Gå til innhold

Debian: Finner ikke DCHP i installasjonen

Anbefalte innlegg

Holder på og installerer Debian på laptopen. Men når jeg kommer til 'Configure the network' finner den ikke routeren(DCHP)! Jeg prøvde og legge til ip til gateaway selv, men funka ikke.

Jeg installerte Debian på en annen maskin i samme nettverk, så skulle ikke tru det var noe feil med router etc.

Har også installert Ubuntu(med pakker fra nette) på samme maskin for noen måneder siden, helt uten problemer.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen Gakkakk, snakket med deg på #linuxhelp.no.

Kjedelig at det ikke fungerer for deg enda. Litt rart at den finner DHCP i første omgang, men ikke etterpå. Men, som stigfjel sier, det er mulig at det nettverkskortet rett og slett har dårlig støtte i den distroen. At du kansje bare var heldig når du installerte Ubuntu

Lenke til kommentar
Om det ikkje går å setje faste verdiar, så har det ingenting med DHCP å gjere, då er det noko anna.

Hugs berre å set rett (hent infoen frå ein annan maskin som mottek DHCP).

Jepp, har nå skjekka med en annen PC at ip'n til f.eks gateaway'en er riktig. og satt den på det. Men jeg får også spørsmål om "Name server addresses". Hva skal stå der? Det sto det sammme som jeg satte DHCP på, så da kan den vel bare stå sånn?

Lenke til kommentar

Sjekk med ein anna maskin. Dersom du bruker router vil ofte routeren fungere som ein DNS-proxy, dvs at IP til gateway og DNS vert den same.

Om den brukar Windows sjekkar du med:

Start > Kjør > cmd > ipconfig /all

Der vil du sjå DNS-servarar. Bruk den første.

Endret av objorkum
Lenke til kommentar

KJører linux her. Men jeg er sikker på at det er 192.168.1.254, for jeg prøvde og koble til routeren med browser, og det funka fint.

så nå har jeg:

IP address: 192.168.1.88

Netmask: 255.255.255.0

Gateway: 192.168.1.254

Name server addresses: 192.168.1.254

Og når jeg gikk videre nå fikk jeg denne meldingen:

Error

An error occurred and the network configuration process has been aborted. You may retry ut from the installation main menu.

hm..

Lenke til kommentar

Ok. Nytt "funn" :p

Jeg så jeg fikk en melding som kommer etter 'Detect network hardware' som lyder slik:

Some modules accept load-time parameters to customixe their operation. if you'd like, you can be propted for module parameters as each module is loaded.

Prompt for module parameters? yes\no

*trykke yes*

Linux kernel modules needed to drive som of your hardware are not available yet. simply proceeding with the install may make these modules avalable later.

The unavailable modules, and the devices that need them are: parport_pc (VIA Technologies, Inc. VT82C686 [Apollo Super suth]), ide-mod (Linux IDE driver), ide-probe-mod (linux IDE probe driver), ide-detect (linux IDE detection), ide-floppy (linux IDE floppy

Også skjekka jeg bare for morro skyld om Ubuntu funka, ment tro det eller ei, så fikk jeg samme meldingen.

Sier den meldingen deg\noen noe?

og forresten så har jeg installert Ubuntu over nett, med AKKURAT den samme CD'n på den AKKURAT samme PC'n uten problemer før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...