Gå til innhold

Lyst på en Acer

Magnus_S

Anbefalte innlegg

Morn ja.. Tenkt å kjøpe meg bærbar, og av en eller annen grunn har Acer falt i smak. Jeg har aldri kjøpt bærbar før, og er derfor litt usikker. Har lest guiden på forumet her, som var veldig god, men jeg er fortsatt en smule usikker.

Har omtrent 15-16000kr å bruke på bærbar, som jeg tror skaffer meg en god en. Har tenkt å bruke den til vanlig student bruk, filmer musikk osv, men jeg vil fortsatt ha en pc som er relativt kraftig, og som takler moderat krevende spill.

Når jeg ser på diverse tilbud, ser jeg at det alltid er visse komponenter som ikke lever opp. En har f.eks 1gb minne, men dårlig psu, en annen har altfor god psu, men 256mb minne. Uansett, det jeg er ute etter er:

1gb minne,

et godt 3dkort (Radeon? Nvidia? Hva er pålitelig?),

60gb hdd 7200rpm,

wireless internet

Og helst ikke stor og klumpete.

Har sett litt på mylderet av Acere der ute, og det er så mange mulige at det blir valgets kval, så jeg lurer på om ingen har noen erfaringer? Noen som har en Acer selv? Noe å anbefale.

En stor ordre, jeg vet, men jeg setter stor pris på alt av svar. :)

mvh Magnus S.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bruker daglig en Acer Travelmate 290. Kanskje ikke så up-to-date nå som for 1 år siden da jeg kjøpte den. Men, jeg er storfornøyd med maskinen.

Er en 1,3 Ghz Centrino m/ DVD, CDRW, 15", nettverkskort, 256 RAM, 40 GB HDD ++ Super maskin til mitt bruk som er internett, office, musikk, e-post, litt spill.

Acer er å anbefale på det sterkeste :)

Lenke til kommentar

Vel, tenkte meg litt bedre spesifikasjoner, men godt å høre du liker Acer. :)

Har funnet 2 aspiranter:

Tenkte først på denne:

Acer Aspire 1694WLMi/PM 760 ATIX700-256

Men så så jeg denne av merken Tundra:

Tundra 1559R - Intel Centrino 2.0GHz/2048MB/80GB/DVD RW/15"/6600 128MB

Den har 2gb minne, samt en 2ghz prosessor, 80gb og batterilevetid på 4 timer, men samme pris? Virker for godt til å være sant.

Lenke til kommentar

Grunnen til at Tundra pcen er billigere enn acer er:

-Tundra/komplett/netshop kjøper barebone pcer fra aOpen og setter inn innmaten utenom skjermkort, hovedkort og chipset selv.

-Høyere fokus på gode specs enn på kvalitet.

-Ofte litt laber kvalitetfølse og høy plastikkbruk.

-Pcene varierer ganske mye i ytelse og byggekvalitet

-Spørsmål om hvem som har ansvaret ved feil på pcen

Kommer sikkert til å bli "hengt" for de påstandene, og de er satt på spissen. Men jeg mener at det er lurere å kjøpe fra et kjent merke, selvom man får mer ytelse for samme pengene, av den enkle grunn support. Mange her på forumet opplever mye stress og pes når det oppstår feil på "selvbygger" pcene. Og mange klager over dårlig tastatur, dårlig skjerm og at tastaturet setter merker i skjermen.

Kjøper du en Dell, Acer, Hp osv får man stort sett det man betaler for, uten altfor mye problemer. Og hvis det skulle oppstå problemer har de alle kundeservice som ofte kan gi deg svar over telefon eller sende inn på verksted, uten at det blir mas om det var hovedkort produsentens feil eller prosessoren eller de som har satt den sammen.

Jeg har selv en Dell pc, og er veldig fornøyd med den og hjelpen jeg har fått fra kundeservicen til Dell. Før jeg kjøpe hos dem var jeg veldig skeptisk, siden min stasjonære var underklokket og satt opp helt talentløst fra Dell når jeg fikk den. Men har ikke opplevd noen problemer med laptoppen.

Flere på forumet har kjøpt seg i9300, og de fleste er enig om at dette er en veldig bra pc, på de fleste måter.

Velg høyeste oppløsning på skjermen, Nvidia 6800 Go 256mb, 256 mb ram, 1.73 GHz, og 1 års hente service. Da ender du et sted rundt 14 500- 15 000. Så kjøper du ekstra ram på komplett.no eller en annen netshop. Ulempen med pcen er vekten og størlsen, noe som igjen er en fordel hvis du liker det, og det er det du er ute etter. Skjermen er på hele 17", så om man skal ta den med overalt blir den litt stor.

Ellers stiller Dell opp med pcer i alle klasser, så du burde absolutt ta en titt på dem.

Ble ganske langt innlegg. Klarer ikke stoppe å skrive når jeg har startet :whistle:

Lenke til kommentar

Mr. lf, jeg er enig med deg. Men på en annen side har jeg ikke hørt så mye drit om tundra pcene. Jeg vil heller si at du sikter mer på Whitebox og muliticom pcene. Jeg har dell selv og er strålende fornøyd, men føler ikke tundra er noen uting. Selv om jeg i utgangspunktet ville ha en standar 15 tommers skjerm. hehe men nå er jeg vant til widescreen og det er digg...

Uansett magnus_s når du skal legge så mye penger i en lappis, så ville jeg sterkt vurdert en dell, og 9300 er ingen dum alternativ! Jeg vet ikke hvordan tilbudet er denne uken, men treffer du riktig, så kan du spare mange høvdinger.

Lykke til

Lenke til kommentar

Joda, 15xx pcene til både PSData og NetShop har vært bedre enn andre. Alikevel syns jeg folk klager mer over disse enn de gjør over de kjente merkene.

Min har widescreen, 12.1" 1280x768, og syns det er veldig bra. Har sagt dette i poster tidligere, og hvis jeg skulle kjøpt meg ny pc i dag, ville jeg heller lagt i et par lapper for å få widescreen enn 1557/9.

For widescreen:

- Ser mye i bredden, uten å se mindre i høyden

- Fysisk større skjerm

- Bedre plass til tastatur

- Mindre plass fra enden av pcen til tastaturet

- Ser bedre ut designmessig

- Ved bruk mot ekstern skjerm/prosjektor/tv med 16:9 oppløsning

Mot widescreen

- Fysisk større

- Ved bruk mot ekstern skjerm/prosjektor med 4:3 oppløsning

- Noen liker det rett og slett ikke

Nok en gang ble det litt langt. Litt på-kanten-off-topic også kanskje, men det jeg vil fram til er at 16:9 er bra, så i9300 er en årleit sak :w00t:

Endret av mr_lf
Lenke til kommentar

Joda Acer anbefales på det sterkeste. Har en TM 8006 selv som jeg er meget godt fornøyd med. Har du 15-16k til kjøp bør du se på TM 4-eller 8000-serien som er meget gode pcer. De er ofte litt underdimensjonerte når det gjelder minne, så du kan vurdere å kjøpe en ekstra minnebrikke når du bestiller.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar. Jeg heller mest mot Acer, selv om Tundraen gir mye for pengene. Bedre å være trygg, dessuten er den en smule penere å se på. ^^

Jeg har faktisk tatt en titt på Dell, og PCne deres er det i og for seg ikke noe galt med, hjalp fattern med å kjøpe sin bærbare på Dell, og den funker fett. Tingen er at du får med å ufattelig mye programmer og drit som fyller opp harddisken, som man betaler penger for, og det trenger jeg ikke.

Tror det blir Acern dere.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bærbare,så ta en liten titt på denne testen http://www.computerworld.no/bildearkiv/F0F...835A5B3C815.jpg

Tatt ut fra http://www.pcworld.no/index.cfm?fuseaction...DB71B5AB4667656

En ting med tundra sine,er at de har en utrolig iriterende støy,og gir fra seg for mye varme.. Noe som jeg synes er litt rart de plages med enda,da de har fått mye klage på det..

Og en annen ting,de har jo 1024MB minne,men hva er poenge med det,når man ikke klarer å få utnyttet det en gang. For på testene til tundra ligger de langt etter..

Lenke til kommentar
Tusen takk for alle svar. Jeg heller mest mot Acer, selv om Tundraen gir mye for pengene. Bedre å være trygg, dessuten er den en smule penere å se på. ^^

Jeg har faktisk tatt en titt på Dell, og PCne deres er det i og for seg ikke noe galt med, hjalp fattern med å kjøpe sin bærbare på Dell, og den funker fett. Tingen er at du får med å ufattelig mye programmer og drit som fyller opp harddisken, som man betaler penger for, og det trenger jeg ikke.

Tror det blir Acern dere.

Føler jeg ikke har fått så mye dritt på pcen. Fikk powerdvd og sonic brenneprogram. Og nei, man betaler ikke så mye for de, og dessuten knuser 6800 kortet x700...

Men det er snakk om smak og behag.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...