Haraldson Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Hei, dette er ikke noe jeg er sikker på, men mye tyder på det: Har i det siste begynt å beise tak med steinkulltjære. Dagene det er snakk om var varme, og jeg opplevde da noe nytt; å bli solbrent på hendene. Søkte da litt rundt på nettet, og fant bl.a. følgende utsagn: Bruk hansker under fjerning av kreosotimpregnert virke (kreosot ødelegger nemlig hudens evne til å motstå sollys). Utrangert virke leveres på godkjent fyllplass som egen fraksjon.Var det noen som nevnte solbrente hender? Jeg siterer ikke mer, men lignende utsagn finnes rundt omkring, at kontakt med hud bør unngås. Nå sier jeg ikke at det definitivt er kreosot i steinkulltjæra, men utsagn som følgende underbygger mistanken: Kreosot er et destillasjonsprodukt fra steinkulltjære. Videre, på samme side: Stoffet er allergifremkallende ved hudkontakt, Stoffet smitter lett til hud og klær særlig ved nytt virke og i varmt vær. Flere av bestanddelene i kreosot, blant annet visse PAH-forbindelser (Polyaromatiske hydrokarboner, også kalt tjærestoffer) er arvestoffskadelige og kreftfremkallende. Stoffet finnes naturlig i råolje og derved i kreosot. Dette er jo ganske bekymringsverdig i seg selv, syns jeg. Statens forurensingstilsyn. Under står det en hel del forskrifter, men ikke noe konkret. Fint om noen kunne finne noe mer konkret. Er også verdt å nevne at vi jobber med privat eide hytter. Så: - Er det mulig å påvise kreosot på noen måte? Evt. hvordan? - Hvilke lover gjelder for bruk av kreosot? Kan nevne at jeg og kompisen min ikke er gjort klar over risikoen ved bruk av kreosot av arbeidsgiver, og spannene med steinkulltjære er heller ikke merka ordentlig. Slurving fra både produsent og arbeidsgivers side? - Hva har vi krav på, om noe? Er produsent eller arbeidsgiver erstatningspliktig om det viser seg at steinkulltjæra inneholder kreosot? Kan skjønne at dette kanskje kan virke litt opportunistisk (særlig siste spørsmål), men begge har faktisk reagert på tjæra, og jeg har som sagt blitt solbrent på hendene for første gang. I tillegg foreligger altså risiko for kreft og skader på arvestoffet. Berg. Endret 12. august 2005 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå