Gå til innhold

LOTR med dårlig LYD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ville ikke stolt for mye på dem. Så nettopp filmen selv, synes lyden var glimrende. Har DD 5.1 anlegg, og alle kanalene var flittig i bruk og lyden var klar of fin. Hør også hva DVDForeningen mente:

 

"Platens kvaliteter

DVD-foreningen kan bekrefte at lydsporet på LOTR er meget tilfredstillende. Utrolig dynamikk!"

Lenke til kommentar

ja.. urk!

dessuten er ALT mye mer jalla på norsk..

er det noen steder her i norge som importerer og selger sone 1 filmer ?

kunne vaffal tenkt meg star wars ep 1, 2 samt lotr på originalspråk ja, ikke med "klonene angriper" og "den skjulte trussel" til å pryde forsiden :/

Lenke til kommentar

Så er vel ikke testpersonen akkurat en "gjennomsnitts" TV-titter. Med anlegg til 500000,- bør man høre forskjell, om enn så liten.

 

Uansett er det for kipt med dårlig lyd, selvsagt, men dette er vel enda et produkt som bare skal pumpes ut til massene...

 

Kjøp US-versjonen. Da slipper man også tekstingen som er i veien for bildet!

Lenke til kommentar

Angående teksting: Finnes det norske tekster på Sone 1 utgaven? Synes det er greitt med tekst så lenge den ikke ødelegger bildet. Får med meg en del flere detaljer når filmer er tekstet nemlig (men engelsk teksting gjør igrunnn samme nytten)

 

Beklager at jeg går litt off topic.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-06 13:41, dapunisher skrev:

[....]

Kjøp US-versjonen. Da slipper man også tekstingen som er i veien for bildet!


 

Du vet at man vanligvis kan skru av teksting på dvd? :smile:

 

Selv om enkelte norske titler faktisk har Tvungen Teksting.....

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-06 13:46, Snask skrev:

Hvis du hadde hatt et anlegg til 500K så hadde du sikkert brydd deg om mp3ene dine var i 192kbps eller 256kbps (for å ta litt i).



 

For mange som har utført blindtester, har funnet at for dem er .mp3 transparent ved 160-192kbps. Og punk er overraskende nok en av de musikktypene som krever høye bitrater for å være transparent.

 

Rent psykoakustisk er det en annen sak :smile:

Lenke til kommentar

Tok ein kikk på akers mic sine sider om lotr dvd'en.

 

Står faktisk ingenting om at den vanlige versjonen har dolby digital 5.1 EX som dei påstår på dinside.

Kanskje dette har noko å bety.

 

Som dei nevner i artikkelen på dinside kommer Extended versjonen med dolby digital 5.1 ex og dts es (sone 2).

Dette stemmer med det som står på akers mic sine sider.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 00:46, Hidden skrev:

Jeg vil ha best kvalitet for pengene, og når det i tillegg koster mindre fra utlandet enn om jeg kjøper det i en butikk i Norge, hva er i det hele tatt vitsen med å argumentere?


 

Nå vil jeg påstå at kvalitetsforskjellen bilde + lyd (ikke ekstramateriale) mellom R2 og R1 er praktisk talt ikke-eksisterende for de nyeste utgivelsene. Dette bortsett fra NTSC vs PAL, naturligvis.

 

Enkelte rariteter forekommer jo, og da spesielt når dvd var den nye gutten på markedet.

 

Quote:


De som ikke kan Engelsk får jo bare kjøpe R2 filmer selvfølgelig. Eller de kan lære seg Engelsk ved å slå av teksten samt lese bøker og blader på Engelsk. Tar ikke så lang tid serru å få inn basic skills under hjernebarken. Til og med mora mi kan brukbart Engelsk uten språklig utdanning.


 

Å se film uten tekst krever sitt, IMO. Min engelsk er svært godt (skryt, skryt), men jeg måtte konsentrere meg skikkelig første gangen jeg så en utekstet film på dvd.

 

Men når du først er vant til det, er det underbart :smile:

 

Quote:


Kommer definitivt til å kjøpe mer R1 heretter, særlig med de lave prisene i utlandet. Og nei, ingen importerer og selger R1 i Norge, det er ulovlig. Det er jo skammelig å gi folk ET VALG..


 

De kan vel, men de er bekymret for søksmål alá Akers Mic og parallellimport-saken.

 

Quote:


LarsC: Angående teksting: Jeg har vel sett 2 filmer som har den tvungne tekstingen du kommenterte, og ble pissforbanna på selskapet som er ansvarlig for det. En av de store fordelene med DVD er jo å slå av teksten og slippe den utrolig lavmåls inkompetente oversettelsen, som uansett bare bidrar til å forstyrre bildet (lys tekst, mørk bakgrunn, hallo kontrakst som forstyrrer blikket).


 

Enig. Tvungen Teksting er en uting. Egmont og SF er verstingene der.

Et av argumentene for at det blir brukt er faktisk at det skal stoppe eksport av R2No til UK.

 

DVDForeningen holder på med en liste av slike:

http://www.dvdforeningen.no/filmer/index.a...itle=&L1=5&MS=0

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 00:54, Hidden skrev:

Unnskyld det dumme spørsmålet, men hvordan ser man om det er R1 eller R2 på den siden?


 

Det ser du ikke. :smile:

De omtaler kun R2No.

 

Quote:


Det virker som dem snakker om filmen etter å ha sett en uferdig versjon av DVD utgaven, kanskje det ikke engang er en bestemt sone de har sett før de uttalte seg?


 

Infoen de har om titlene får de fra selskapene, så den er 100% pålitelig. Den lille omtalen gjelder faktisk dvd-screeneren :wink:

 

Det som har skjedd er at det tyske studioet som har mottatt lydmasteren fra New Line i US, har iallefall fuxx0red opp referansenivået iforhold til R1.

Hadde de gjort jobben sin riktig, hadde alt vært i sin skjønneste orden.

Rent bortsett fra den horrible "Terningkast 6"-saken på coveret på LOTR:FOTR R2No. *isj*

Lenke til kommentar

DVDforeningen har bare R2 filmer i basen sin.

 

Men til de som vil kjøpe R1 utgaven pga. lyden :

Hva med bilde? NTSC har jo dårligere bildekvalitet enn PAL. For ikke å nevne den ekle fargen den gir på våre vanlige TV'er.

 

Vent heller til Extended edition som innholder også dts. Så får heller DD5.1EX lyden være litt råtten.

 

[ Denne Melding var redigert av: TBJ på 2002-08-07 01:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 01:09, TBJ skrev:

Men til de som vil kjøpe R1 utgaven pga. lyden :

Hva med bilde? NTSC har jo råtten bildekvalitet i forhold til PAL. For ikke å nevne den ekle fargen den gir på våre vanlige TV'er.


 

BS. Forskjellen i oppløsning merkes praktisk talt ikke på plater med anamorf video avspilt på beskjedne fremvisningsflater. Forskjellen som sees enklest er 3:2 pulldown.

 

Fargene er også irrelevante. Videostrømmen ligger lagret i "RGB-format" på platen, så skulle det være noen stor forskjell på PAL og NTSC på en kompetent sammensatt plate, skyldes det sannsynligvis feilinnstilt framviser. Husk at enkelte tver har egen kontroll for NTSC (hue elns) i tillegg til fargekontrollen.

 

Å kalle NTSC råtten i forhold til PAL er svært naivt. Og feil.

Lenke til kommentar

Oppdatering vedr. lyden:

Espen Braathen, en av initativtagerene bak DVDForeningen og skribent i EyeFi (ex-skribent Lyg&Bilde) har kikket nærmere på DinSide-artikkelen og målt selv. Postingen finner man i Googles arkiv her.

"Analyse av Lord of the Rings DVD region 2 utgivelse

------------------------------------------------------------

 

Med en "test" hos Din Side som utganspunkt har flere fått inntrykk av at det

var noe riv ruskende galt med lyden på denne utgivelsen i sone 2. Innkludert

undertegnede, som innrømmer å ha blitt revet med i hylekoret for en stakket

stund...

 

http://www.dinside.no/page/artf/31709.shtml

 

I testen påståes det at det eksisterer en nivåforskjell på minst 15 dB

mellom lydsporet på region 1 og region 2 utgivelsen. Kan dette stemme?

 

Jeg koblet min DAT-opptaker til 5,1-utgangen på en av mine DVD-spillere

(henholdsvis høyre kanal og senterkanalen til høyre- og venstre analoge

inngang) og kalibrerte 0 dBFS fra et testsignal på Dolbys testplate slik at

peakmeteret på DAT maskinen viste full pupp, dvs 0 dBFS for et 0 dBFS signal

fra DVD-spilleren.

 

LOTR har et 448 kb/s DD 5,1 EX lydspor med -4 dB dialognormalisering. Dvs,

et 0 dBFS signal i lydsporet vil vise -4 dBFS på peakmeteret på DAT-maskinen

etter dialonormaliseringen (testtonen som ble brukt til kalibrering hadde

ikke dialognormalisering).

 

Allerede i Prologen (kapittel 1) på LOTR viser både senter- og høyre kanal

på -4 dBFS på DAT-spillerns peakmeter. Dvs, det innspilte nivået på platen

kan ikke sies å være "redusert" i lydnivå på noen måte. Det er ganske enkelt

fysisk umulig at man kan oppleve at lyden på region 1 platen er 15 dB

kraftigere innspilt. Det er rett og slett ikke noe tilgjengelig headroom til

å spille signalet inn kraftigere enn det er gjort på region 2 utgivelsen...

 

En lytting på åpningskapittelet avslører da også at lyden er høy og mektig,

og dialogen høres ut til å ligge innefor det forventede styrkenivået jeg

kjenner fra andre filmer avspilt på referansenivået.

 

Konklusjon: Påstanden som fremkommer i artikkelen på Din Side er fullstendig

på bærtur..."

 

Edit: Link lagt ut.

 

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-08-07 12:42 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...