leifeinar Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 er det noen av dere som har brukt aircondition radiator til passiv kjőling? bor jo i varmere strők og her er det slike radiatorer over allt. de er veldig delikate, altsá tette finer og tynne rőr. men det blir jo ei helt vanvittig kjőle overflate. lurer litt pá om dette er et problem for pumpa, tynne rőr og sánn? er vel ca 20 meter og ca 5mm diameter. kunne hengt den bak skrivebordet. er bare noen cm tykk. driver bare med litt ide myldring, lyst pá passiv radiator som er med pá klokking Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Det sier seg selv at strømningsmotstanden i en slik "radiator" blir ganske stor. Du bør i alle fall skaffe deg en pumpe med gode mottrykksegenskaper, og dermed bør du få en brukbar flow gjennom systemet. Jeg ville i alle fall ha gjort et forsøk! Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 tror jeg má prőve....... er jo et kult prosjekt. noen som vet om ei pumpe som ville takle noe slikt og som ikke har fly lyd Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Du kan jo se litt på denne: http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet46.htm Den orker! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 2 pumper i serie? Det er jo en mulighet. Men billigere blir det ikke! Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 14. august 2005 Forfatter Del Skrevet 14. august 2005 2 pumper i serie? Det er jo en mulighet. Men billigere blir det ikke! takk for fine tips nár ble data som hobby billi.......... har noen examener og ta főr jeg begynner, bare vanskeli og ikke tenke litt data inn i mellom Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. august 2005 Del Skrevet 14. august 2005 Haha, alt er jo relativt som det heter! Da tenker jeg i denne omgang på pris... Om du gjennomfører ideen din, så vil jeg uansett gi deg et lite hint til et bedre resultat. Ifall du ikke har tenkt på det, ettersom du sier: kunne hengt den bak skrivebordet. er bare noen cm tykk Om du i stedet monterer den horisontalt så vil radiatoreffekten bli bedre, ved at luften gjennom radiatoren får en gunstigere vei. Varm luft stiger jo vertikalt, og dermed vil en horisontal montering gi en bedre effekt, altså mtp luftgjennomstrømning. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Haha, alt er jo relativt som det heter! Da tenker jeg i denne omgang på pris... Om du gjennomfører ideen din, så vil jeg uansett gi deg et lite hint til et bedre resultat. Ifall du ikke har tenkt på det, ettersom du sier: kunne hengt den bak skrivebordet. er bare noen cm tykk Om du i stedet monterer den horisontalt så vil radiatoreffekten bli bedre, ved at luften gjennom radiatoren får en gunstigere vei. Varm luft stiger jo vertikalt, og dermed vil en horisontal montering gi en bedre effekt, altså mtp luftgjennomstrømning. klok du skrue burde tengt pá det selv.... bare litt vanskelig med plassering da, men má jo kunne finne pá noe lurt. men ogsá sikkert lettere for pumpa eller? Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 er det noen av dere som har brukt aircondition radiator til passiv kjõling? bor jo i varmere strõk og her er det slike radiatorer over allt. de er veldig delikate, altsá tette finer og tynne rõr. men det blir jo ei helt vanvittig kjõle overflate. lurer litt pá om dette er et problem for pumpa, tynne rõr og sánn? er vel ca 20 meter og ca 5mm diameter. kunne hengt den bak skrivebordet. er bare noen cm tykk. driver bare med litt ide myldring, lyst pá passiv radiator som er med pá klokking Er du sikker på at disse 20m med rør ligger i serie og ikke i paralell. Så vidt jeg vet har de fleste radiatorer mange parallelle rør. Da bli i såfall trykkfallet over radiator ganske lav. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Haha, alt er jo relativt som det heter! Da tenker jeg i denne omgang på pris... Om du gjennomfører ideen din, så vil jeg uansett gi deg et lite hint til et bedre resultat. Ifall du ikke har tenkt på det, ettersom du sier: kunne hengt den bak skrivebordet. er bare noen cm tykk Om du i stedet monterer den horisontalt så vil radiatoreffekten bli bedre, ved at luften gjennom radiatoren får en gunstigere vei. Varm luft stiger jo vertikalt, og dermed vil en horisontal montering gi en bedre effekt, altså mtp luftgjennomstrømning. klok du skrue burde tengt pá det selv.... bare litt vanskelig med plassering da, men má jo kunne finne pá noe lurt. men ogsá sikkert lettere for pumpa eller? Feste den under bordet Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 er det noen av dere som har brukt aircondition radiator til passiv kjõling? bor jo i varmere strõk og her er det slike radiatorer over allt. de er veldig delikate, altsá tette finer og tynne rõr. men det blir jo ei helt vanvittig kjõle overflate. lurer litt pá om dette er et problem for pumpa, tynne rõr og sánn? er vel ca 20 meter og ca 5mm diameter. kunne hengt den bak skrivebordet. er bare noen cm tykk. driver bare med litt ide myldring, lyst pá passiv radiator som er med pá klokking Er du sikker på at disse 20m med rør ligger i serie og ikke i paralell. Så vidt jeg vet har de fleste radiatorer mange parallelle rør. Da bli i såfall trykkfallet over radiator ganske lav. har ikke peil. mulig det er parallet. bare dumt hvis jeg orger várre sá klarer ikke pumpa drive. er jo friksjon i vann og sá har man 40-50 svinger pá rőret kan set bli tungt....... hade hápa at noen hadde prővd dette skal gooogle litt og se hva jeg finner Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) En morsom og spenndende ide. De jeg har tatt næremere i øyesyn har hatt røret i "serie". Dvs et eneste langt rør. Men om det alltid er slik tør jeg selvsagt ikke svare på. Sånn umiddelbart vil jeg jo tro en slik radiator har kjempefine utvendige egenskaper i alle fall, og jeg håper du bare prøver dette om du har anledning. Vil i så fall tippe at det som nevnt er lurt med en pumpe som jobber bra med litt mottrykk, og paret opp med en blokk som trives med lav vannmengde/flow. Edit; Husk at freon som er det de gamle AC bruker som medium/væske vistnok ikke skal drikkes/pustes/spises. Vet faktisk ikke hvor farlig det er utover at det skader Ozonlaget, men det er vel giftig på noe vis, så kanskje lurt og finne ut litt om det også... Endret 18. august 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå