olmka Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg lager et lite styrepanel for vifter og LCD display osv. men lurer på en ting. Selve systemet skal gå på 12 volt, og ha en hovedbryter som da kan skru av og på hele greia. Videre skal en av bryterne fungere som av/på knapp for LCD displayet. Men displayet skal få 5 volt rett fra PSU. Bør jeg bruke relé eller finnes det noen bedre måte å gjøre det på? Vedlegg: Forenklet koblingsskjema Lenke til kommentar
hojo Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Et rele ville gjøre susen her ja!!!! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Et rele er nok en helt grei løsning, men vær klar over fenomenet "indusert motspenning". Når du bryter 12v fra releet induseres det en ganske høy spenning med motsatt polaritet i relespolen, som du helst bør kortslutte med en paralellkoblet diode. Finner denne spenninga veien til andre komponenter, kan den i verste fall ta knekken på skjør elektronikk. Lenke til kommentar
olmka Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 Takk. Jeg har lest den guiden om styring med paralellporten, så diode blir koblet på... Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Husk å få den i sperreretning da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå