Gå til innhold

2 Pixelfeil på Xerox 19", Hva gjør jeg ?

[makeway]

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat kommet hjem fra Sålett Data (Komplett i sandefjord) og plugga i skjermen, og fant hurtig ut av at jeg hadde to pixelfeil :( Dette er litt kjedelig når jeg har brukt 4000,- på den... Jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal/kan gjøre dersom jeg har kjøpt gjennom et firma.

Noen som veit hva jeg skal gjøre ? skal jeg drite i hele greia å bare leve med det to feilene eller ?

Takk for alle innlegg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har det egentlig noe å si?

Jeg har selv 2-3 pixelfeil på denne skjermen, og tenkte først det var veldig kjedelig, og ble litt skuffet. Men i ettertid har jeg aldri merket noe til det, kun hvis skjermen i et øyeblikk er helt sort i f.eks. loading til et spill og sånn.

Etter min oppfatning er ikke dette noe som vil sjenere deg i det hele tatt, og jeg hadde aldri giddet alt bryet som oppstår ved retur osv.

Lenke til kommentar
Døde piksler oppfattes på hovedsakelig to måter. Enten et helt svart i et punkt på skjermen eller det lyser konstant hvitt i et punkt. Lyser det hvitt i et punkt er det fordi en transistor kortslutter slik at den er konstant aktiv. Når et punkt ikke lyser, er det fordi at en transistor er ødelagt slik at den kan ikke skrues på. Dette vises da som et svart, manglende punkt på skjermen. Siden LCD-skjermer består av transistorer er det umulig å reparere LCD-skjermer etter ferdigproduksjon. Derfor er det viktig at du sjekker hva slags garanti som følger med.

Er du en av de som har døde piksler, så fortvil ikke. Denne metoden kan fungere:

1. Slå av skjermen

2. Finn frem en bomullsdott, linsklut e.l.

3. Masser området forsiktig i sirkulære bevegelser, 30 sek bør holde

4. Ikke bruk rå makt, men press forsiktig med tommel eller en finger

5. Slå på skjermen og se om den er borte

NB: ikke bruk rå makt, ca 30 sekunder bør holde.

Når denne "heksemetoden" fungerer er det ikke transistoren som har røket. Derimot er det sannsynligvis krystallene som ikke har lagt seg i riktig stilling, slik at lys slipper gjennom. Eksperter jeg har rådført meg med sier at du har polarisert krystallene slik at de nå oppfører seg slik de skal.

Tatt fra denne guiden av Øivind Dahle :)

Lenke til kommentar

Er det ikke 3 døde pixler man må ha om man skal ha rett til å klage ? Yeye, jeg hadde én på min BenQ FP937s+ da jeg fikk den og ble veldig skuffet der og da. Det kommer helt ann på fargen den døde pixelen er, altså når den vises som har mest å si. Min blir lyseblå når ting er mørkeblått og det er veldig sjeldent jeg ser så jeg ga faen. En annen ting som var med min skjerm var at den lagde en skikkelig irriterende durelyd i starten. Dette førte til at jeg fikk hodepine om jeg satt for lenge. Jeg satt lenge å tenkte på at jeg burde reklamere, men tenkte som så at den kanskje forsvinner etterhvert, og det gjorde den også gitt. Så her sitter jeg med en skjerm som i mine øyne er 100% feilfri :)

Lenke til kommentar

det går på pr mill pixler, men det som blir referert til 3 pixler gjeld berre pixler som er svarte eller kvite (alltid på eller permanent av) for grønn, blå og raude så er dette subpixler og har andre retningslinjer (for ein 20"er vil det vere 10 som er grensa)

Lenke til kommentar

ISO 13406-2 klasse 1 tillater ganske få feil (null pixler, og 2-3 subpixler (pr mill) viss eg ikkje husker feil, mens klasse 2 (som LCD-skjermene er setifisert etter) har dei fesinerte krava og klasse 3 (som er den dårligaste )tillater bortimot 50 subpixelfeil, og eg trur det var minst 10 døde pixler.

I standarden dekker over det meste, men kva klassifisering produktet er etter blir det vesentlege.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...