hvis dem hadde holdt seg på et mer konservativt og realistisk klokkehastighet. :) Som jeg har sagt tidligere så jeg har ikke noe tro på at 130nm prosessen var den største grunnen til forsinkelsene med NV30.

Mid-range og lowend versjonene av G7x vil garantert være på 90nm. Dette metoden har også ATi fulgt tidligere og man kan undre seg over hvorfor ATi går direkte til 90nm for deres high-end part denne gangen. Men ATi utalte allerede for over et år siden nå at 90nm var nødvendig for deres SM3.0 part, så det blir spennende å se hva dem bringer.

for konkuransens skyld håper jeg ATi leverer varene med R520, men at det blir en "revulusjon" i forrhold til G70, det tviler jeg på.

Noe revolusjon blir det neppe, men jeg mistenker at nVidia vil få en ting eller to å lære fra R520.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Broken features i såfall. Det jeg kan huske var at støtte for smoothvision ikke var implentert i driveren og ikke kom før en stund etter lanseringen, ikke at det ble levert review samples med defekt funksjonalitet.

Hva? har tomshardware en test med en tidlig versjon av R520 ?? HVOR!?!

Han snakker om R200, AKA Radeon 8500.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hva som skjer med prisene på ATI kort i mens. Det vil jo være litt dumt om man fremdeles skal betale 3500,- for et x850xt pe når en får 7800gt til 3300,- Så lenge det er konkurranse mellom ati og nvidia er det lov å håpe på mange gode kjøp i tiden fremover.

Jeg må innrømme at jeg er utrolig spent på ati denne gangen. Gleder meg som en unge til de første testene.

Lenke til kommentar

Forhåpentligvis får vi vite specs på kortet på den messen som holdes om kort tid. Nå husker jeg ikke datoen, men tror det var enten 21.aug eller 27 aug. Når vi vet specs på det (og kanskje til og med får noen benchmarks), så vet vi ihvertfall om det er verdt å vente på eller bare klarer å holde koken med 7800GTX.

-Stigma

Lenke til kommentar
Forhåpentligvis får vi vite specs på kortet på den messen som holdes om kort tid. Nå husker jeg ikke datoen, men tror det var enten 21.aug eller 27 aug. Når vi vet specs på det (og kanskje til og med får noen benchmarks), så vet vi ihvertfall om det er verdt å vente på eller bare klarer å holde koken med 7800GTX.

Håper for ATi sin del at de ikke papir-lanserer R520 nå i slutten av månden...

De bør vente å lansere frem til de har volum nok til at kortet er tilgjenglig i butikker verden rundt, slik som nVidia gjorde med 7800GTX & GT...

CrossFire skulle jo senest være klar i juli... :roll: Så ble det plutselig august.... OG nå er det september

Lenke til kommentar

For meg virker det som hele grafikkort verden har satt inn høygir, mens spillprodusentene ikke vet å sette pris på det. Selv de nyeste, og mest grafikkrevende spillene klarer ikke å knele et X800 XT/6800U, for da ikke snakke om 7800GT(X) før oppløsningene er på 1600x1200 og AA og alt det andre dritet er skrudd gjennom skyene.

Lenke til kommentar

ATi kan ikke lage flere glipper med levering, så da lager de et større lager med brikken så alt er klart til lansering, vil tro at alle produsentene har klart å lagd en del kort nå, men de har vel da antagelig vis ikke nok enda.

7800GTX korta var jo leverings klarer allerede i april/Mai

Vil tro at nVidia har noen sterker kort på hånden som de kan bare pøse ut, men de legger bare ut kongen og damen først også Esset etter på.

ATi har slitt med litt varme problem på R520 brikken, men det skulle nå være løst samt at SM3 shader er ferdig konfriguert.

Bare å være tålmodig.

Endret av Åsmund@ATi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...