neph Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 noen som vet om den har det? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Tramp gassen i bånn når den står i fri, så hører du det PS: Dette skjer på eget ansvar Lenke til kommentar
neph Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 Tramp gassen i bånn når den står i fri, så hører du det PS: Dette skjer på eget ansvar hehe, det er uaktuelt as , høyt turtall i fri er neppe det beste for motoren, men takk for tipset uansett Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Du kan jo evt. prøve å tråkke på til rødlinja, da burde den sperre, hvis ikke, så er det antaglivis ikke noe sperre... Men gjør det når motoren har arbeidstemperatur Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Er dette en dieselbil? Er det det så har den sperre. Lenke til kommentar
neph Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 nei er en 2.0L bensin......rødmerkinga starter på 6000rpm, og slutter på 8000rpm, så sperra skal da altså ligge på 6000 isåfall da? Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Noen biler har sperra der rødmerkingen starter, andre litt innpå det røde.Vi har en Volvo V40 1,9D der rødmerkinga starter på 4500 rpm, men sperrer ikke før ca 4900 - 5000 rpm. På min bil starter det røde ved 6000 rpm, men trodde ikke den sperra før 6500 rpm ca. Står i instruksjonboka at det røde feltet kun skal benyttes i kort tid, f.eks under akselerasjon rett før oppgiring. Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Ikke noe vits i å dra turtallet over rød-feltet. De fleste biler når max dreiemoment og max hk "lenge" før den når rød-grensa! I så fall er det bare for lyden sin del Høres jo ut som den går mye bedre Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Ikke alle som har maks hk lenge før rødmerkingen. I min er maks effekt 120hk@6000 rpm, og rødmerkinga starter på 6000 rpm. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 (endret) Min har 128hk@5600RPM og turtallsperra kommer på 6200rpm kan ikke akkurat si at at den drar noe dårligere over 5600rpm. Prøvde å se hvordan turtallsperra funka ved å kjøre den helt ut på 2gir, hadde vel 110 da turtallsperra kicka in var omentrent som å kolidere i en vegg, ecu boksen begynner å pulsere drivstoffet når motorn når sperra. Endret 14. august 2005 av zandro Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Er det egentlig noe vits å ligge helt på sperra? Det er jo en grei regel å bruke rødstreken som en øvre grense. Eneste gangen jeg ser at en sperre skulle ha noe å si må jo være når gasswiren har frøset og henger seg i bånn. (selvopplevd) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Vanligvis girer man opp lenge før en når rødmerket (eller turtallsperren for den del) så hvorvidt man har en eller ikke har ikke så mye å si så lenge en har turteller. Uansett de fleste biler av nyere dato har en eller annen form for turtallsperre, den er der for å beskytte motoren mot ventilflyt og for stor belastning og thats that. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå