Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Turtallsperre Opel Omega

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 1987 opel omega 2.0i (Motorkode 20SE altså uten kat og 122HK)

Er det turtallsperre på den?

Har ikke turteller og jeg har dratt den så langt jeg tør uten at noe sperre har slått inn.. (Har hatt 105 kmh på andre gir og da hørtes det nesten ut som at motoren skulle fly ut av bilen, men ingen sperre slo inn..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes flere måter å lage en turtallsperre på, på min

så trer den inn på 6200rpm, og da begynner motoren å

"pulsere" (kutte drivstoffet) dette er med vilje gjort merkbart

slik at en skal legge inn neste gir eller slippe gassen, på andre

biler så blir bensintilførselen bare redusert, dette merkes ved

at motoren mister kraften når den når feks 6500rpm

Lenke til kommentar

på min vectra når jeg 100 på 2giret og da går den godt på turtallet.

Alternativet er å montere en turteller fra biltema og sjekke, eller sette den i fri og ruse den litt etter litt. Føler du at det ikke er noen turtallsperre på den så hør med opelverksted, evnt monter turteller og sett den røde pila på der det er røde merke skal være...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvordan merker man turtall sperre, noen spesielle kjennetegn? Sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg inrømmer det jeg har nesten ikke peiling på bil.

Har en Opel vectra a 1,8i 91 mod... den greier ikke mange km/t på første giret... jeg vil tippe maks 10 før motoren durer noe jævlig hehe

Lenke til kommentar

Tortalssperren kutter motoren på et gitt turtall.

På bensinbiler kjennes den ved at motoren begynner å lugge markant når sperra legger inn.

Lugginga er noe bilprodusentene legger inn slik at sjåføren skal lettere forstå at det er en spærre som legger inn.

På dieselmotorer trer denne inn ved at motorturtallet går til et gitt turtall og holder seg der uten noe form for lugging når gassen er i bånn.

Vet ikke om dette er tilfelle på nyere biler men det var i alefal slik på midten av 90 tallet.

Lenke til kommentar
Prøvde ordentlig her i forrige uke. Dro den i overkant av 100 og da slutta den plutselig å dra så enten er det turtallsperre eller så fikk jeg ventilflyt... ikke vet jeg men da gikk det ikke høyere.. hadde nok vært på grensa før og da.. :cool:

(Bilen har nå gått 237 000)

Tja, alle biler har forskellige steder på turtellren når de oppnår maksimalt dreiemoment. Det er sånn på familiebilen vår, dro den i 2 og helt ut, ved 6000rpm mistet den kraften men turtallet var der fremdeles...

Har enda ikke dratt den på tutallssperra, men girer rett før...!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...