Dorian Gray Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 The producers of the 1976 independent movie The Clonus Horror have filed suit against DreamWorks and Warner Bros., claiming that the plot of their film, about a colony of clones kept on an island as spare parts for ailing rich people was cloned for the recent flop The Island. The Clonus producers claim that there are 90 instances in which the two films are identical. Indeed Premiere magazine recently wrote, "The first hour of The Island plays like a much more expensive albeit scene-for-scene remake." The Clonus team, producer Myrl A. Schreibman, director Robert S. Fiveson, and screenwriters Bob Sullivan and Ron Smith, are asking for unspecified damages. DreamWorks issued a statement saying, "The Island was independently created and does not infringe anyone's copyrights." Det ser ut som The Island, Michael Bays nyeste film, kanskje er en rip-off av denne filmen, fra 1979. Vi kan blant annet lese i VG at: Saksøkerne krever økonomisk oppreisning, samt at «The Island» ikke lanseres på video eller DVD. De forlanger også et forbud mot eventuelle bokmanus basert på filmen. Noen som har sett begge filmene? Er det åpenbart plagiat eller bare noen tilfeldigheter? Alle meninger velkommen. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg har sett MST3K-versjonen av The Clonus Horror og jeg tør påstå at "The Island" stjeler uhorvelig mye. Kan ikke si at det er en scene for scene-remake, men det er jammen ikke langt unna. Obs: Det er kanskje 3 år siden jeg så The Clonus Horror. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Nett det samme som at WotW stjeler en god del av Half Life 2 Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Nett det samme som at WotW stjeler en god del av Half Life 2 Dagens... Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Nett det samme som at WotW stjeler en god del av Half Life 2 Dagens... Både jeg og en kamerat er enig! Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Både jeg og en kamerat er enig! Hvis du refererer til Striderne i HL2 så ble lå de på tegnebrettet til WotW ganske så lenge. Amazing Stories, Vol. 2 (No. 5), 1927 Cover by Frank R. Paul World's Work Sixpennies No. 2, 1934 Endret 12. august 2005 av LarsP Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 *GISP* Kanskje...... Ja, kanskje det var HL2 som stjal fra WotW!!!! Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Nett det samme som at WotW stjeler en god del av Half Life 2 Dagens... Både jeg og en kamerat er enig! du er klar over at WoTW er basert på en bok som er 150 år gammel eller noe? og at det har blitt laget en film av den før, for en god del år siden. "Nå har dem lagd bok av ringenes herre og nå" Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Men, men. Nok om War of the Worlds. Noen kan gjerne opprette en tråd som omhandler å "låne" ting fra andre filmer/spill/bøker og lignende. Om ikke den tråden bør bytte navn da? Tviler på at det er så mange på forumet som har sett The Clonus Horror (Kanskje Njål og Julenissen_ har sett den?). Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Nei.. jeg har ikke sett den. WotW er litt over 100 år gammel Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 OK, jeg gir meg... men den ligner på HL² da... Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=286607 Seriøst, dette er vel å gå over grensen. So what om The Island er en rip off. Folk stjeler jo ideer i hytt og pine hele tiden og dette gjelder alle bransjer og da spessilet i spill og film bransjen. Synes det er latterligt at de to produsentene av den gamle filmen skal saksøke DreamWorks og Warner Bros. Er jo bare letttjente penger for de to da man kan saksøke folk i USA så og si for nesten alt. Og det at de krever at The Island ikks skal lanseres på DVD og VHS er enda mere latterligt. De burde saksøkes fordi de saksøker. The Island er digg. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 For det første: The Island er en skikkelig søppelfilm. For det andre: Om man kopierer ca _alt_ fra en film, bør man ikke bli straffet for det? Hva om noen tar kildekoden til et program du har laget, skriver den litt om og lager et nytt produkt. Hadde du likt det? Yay, satt på spissen med kongesammenligningen. PS: Det er som sagt et par år siden jeg har sett filmen, så jeg kan ikke påstå at alt har blitt(ergo ca) kopiert. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Er det egentlig noe vits å saksøke DreamWorks og Warner Bros da? Jeg har liten tro på at de kommer noen vei, hvertfall det med at filmen ikke skal komme på dvd og eventuelt vhs Edit: The Island er jo kul den da Endret 12. august 2005 av erlendru Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 For det første: The Island er en skikkelig søppelfilm. For det andre: Om man kopierer ca _alt_ fra en film, bør man ikke bli straffet for det? Hva om noen tar kildekoden til et program du har laget, skriver den litt om og lager et nytt produkt. Hadde du likt det? Yay, satt på spissen med kongesammenligningen. PS: Det er som sagt et par år siden jeg har sett filmen, så jeg kan ikke påstå at alt har blitt(ergo ca) kopiert. Nå vrir du på ordene her. Som sagt så blir mye kopiert i Hollywood. Jeg har ikke nevnt noe ang programmer o.l, fordi det har ingenting med saken å gjøre. Er ingen som har kopiert eller stjålet kildekoder her men kopiert litt av handlingen fra en gammel film. Når var dette nye nyheter egentlig og da spessilet i Hollywood. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Skjønner du virkelig ikke hva han mener? Man kan ikke kopiere ting som er kopibeskyttet, uansett om det er programmer eller filmer. Det er en stor forskjell mellom å plagiere og å låne. Kanskje du har lyst å komme med noe litt mer konkret? Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Skjønner du virkelig ikke hva han mener? Man kan ikke kopiere ting som er kopibeskyttet, uansett om det er programmer eller filmer. Det er en stor forskjell mellom å plagiere og å låne. Kanskje du har lyst å komme med noe litt mer konkret? Hm ikke så vanskeligt å fatte dette, men sier bare at alt blir kopiert per dags dato uansett platform, så hvem bryr seg egentlig, om de skal saksøke folka bak den filmen. Synes det hele virker litt dumt pga det er jo bare penger de to produsentene er ute etter egentlig. Var det jeg prøvde å understreke, men har vist misslyktes. Sorry. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Selvsagt er de ute etter penger. Det tjente jo ikke akkurat så mye på The Clonus Horror. :!: Ville bare understreke at det er stor forskjell å låne slik som f.eks Quentin Tarantino gjør og det Michael Bay har gjort i The Island. Som _Julenissen_ så fint sier; Dette er et plagiat! Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 Kun ut etter penger? Hva hadde du sagt hvis en film du laget som du ikke tjente noe på ble resirkulert med høyere budsjett og tjente mange millioner? Fortjener ikke du litt av de pengene? Nå var det ikke snakk om å låne et konsept, men å faktisk TA et konsept, kopiere det ganske så nøyaktig (dette inkluderer å filme lignende scener), for så å tjene latterlige summer på DIN idé. Skyld ikke på griskhet, når de kun er ut etter rettferdighet. Lenke til kommentar
Wooho Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Jeg er selvfølgelig ikke for dette. Synes synd på de som gjør dette, men jeg vil tippe at de to produsentene ikke vil få et rødt øre uansett. Bare se hvor lenge kampen mellom Sony og et annet seleskap har pågodt ang det med Duals-Shock(hvem som hadde patentet og hvem som har stjålet ideen). Pluss at Microsoft har stjålet en god del ideer til deres neste Windows fra Mac. Så tippe det blir en søksmål der også når Windows kommer ut neste år. Vi er jo over 6 milliarder mennesker, selvfølgelig er noen råtne og stjeler iddeer. Og det er fader meg ikke min skyld at den gamle filmen gjorde det så drit og at The Island lånte elementer fra denne filmen og vridde litt på dem og gjorde suksess i enekle land (untatt USA). Bare synd for de som lagde den gamle filmen. Jeg står på mitt. Jeg har sett den gamle filmen og vil påstå at de ikke har kopiert så mye. Det finnes jo en haug med filmer der ute som hermer etter andre. Dette er rett og slett en bagatell sal. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå