Gå til innhold

Ulike spørsmål for Ubuntu


Anbefalte innlegg

#1 Er det noen måte å kunne se gjennom bilder i mapper på en bedre måte enn å måte åpne hvert enkelt bilde?? Ufattelig tungvindt. Måten du kan bla gjennom bilder med piltastene i XP er genial.

 

#2 Er det noen som kan anbefale en Organizer som funker (med Gnome)? Er på en måte avhengig av dette.. Eneste jeg vet om er KDE Organizer, men jeg bruker Gnome.

 

#3 I update-saken oppe i høyre hjørnet står det at det er et 50-talls oppdateringer tilgjengelig. Bør jeg laste ned og oppdatere alle sammen?

 

#4 Er det noen firewall installert? Hvis ikke, hvordan installerer jeg det?

 

#5 Antivirus? Stemmer det, som jeg har lest både her og elsewhere, at det ikke er noe vits i med linux OS?

 

#6 Noe program som tilsvarer DC++? Eventuellt et annet fildelingsprogram som jeg kan bruke til å laste ned det som ikke er free source? ;)

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
#1 Er det noen måte å kunne se gjennom bilder i mapper på en bedre måte enn å måte åpne hvert enkelt bilde?? Ufattelig tungvindt. Måten du kan bla gjennom bilder med piltastene i XP er genial.

 

#2 Er det noen som kan anbefale en Organizer som funker (med Gnome)? Er på en måte avhengig av dette.. Eneste jeg vet om er KDE Organizer, men jeg bruker Gnome.

 

#3 I update-saken oppe i høyre hjørnet står det at det er et 50-talls oppdateringer tilgjengelig. Bør jeg laste ned og oppdatere alle sammen?

 

#4 Er det noen firewall installert? Hvis ikke, hvordan installerer jeg det?

 

#5 Antivirus? Stemmer det, som jeg har lest både her og elsewhere, at det ikke er noe vits i med linux OS?

 

#6 Noe program som tilsvarer DC++? Eventuellt et annet fildelingsprogram som jeg kan bruke til å laste ned det som ikke er free source? ;)

 

Takk på forhånd.

1) Sjekk ut gThumb, ligg sikkert i menyen, evt du kan høgreklikke på eit bilete og sjå om du kan opne det i gThumb.

 

3) Ja

 

4) Kva skal du med det? Liten sjanse for at du treng det, eigentleg

 

5) Trengst ikkje

 

6) Valknut. Veit ikkje om det ligg i pakkesystemet.

Lenke til kommentar
#1 Er det noen måte å kunne se gjennom bilder i mapper på en bedre måte enn å måte åpne hvert enkelt bilde?? Ufattelig tungvindt. Måten du kan bla gjennom bilder med piltastene i XP er genial.

gqview fungere kjempeflott for meg :)

 

#2 Er det noen som kan anbefale en Organizer som funker (med Gnome)? Er på en måte avhengig av dette.. Eneste jeg vet om er KDE Organizer, men jeg bruker Gnome.

Mozilla har en organizer som du kan bruke sammen med firefox. Fungerer helt fint denne også.

 

#5 Antivirus? Stemmer det, som jeg har lest både her og elsewhere, at det ikke er noe vits i med linux OS?

Drit i antivirus, du trenger det ikke.

 

#6 Noe program som tilsvarer DC++? Eventuellt et annet fildelingsprogram som jeg kan bruke til å laste ned det som ikke er free source? ;)

Valknut er en DC-klient. Aldri testa skikkelig.

Lenke til kommentar

#2 Er det noen som kan anbefale en Organizer som funker (med Gnome)? Er på en måte avhengig av dette.. Eneste jeg vet om er KDE Organizer, men jeg bruker Gnome.

Mozilla har en organizer som du kan bruke sammen med firefox. Fungerer helt fint denne også.

Sunbird, mener du?

 

#6 Noe program som tilsvarer DC++? Eventuellt et annet fildelingsprogram som jeg kan bruke til å laste ned det som ikke er free source? ;)

 

Vil anbefale å bruke BitTorrent-nettverket til P2P, med Azureus som min personlige favorittklient. Azureus ligger inne i pakkesystemet om du skrur på universe-pakkene, men trenger java (se ubuntuguide.org for guide til installasjon av azureus og java).

Lenke til kommentar
Jeg har problemer med Music Player. Av og til så bare avslutter den. Uten at jeg gjør noe. Den står bare å spiller musikk. :S

Kan være en bug i Rhytmbox/Gstreamer eller feil med codec/plugin.

eg har hatt det samme problemet i Beep Media Player, men når eg skiftet audio output til ESD i BMP så funket det fint etter at eg hadde fulgt denne guiden, men eg fant ikkje ut kordan du skifter det i Rythmbox..: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=26567

 

DC++: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=42084

Endret av Pinguvin
Lenke til kommentar
Eller er ikke Debian-pakker "beregnet" på Ubuntu eller noe slikt?

Ubuntu har sine egne pakker (omtrent like mange som Debian) og installasjon av pakker fra Debian kan føre til ustabilitet.

 

#1 Er det noen måte å kunne se gjennom bilder i mapper på en bedre måte enn å måte åpne hvert enkelt bilde?

 

GThumb (følger med) eller F-Spot (ligger i pakkesystemet) er to fine programmer som gjør akkurat det plus litt til. ;)

 

#2 Er det noen som kan anbefale en Organizer som funker (med Gnome)? Er på en måte avhengig av dette.. Eneste jeg vet om er KDE Organizer, men jeg bruker Gnome.

 

Evolution (følger med) er et kombinert organizer-program og email-leser eller Sunbird (må installeres fra en .deb).

 

#3 I update-saken oppe i høyre hjørnet står det at det er et 50-talls oppdateringer tilgjengelig. Bør jeg laste ned og oppdatere alle sammen?

 

Ja.

 

#6 Noe program som tilsvarer DC++? Eventuellt et annet fildelingsprogram som jeg kan bruke til å laste ned det som ikke er free source?

 

Valknut (ligger ikke i pakkesystemet, men .deb pakken herfra fungerer fint.

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Nå satt jeg nettopp og surfet med Firefox (eneste som var oppe), også plutselig klikker bildet. Første blir det helt hvitt, og jeg er nødt å drage musen over områdene for at noe skal bli synlig. Jeg lukket Firefox, men det er problemer likevel. Bakgrunnen er fylt med alle bildene jeg har sett i Firefox oppå hverandre, og mye rot!

 

Fikset seg ved at jeg restartet Gnome. Men det skal jo ikke være slik..

Endret av alex100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...