Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Støydemping av golf 3, 93 mod.

phax

Anbefalte innlegg

Dette er vel litt på kanten til "bilteknisk" men poster den her ettersom det er hovedsakelig for å få bedre lyd ut av anlegget at jeg vil gjøre dette. føler at støy'n sluker for mye av lydbildet slik det er nå.

Plages mest med dekkstøy tror jeg, samt at potta brummer jo endel da. :wee: Litt skramling i dørene er det jo også, men det skal jeg nok klare å vinrasjonsdempe bare jeg gidder å begynne. ;)

Bilen det er snakk om er en 3dørs golf 3, 93 mod. Har ikke råd og bytte til noen mere "stillegående" dekk, får heller invistere i det når disse blir slitt ned. Så det blir vel mest støydempningsmatter i dørene eller hva det nå er man gjør?

trenger anbefaling til produkter og gjerne en kjapp guide til hvordan å gå fram! :)

takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En enkel pg grei måte for støydemping er asfaltplater. Disse kjøper du i en bilrekvisitabutikk. Platene er på ca 45*45 cm. Koster også mindre en disse fantastiske utrolige flotte spesiallagde platene du får i bilstereobutikker.

Asfaltplater er veldig enkelt å bruke og du trenger ikke kle inn 100% av synlig metall. Hensikten er å kle så mye at metallet ikke vibrerer. Dette er spesielt viktig i dørene. Varmer du platene med en hårføner blir de mykere og enda lettere å bruke. Bruk strips på alle ledninger. Skumgummi kan brukse på mekaniske deler som kan vibrere, men vær obs på deler til sentrallås og el.vindu. Bagasjerom bør også avdempes. Kommer du til kan også torpedovegg og gulv dempes på samme måte.

I samme butikk får du også kjøpt matter til støydemping av motor og hjulstøy. Disse bruker du på de samme stedene som asfaltplatene, gjerne oppå asfalten.

Lenke til kommentar

hm, ok høres jo ikke så ille ut. så asfaltplater først også noen andre matter oppå der igjen?

hvor mye kan jeg forvente at vekta på bilen øker, veier vel litt disse mattene?

hvordan gjør man med bakluka, bagasjerommet og det der, burde vel støydempes litt der også?

edit: hvordan festes disse mattene/platene egentlig?

Endret av someday.
Lenke til kommentar

Hvor mye mer bilen vil veie er ikke godt å si, men mellom 30 og 70 kg mer kanskje. Bagasjerom med vegger, gulv og luke bør dempes godt. Alle steder du skal ha høyttalere bør dempes. Platene er påført lim og beskyttet med en gul folie som du enkelt river av når du har formskjært plata. Akkurat som et klistremerke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...