Gå til innhold

Mini-anmeldelse av den siste boken du leste

Anbefalte innlegg

Hva synes du om boken du sist leste? Her kan du skrive en anmeldelse, kort eller lang, om bøoken du sist leste. Tråden vil fungere akkurat som den tilsvarende tråden i kategorien for film og TV. Vil du anbefale bøker, så post gjerne i tråden "Hva er dine beste bokanbefalinger?".

Mal for anmeldelser:

Generell informasjon

Navn på bok, forfatter, forlag og eventuell ekstrainformasjon.

Hva handler den om?

Beskriv handlingen i boken. Ikke avslør for mye detaljer, og husk at slutten aldri må røpes. Spoilers vil vi ikke ha noe av.

Hva synes jeg om den?

Beskriv dine meninger om boken. Det er viktig å si hvorfor den er bra eller dårlig. Hva er bra med boken? Hva er ikke så bra? Legg til terningkast hvis du mener det er nødvendig.

Sett i gang og anmeld! :)

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generell informasjon

Tittel - Hour game (trykk link for mer informasjon + kjøp)

Forfatter - David Baldacci

Forlag - Warner Books

Språk - Engelsk

Hva handler den om?

Mange lik begynner å dukke opp i den lille byen Wrightsburg, og man finner likheter ved disse drapene. Hvert drap er kopier av fremgangsmåten til kjente seriemordere, men ofrene ser ikke ut til å ha noen sammenheng annet en en klokke som blir lagt igjen på offrene.

Hovedpersonene, eks-Secret Service agentene Sean King og Michell Maxwell, har startet sitt eget private etterforskningsbyrå og får jobben med å undersøke et innbrudd hos den rike familien Battle. Etterhvert finner de ut at det er mye som ikke stemmer - er det en sammenheng mellom innbruddet og drapene?

Hva synes jeg om den?

Boken vil jeg kalle en krim-thriller, og en ganske typisk sådan. Allikevel, det er noe som fenget meg med den. Jeg tenker stadig vekk tilbake på boka nå i ettertid, men jeg har vanskelig for å forklare hvorfor. Historien er rett og slett fengende. Settingen i en liten småby er passende og en får et veldig bra bilde av personene innvolvert. Og det er noen interessante mennesker indeed!

Boken er ganske lang (721 sider i min pocket-utgave) så enkelte død-punkter er det innimellom. Det er ikke så utrolig mye "action", dog noen hederlige unntak finnes det. Det meste er å gjennomgå hva som har skjedd og komme opp med teorier på hvem, hva og hvorfor. Allikevel, høydepunktene er mange og for det meste er boken vanskelig å legge fra seg. Dette er en bok man enten liker eller synes er kjedelig - altså veldig smakavhengig.

Jeg vil gi boken terningkast 5.

EDIT: La inn link til bok med cover likt mitt.

Endret av smetho
Lenke til kommentar

Først av alt. Er det bare meg som anmelder bøker her? :whistle:

Generell informasjon

Tittel - [email protected]ød (Orginaltittel Bad Memory) (trykk link for mer informasjon + kjøp)

Forfatter - Duane Franklet

Språk - Norsk

Hva handler den om?

Dataselskapet Simtec blir angrepet elektronisk og gjerningsmannen krever 1 million dollar for å stanse angrepet. Betaler de ikke så vil de angre. De betaler ikke.....og angrer raskt. Databser blir ødelagt, harddisker blir slettet og aksjekursen stuper. Ringvirkningene truer med å lamme store deler av amerikansk industri - en million dollar virker plutselig som et røverkjøp.

Hva synes jeg om den?

Først av alt, boken er fra 1998 og en merker godt hvor stor utviklingen har vært disse årene. Dersom en husker tilbake til denne tiden så er boken litt av en mimresamling. Boken er ok når det kommer til realisme (merk: slik det fungerte den gang), men enkelte momenter er blitt tilpasset for å tilføre mer spenning.

Boken er helt grei, men laaangt fra noe mesterverk. Det er helst på grunn av interessen for IT og datasikkerhet jeg leste den, og det er av samme grunn jeg syntes den var ok. Den er verken veldig velskrevet (ihvertfall den norske oversettelsen) eller uhyre spennende. Rett og slett gjennomsnittlig. Allikevel, jeg angrer ikke og den var til tider underholdende.

Jeg vil gi boken terningkast 3.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Tittel: Nasjonalsatanisten

Forfatter: Erlend Erichsen

Språk: Norsk (Bokmål)

Sjanger: Roman med novelletrekk

nasjonalsatanisten1_cover.jpg

Hva handler den om?

Nasjonalsatanisten tar for seg det norske black miljøet på det tidlige 90-tallet. Den beskriver holdninger og kultur. Historien tar utgangspunkt i jeg-personenen som blir kjent med en som bedriver med fenomenet som er bokens tema: Black Metal. De blir enige om å starte band, og en følger utviklingen av bandet, og de som personer. Det er mer enn dette til boken, men ønsker ikke å lage spoiler her så jeg sier ikke mer enn at boken også har med enkelte av de uhyggelige tingene som var knyttet til black metal i den også.

Hva synes jeg om den?

Jeg må inrømme at jeg var skeptisk i utgangspunktet til denne. Jeg trodde denne kun hadde blitt hauset opp i media fordi den omhandlet et uvanlig tema, men boken viste seg å være meget bra. Siden fortatteren har vært miljøet så har en stor forståelse for det og det skinner igjennom boken. Selv om boken ikke er så spesiell i utrykket så greier den likevel tidvis å piske opp en ganske uggen stemmning, noe som passer temaet perfekt. Boken er spennende og fengende; jeg leste den ute på noen timer. Noe som boken kan kritiseres for at den har en tendens til å bruk språk, og utrykk som folk innenfor (metall)miljøet først og fremst forstår. Nå tror jeg de fleste vil forstå utrykkene i boken etterhvert. Anbefales.

Terningkast: 5

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...