bergaloevera Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Hei! Har en 1987 opel omega 2.0i (Motorkode 20SE altså uten kat og 122HK) Er det turtallsperre på den? Har ikke turteller og jeg har dratt den så langt jeg tør uten at noe sperre har slått inn.. (Har hatt 105 kmh på andre gir og da hørtes det nesten ut som at motoren skulle fly ut av bilen, men ingen sperre slo inn..) Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Vil jeg ikke tro att det er på den. Vis du får dratt den så langt ut på turtall så er det lite sannsynlig. Men en tlf til ett Opel verksted gir det svaret. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Det finnes flere måter å lage en turtallsperre på, på min så trer den inn på 6200rpm, og da begynner motoren å "pulsere" (kutte drivstoffet) dette er med vilje gjort merkbart slik at en skal legge inn neste gir eller slippe gassen, på andre biler så blir bensintilførselen bare redusert, dette merkes ved at motoren mister kraften når den når feks 6500rpm Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 på min vectra når jeg 100 på 2giret og da går den godt på turtallet. Alternativet er å montere en turteller fra biltema og sjekke, eller sette den i fri og ruse den litt etter litt. Føler du at det ikke er noen turtallsperre på den så hør med opelverksted, evnt monter turteller og sett den røde pila på der det er røde merke skal være... Lenke til kommentar
eab Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Alle omegaene (i-motorer) jeg har hørt på turtall har hatt sperre. 105 i 2.gir er ikke unormalt det heller Lenke til kommentar
opel_1984 Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Har en 88-modell Omega MED katalysator. Hvordan i h11te klarer du å få 105 i 2giret? Får vel såvidt 70-80 jeg. på 6000-6500 RPM. Lenke til kommentar
eab Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Det er ikke sikkert dere har lik utveksling i bakaksel/girkasse. Lenke til kommentar
MadRos Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Sorry, men hvordan i allverden klarer du 102 km/t? vi har en vento Cl, og vi klarer ca 70 ved 4200 av 6300. Men er det så lurt å dra den så langt ut? og vi har satt inn Golf 3 girkasse. Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Det er vel et av livets mysterier.. Den første bilen jeg hadde klarte 55 i 1.gir, ca 110 i andre og 160 i tredje.. Den jeg har nå klarer såvidt 45 i 1.gir, ca 80 i 2.gir før den gir opp Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Unskyld at jeg spør så dumt men er det slik at folk kjøre i så lave gir o.l når de kjører til vanlig eller er det bare for å teste dette ut? I så fall burde dette så i instruksjonsboka. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Dette er ikke noe man gjør til vanlig men å tyne motoren på turtall under kappkjøring er svært effektivt. Får selv 60 på revers 70 på første 125 på andre og 175 på tredje osv. Gjett hvilken girkasse jeg har. Lenke til kommentar
eab Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 sluromat.. Far hadde bil med powerglide før, dvs. 2 gir framover og ett bakover. Gikk vel opp til rundt 100 i 1.gir Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Her er det snakk om kraftige motorer tenker jeg. Får ihvertfall ikke 100km/t med min bil (2gir), på den andre siden har jeg aldri prøvd heller. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Hehe, har en Vectra jeg. Klarer 60 på første, 100 på andre, 160 på tredje, på fjerde vet jeg ikke siden bare har kjørt maks 180. La den i 5gir og durte på 3000rpm så jeg har min tro på at den kan når godt over 220. Spørs bare om bilen er sterk nok da... Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Synes denne aktiviteten her høres ut som en trigger til rådebank hvis den utføres på 15-20 år gamle familiebiler med minst to runder på telleren. (Kan for eksempel tenke meg at du føler deg truffet, Erik Braseth?) :!: Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) *Kremt* Min bil har gått 3 runder og klarer rødstreken utmerket bra enda. Og glem ikke at små motorer klarer denne manøveren mye bedre en store. Endret 27. august 2005 av perpyro Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 28. august 2005 Forfatter Del Skrevet 28. august 2005 Prøvde ordentlig her i forrige uke. Dro den i overkant av 100 og da slutta den plutselig å dra så enten er det turtallsperre eller så fikk jeg ventilflyt... ikke vet jeg men da gikk det ikke høyere.. hadde nok vært på grensa før og da.. (Bilen har nå gått 237 000) Lenke til kommentar
Golky Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Hvordan merker man turtall sperre, noen spesielle kjennetegn? Sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg inrømmer det jeg har nesten ikke peiling på bil. Har en Opel vectra a 1,8i 91 mod... den greier ikke mange km/t på første giret... jeg vil tippe maks 10 før motoren durer noe jævlig hehe Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Tortalssperren kutter motoren på et gitt turtall. På bensinbiler kjennes den ved at motoren begynner å lugge markant når sperra legger inn. Lugginga er noe bilprodusentene legger inn slik at sjåføren skal lettere forstå at det er en spærre som legger inn. På dieselmotorer trer denne inn ved at motorturtallet går til et gitt turtall og holder seg der uten noe form for lugging når gassen er i bånn. Vet ikke om dette er tilfelle på nyere biler men det var i alefal slik på midten av 90 tallet. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 28. august 2005 Del Skrevet 28. august 2005 Prøvde ordentlig her i forrige uke. Dro den i overkant av 100 og da slutta den plutselig å dra så enten er det turtallsperre eller så fikk jeg ventilflyt... ikke vet jeg men da gikk det ikke høyere.. hadde nok vært på grensa før og da.. (Bilen har nå gått 237 000) Tja, alle biler har forskellige steder på turtellren når de oppnår maksimalt dreiemoment. Det er sånn på familiebilen vår, dro den i 2 og helt ut, ved 6000rpm mistet den kraften men turtallet var der fremdeles... Har enda ikke dratt den på tutallssperra, men girer rett før...! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå