Gå til innhold

Pentium 4 på 7 GHz i SuperPI

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å gnåle om at det er upraktisk og "virker jo bare i to timer" blir som å klage over at en TopFuel DragRacer er så upraktisk i køkjøring, og dessuten ikke får plass i garasjen.

Vi snakker om ekstremsport, folkens, og da blir denslags uvesentlig. ;)

EDIT: Ser nå at stoolman hadde svart på det samme...

Endret av hilram
Lenke til kommentar
Ganske dårlig egentlig, må helt opp i 7GHz for å få dette resultatet, klarer vel dette fint med en pentium M uten så høy hastighet?

Jepp, Pentium-M klarer seg med nesten med halve klokkehastigheten for å oppnå det samme: ca 4GHz. K8-baserte CPU'er trenger trolig bare an aning høyere klokkehastighet enn Pentium-M for å klare det.

vortx: Nitrogen er ganske billig egentlig. Tror prisen er sammenlignbart med bensin, melk og brus. Riktignok hvis man kjøper stort og har egne godkjente oppbevaringstanker. Regn med at du trenger 10 liter for et forsøk på rundt en time eller to. Gjør det helst utendørs eller med alle vinduer og dører på vidt gap for å få god utlufting.

Lenke til kommentar

Det er mulig å bruke nitrogen som en kjøleløsning med rør og et stort kammer over prosessoren, og en stor kompressor for å få nitrogenen ned i flasken igjen. Men da tror jeg det er noe dyrt.

Husker fra tiden jeg studerte at vi prøvde å overklokke en Pentium 100 prosessor med nitrogen. Men da stod vi å helte på, og brukte ikke mer enn 2 liter på en ca 20 min test. Mener å huske at vi kom opp i ca. 150MHz. Men husker ikke om begrensingen da lå i hovedkortet eller prosessoren. Hadde ikke så mye peiling da, ikke i da heller for den saks skyld :) Men poenget mitt er at man ikke trenger så veldig mye, for kjøleevnen til flytende nitrogen er veldig stor, og tror det for kan bli at man heller på veldig mye ekstra.

Og så som sagt er det viktig med god ventilasjon der man driver på, prøv gjerne på komfyren der man har en vifte over, eller i peisen hvor skorsteinen kan da unna nitrogengassene. Og om jeg ikke husker feil er det fult mulig å leie en beholder til å ta med seg nitrogene hjem i. De kaller det vel pant og ikke leie, men det får du igjen når du leverer tilbake flasken.

Lenke til kommentar
Det å gnåle om at det er upraktisk og "virker jo bare i to timer" blir som å klage over at en TopFuel DragRacer er så upraktisk i køkjøring, og dessuten ikke får plass i garasjen.

Vi snakker om ekstremsport, folkens, og da blir denslags uvesentlig. ;)

EDIT: Ser nå at stoolman hadde svart på det samme...

Du seier noe der, en Top Fuel Metanol har kort livslengde, samme med Indy car, et løp så er motorene pensjonert (da de raskeste).

Slik overklokking er en real ekstremsport, dem har råd, så hvorfor skal noen henge seg opp i dette! Syns selv dette er interesant at man kan klare slikt og få ca. 190% ytelse av CPU'en på 3.8GHz! mener jeg regnet rett :innocent:

Lenke til kommentar
Det er mulig å bruke nitrogen som en kjøleløsning med rør og et stort kammer over prosessoren, og en stor kompressor for å få nitrogenen ned i flasken igjen. Men da tror jeg det er noe dyrt.

Holder ikke med en kompressor for å kondesere nitrogen. Kritisk temp er -147c så man må først kjøle ned gassen til den temperaturen. Klarer man det, så kreves det ca 35bar . Skal man komme ned i -147c, så kreves det en temmelig rå 3-4 trinns cascade.

Selv de som har for mye penger og jobber med sånt vil slite hardt for å få det til.

Lenke til kommentar
De skriver i artikkelen at en AMD 64 3500+ bruker 43 sekunder i SuperPi uklokket. Min 3500+ bruker kun 38 sekunder uklokket, noe som jeg vil kalle et ganske stort avvik.

Det ligger nok innenfor de feilmarginer som hw.no har satt.

Hva er vel 5sek fra eller til i super-pi?

Lenke til kommentar
synes det bare er intel som blir testet med nitrogen! hvorfor ikke en amd? selv om den sannsynligvis ikke oppnår de samme frekvensene :roll:

Det er grunnet at det før var en coldbug i FX serien til amd den er vel vekke med fx57 tror jeg. dessuten så tar du feil. det er utrolig nok ikke en teori om at intel tar og støtter de folkene mer enn det amd gjør.

Angående 5 sek og 3500, så har ikke cpu alt å si, eks ram, hd osv spiller inn.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Det er vel ingen hemmlighet lenger (selv om enkelte fanboys mener noe helt annet bare fordi de er så inni helvete sneversynte) at Intel har fått mer suksess med Pentium M enn de noen gang hadde misstanke om.

Jeg ser stadig flere av mine venner benytte disse. Selv benytter jeg meg av en slik i min Media PC, da de tåler sinnsykt høy temperatur, noe som igjen betyr nesten null kjølig .D

Videre yter de jo sinnsvakt, og jeg tror ikke jeg har sett bedre overklokker noen sinne.

Endret av oivind_dahle
Lenke til kommentar
Det er vel ingen hemmlighet lenger (selv om enkelte fanboys mener noe helt annet bare fordi de er så inni helvete sneversynte) at Intel har fått mer suksess med Pentium M enn de noen gang hadde misstanke om.

Jeg ser stadig flere av mine venner benytte disse. Selv benytter jeg meg av en slik i min Media PC, da de tåler sinnsykt høy temperatur, noe som igjen betyr nesten null kjølig .D

Videre yter de jo sinnsvakt, og jeg tror ikke jeg har sett bedre overklokker noen sinne.

Ja, pentium M er bra, men når man ser på ytelse per mhz, og watt per ytelse, så synes jeg A64 er forbløffende nærme, likner veldig på hverandre i så måte. (PM har litt lavere forbruk, og litt høyere yelse per mhz, men er endel dyrere).

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...