4WheelDrive Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Hentet min Xerox 19" LCD XA7-19I på posten igår, og kan si meg meget skuffet over sort-nivået til denne skjermen. Er det feil på skermen min? Se bilde lenger ned. Det er trist å se på film og spille spill med litt mørke partier da dette er laaangt unna sort. Mange er jo fornøyd med denne skjermen, så det er bare jeg som er litt for kresen? Jeg har forsøkt å stille alt av lysstyrke, kontrast og farger uten at dette hjelper, da det er baklyset som er irriterende. Hvis jeg skal bytte, finnes det noen gode alternativer til denne skjermen som egner seg for spilling (lav responstid) og som har et godt sortnivå slik at man kan se film osv.? Max 4000 kr. Jeg heller også mot å kjøpe en 19" crt-skjerm til 2-2500 kr isteden for. Er det noen som har erfaring med disse? Æsj, ble skikkelig skuffa over Xeroxen på dette området. Endret 13. august 2005 av 4WheelDrive Lenke til kommentar
Odd Logic Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg har samme skjerm (8ms), og sort nivået er noe av det som imponerte meg mest med denne skjermen. Har du forsøkt å kalibrere skjermen ? (default settingene var ikke bra etter min mening) På min er det nesten vanskelig å skille skjermflaten fra den sorte karmen rundt når skjermen viser sort. Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Det var underlig. Finnes det kalibreringsprogram som kan styre bakgrunnsbelysningen? For hos meg, når skjermen skal vise sort, er bildet mørk grå-blått, og det lyser ganske sjenerende rundt kantene. Bilde: Lenke til kommentar
Odd Logic Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Ja, min er mørkere. Nå skal det sies at det blir ikke 100% svart, det er bare slik teknologien er på dette tidspunkt. Jeg tviler dog sterkt på at du vil finne en annen LCD skjerm i samme prisklasse med stort bedre svart-nivå. Her har du mine innstillinger på skjermen, så kan du jo prøve disse og se om du blir mer fornøyd. Brightness: 70 Contrast: 70 Red: 50 Green: 59 Blue: 59 Jeg har et nvidia gfx kort og har satt gamma til 0.84 Jeg har ingen hardware til å måle "korrekthet" på farger etc, så dette er innstillinger jeg har funnet ved å bruke diverse testbilder og kalibrerings-software. Det funker bra for meg. Jeg ser at du har noe "backlight-bleeding" i kantene på skjermen, dette problemet har ikke jeg på min og det er kanskje noe av forklaringen på at vi har så forskjellige opplevelser med denne skjermen. Lykke til, håper du blir fornøyd til slutt Lenke til kommentar
4WheelDrive Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 Takk for svar. Jeg har forsøkt innstillingene du kjører, men dette hjelper ikke på baklyset. Nå skal det sies at på bildet over så blir effekten litt overdrevet pga. overeksponering fra kameraets side, men alikevel. Jeg får se om jeg blir litt vandt til det etterhvert eller om jeg sender den inn på angrefrist og går tilbake til den gode gamle crt-teknologien igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå