Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Host av eget domene

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vurderer å installere bredbånd hjemme, men før jeg gjør det vil jeg gjerne lufte mulighetene for å hoste eget domene via server som har en geografisk lokalisering hos meg privat. Hvordan vil en ip-adresse kunne tildeles meg, og har jeg selv ansvaret for oppdatering av info til dns? Må en evnt registrering alltid gå igjennom selskap som har fått lisens til å levere ut *.no adresser, eller kan jeg gå direkte til Norid. Jeg har forøvrig eget selskap slik at det ikke skal by på problemer med selve registeringen og tildelingen.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: |torro| på 2002-08-06 13:28 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: |torro| på 2002-08-06 13:38 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Det letteste er nok å få deg fast ip fra selskapet du får bredbånd fra. Deretter kontakte f.eks Active ISP, hvor du bestiller active domain. Du kan selv oppdatere dns record der, og opprette subdomener (koster noen penger). Finnes helt sikkert andre plasser hvor dette rimeligere.

Andre alternativer er jo å få deg en dynamisk adresse, feks dns2go.

Har i prinsippet samme greiene som du tenker deg, FAST IP hos NGT, egen web og mailserver lokalt, og Active ISP har domain. (DNS).

Hvis du selv skal ha DNS må du for det første ha 2 stk med krav til en viss oppetid, og de må stå på 2 "separate" nett. Kan jo leie plass på en i USA eller noe...:razz:. Sikkrert masse andre krav, men det der nok til at jeg ikke gadd bry meg. Dette blir jo fort like dyrt som å overlate domene admin til andre.

Lykke til

Lenke til kommentar

Den 2002-08-06 13:50, SuperFly skrev:

(...)

Har i prinsippet samme greiene som du tenker deg, FAST IP hos NGT, egen web og mailserver lokalt, og Active ISP har domain. (DNS).

(...)

Hei og takk for svar! Er det korrekt slik du sier at; Du har fått Active ISP til å route trafikk ned til din faste ip som igjen er knyttet til din lokale web og mailserver?

Dette er egentlig nok for min del, så lenge jeg kan hoste mail og web selv, bare noen hoster domenet mitt. Regner med en høyere oppetid på den måten...

Lenke til kommentar

Active isp "ruter" ikke noe. De har bare DNS server.

altså http://www.mittdomene.no -> IP som jeg har fra NGT.

Du skal da ikke få noe mere oppetid enten det er du eller noen andre som har DNS for deg. Opptiden slik jeg ser den er den tiden serveren din er oppe og ip adressen som du får fra din leverandør er tilgjengelig.

Du kan jo aldri vite hvilke DNS'er andre bruker for å komme til din ip....

Håper ikke jeg misforstod deg. Ble litt forvirra av det du sa om oppetid.

Litt pirkete, men tror i prinsippet jeg kan si "ja" på spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar

Hei, jeg tror jeg bare formulerte meg litt vanskelig. (Jeg er fullstendig klar over oppetid) Slik det foregår;

(--> = trafikkflyt til feks html sider)

annen surfer --> dns = http://www.mittdomene.no --> NGT-ip = 000.000.000.000 --> min lokale maskin som innehar web og mail --> surfer leser html etc...

IP skal vise til min maskin, ikke en annen host. Er det ikke dns som til all tid skal inneha den ip adressen som NGT har tildelt deg slik at besøkende rutes korrekt til deg?

[ Denne Melding var redigert av: |torro| på 2002-08-06 14:37 ]

Lenke til kommentar

Joda riktig det det du nå sier om DNS, men om det er du eller andre som har DNS, betyr heller lite, da de som besøker deg antakeligvis ikke vil bruke din DNS.

De fleste i norge vil vel fremdeles bruke en av Telenors DNS'er som har fått replikert din IP fra enten deg eller active isp (hvem du nå velger som skal ha DNS for ditt domene). Så om DNS'ene dine eller active isp sine blir teleportert til k-pax, så finner alikevell ca 99,9999% av verdens befolkning frem til din maskin.

DNS replekeres som kjent jevnlig.

Tror ikke en videre diskusjon har noe for seg, da dette er flisespikkeri.

cheers :smile:

Lenke til kommentar

Tja, la oss se...

Bra oppetid, bra fart for pengene. _Men_ de er noen seriøse rotehuer. Iallefall i faktura avdelingen. De sender fakturaer i hytt og p. vær. Fikk f.eks 2 fakuraer for fast ip for samme periode. Den ene av dem var en "beklagelse" for at de hadde glemt å fakturere for fast ip på den første (som de altå allerede) hadde gjort. Har også vert noe rot med fakturer som de ikke har ment er betalt men som var betalt i god tid. Når jeg da prøver å kontakte dem blir jeg sittende i tlf kø i 25 min til det blir opptatt, flere ganger samme dag (takk gud for "høyttaler telfoner"). Men de fant vel ut av det til slutt, hørte ikke mer. :eek:

Og ikke forvent deg noe support. Og smør deg med tolmodighet, tok flere måndeder fra jeg ble lovet levering, til installasjonen fant sted. Og etter installasjonen ble jeg fler ganger kontaktet, om når det passet å mota installatør...

Enda noe tid forran TLF. :eek:

Kan virkelig begynne å lurer noen ganger. Men men, når det først er levert har ytelse og oppetid absolut vert tilfredstillende.

Kan anbefale NGT om du finner deg i rotet.(og de er en av de få du kan få fast ip på privat abbonemnt.) :razz:

Kan jo legge til at gresset ikke er så mye "raskere" på andre siden. Har i bedrifts sammenheng vert borti telnor/nextra, exo og netpower med variable kvalitet. Netpower var "for the record" best av dem.

[ Denne Melding var redigert av: SuperFly på 2002-08-06 15:19 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-06 15:20, covah skrev:

Skal du ha "bedriftssider" på serveren, må du ha et bedriftsabon. De er endel dyrere enn privatabon., både på installasjonsgebyr og pr. mnd.

Sant nok det, men hos ngt er den diff. mindre en andre plasser jeg har sett.

Lenke til kommentar

Det er ganske frekt å kreve det! De er tross alt bare en tjeneste-leverandør og jeg hoster tross alt mine sider på egen server i eget hus! Noe annet er det seff hvis jeg hadde hatt de på deres server. Hvor mye er det i pris? Fant ikke noe om tillegg der, bortsett fra at fast ip koster 100,- i mnd

Lenke til kommentar

Hvorfor er det frekt?

Vanligvis (på private abon.) overselger de kapasiteten feks. 50:1 (selger 50 ganger mere kapasitet enn det de egentlig har) får å få ned prisene. På bedriftsabon. er du garantert hastigheten du betaler for, og (nå kjenner jeg ikke NGT så godt, men dette er vanlig andre steder) så overvåker de linjene hele tiden for å sjekke feil. Får du feil på en privat linje, må du selv ringe å si ifra.

Lenke til kommentar

Synes også det er logisk og greit med en pris differansiering, men det at du har ett foretak og nevner .no domene trenger jo ikke bety at du skal ha bedriftsider der (Selv om en det er en bedrift som eier det). Men skal du selge "stuff" eller profilere bedriften din, vil du bryte den private kontrakten. Mene men, det hele kan jo kalles ett deffinisjons spørsmål.

Men det som skal/bør være bedre med et bedrifts abbonement er supporten og oppfølgingen. Noe jeg smertelig har erfart ikke er tilstede i noen av "leirene" så det betaler du ikke noe for (sikkert derfor det er så liten pris forsjell også?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...