Gå til innhold

Hvordan kopibeskytte filer?

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å lage mitt eget program, når noen installerer programmet mitt blir det plassert på C:\Programfiler\(programnavn), men hvordan kan jeg beskytte disse filene som ligger på C:\Programfiler\(programnavn) fra å bli kopiert? Har nemlig tenkt å selge programmet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vel, kopiering er en lese/skriveoperasjon så med mindre du hindrer brukeren fra å lese data, så kan du heller ikke hindre kopiering...når man kjører en applikasjon så blir den jo først kopiert til ram...så det er rimelig meningsløst.

man kan selvfølgelig bruke en eller annen form for kryptering knyttet til hardware og/eller software, men dette er nok heller ingen dugende løsning. det kan bli meget kostbart og utilfredstillende for brukerne

bare se på hvodan distribusjon av all annen programvare blir utført; lisenser. mao man kjøper lisensen og ikke filene per se. skal du selge programmet ditt, så er nok en lisensløsning veien å gå.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du kan hindre noen i å kopiere filene som ligger på PC'en. Hvis du vil hindre kopiering av programmet må du nok ha en eller annen form for nøkkel.

Du kan for eksempel bruke kundens serienummer på disken som han får fram ved å gå inn i et kommandovindu og skrive dir c: som et utgangspunkt for å generere en nøkkel som bare kjører på den maskinen. Men hvis programmet ditt er verdt å investere i kopieringsbeskyttelse på må du regne med at noen finner en måte å omgå det på...

Lenke til kommentar
Jeg holder på å lage mitt eget program, når noen installerer programmet mitt blir det plassert på C:\Programfiler\(programnavn), men hvordan kan jeg beskytte disse filene som ligger på C:\Programfiler\(programnavn) fra å bli kopiert? Har nemlig tenkt å selge programmet mitt.

Hva med å legge inn sjekkpunkter i registeret under installasjonen, i første omgang? Da ville du i hvert fall hindre ren kopiering av filene fra Program Files. Og mitt inntrykk er at det er dette som utviklere pleier å gjøre: Å gjøre det så fantastisk komplisert å kopiere programmet fil for fil, at folk rett og slett ikke gidder.

Med lisensen kan du jo gjøre som Norton gjør, at man må aktivere lisensen via en webside, som bare tillater at ett program er aktivert per lisens. Da forhindrer du at folk bruker programmet på flere maskiner per lisens.

Så må du bare finne ut hvordan du skal kode det. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...