Gå til innhold

Flyttet jumper, får "ikke formatert"-melding

Anbefalte innlegg

Jeg har to WDC 80GB og en ganske ny Samsung SP2014M 200GB. De er vanlige IDE-disker.

Disse virket bra før, da hadde jeg de to første HD'ene på primary master og slave, og Samsung'en som secondary master med DVD som secondary slave. Jeg bestemte meg for ta ut den ene WDC-disken (slave, den uten OS), og flytte Samsung-disken til primary slave. Da fikk jeg en del problemer.

For det første, fikk jeg ikke til å boote med OS-disken. Jeg fikk bare "replace boot disk and press enter"-meldingen. Så, jeg formaterte den og installerte Windows XP på nytt.

Så, når jeg kom inn på Windows igjen, så jeg at Samsung-disken bare hadde 31.5 GB kapasitet istedet for 200. Dessuten fikk jeg meldingen "The disk in drive D is not formatted. Do you want to format it now?"

Når jeg leste sticky'en på dette forumet, fant jeg dette:

Det viste seg at noen harddisker har 2 forskjellige jumper settings som master/slave. Den ene er vanlig Master/Slave (General Pin Setting). Den andre er "Pin Setting (32GB Clip Pin Setting). De har rett og slett begge settene med jumper settings på samme pinnerekka. 32GB Clip pin setting begrenser rett og slett hele harddisken til 32GB. Hva det skal være godt for må du spørre noen andre om.

Jeg sjekket, og jeg hadde satt jumperen på 32GB Clip Pin Setting. Jeg flyttet jumper til General pin setting (dvs. ingen jumper).

Nå, når jeg går i disk management, står det at 31,5 GB er "Healthy (Active)" og 154,81 er "Unallocated". Før jeg fjernet jumperen var det likt, bortsett fra at det ikke fantes noe 154,81 GB. Når jeg prøver å gå inn på disken i My Computer, får jeg forsatt "The disk in drive D is not formatted. Do you want to format it now?"

Betyr dette at jeg ødela disken når jeg flyttet jumperen til 32GB Clip Pin Setting, eller fins det en måte å fikse den?

post-62-1123935230_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ha HDD0 som second boot device i BIOS. (First boot = Floppy).

Du har neppe ødlagt noe....

Høgreklikke på D: og velge "Endre stasjonsbokstav og baner" velg "fjern"...

Så deler du den opp i partisjon(er), setter på riktige stasjonsbokstav(er) og formaterer til slutt.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...