Cursio Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 (endret) Jeg kjøpte meg ny sub og subforsterker i Svinesund i går. Dette var en pakke som bestod av en Macrom M3E.12 600W sub, og Macrom M2A.250 på 350W. Jeg betalte 2495 SEK for dette. Jeg har koblet subben til anlegget hjemme for å spille den inn, og den høres lovende ut i forhold til de to arizona eagle 10' jeg hadde før! Hva synes dere? Jeg har aldri hørt om Macrom før, har jeg blitt snytt? EDIT: Lagt til bilde Endret 12. august 2005 av CurSi0 Lenke til kommentar
NoHill92 Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hvor på svinesund kjøpte du den pakka der? Fikk nesten lyst på slike selv... Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 Hvor på svinesund kjøpte du den pakka der? Fikk nesten lyst på slike selv... Jeg kjøpte den på TV-Boden. Der har de en hel haug med forskjellige subber og forsterkere, og muligheten for å få prutet litt er stor! Jeg har forresten satt inn subben og forsterkeren i bilen, det spilte _veldig_ godt! Hvor lenge bør jeg spille den inn? Lenke til kommentar
phax Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 fin pris hvertfall, hvis det låter bra så vil jeg påstå at det er et ok kjøp. har selv ikke hørt om merke da. hadde de noen 10" i lukka kasse kanskje? virka interessant det her.. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 12. august 2005 Forfatter Del Skrevet 12. august 2005 De hadde ikke 10' i lukket kasse som jeg kunne se, men det går alltids an å ta en prat med dem. Gjennom årene har jeg hørt / byttet / kjøpt mye forskjellig av høyttalere, så jeg vil si at jeg har ganske god peiling på dette. Det jeg vil frem til er at denne subben faktisk var utrolig kontant, samtidig som den hadde noe å by på når jeg presset den litt! Det virket som forsterkeren skrantet før subben. Anbefales når det gjelder valuta for pengene! Dette er tross alt ikke en RF pakke! Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Her tror jeg ikke du har blitt lurt på pris, men jeg aner at det kan lønne seg å dele alt disse kara over grensa tyter ut av tall med 2, e eller PI. Spec'en på forsterkern finner du her. Tallet 350 kan jeg ikke fatte hvor de tar fra i det heletatt, en nærmer seg dog reelle oppgitte verdier om en deler på e. Så da skulle overstående teori ha mer understøttelse enn disses evne til å komme med faktiske opplysninger. Suben er det ikke mye feil opplyst om. Men som et lite hint: En sub er som ale andre elementer passive og tallene som beskriver effekt tilsier ikke at den er på eller avgir effekt (W). Derimot antyder det hvor mye påtrykt effekt elementet tåler før det feiler mekanisk og/eller termisk. Et element er heller aldri i en stasjonær tilstand mhp motstand, den endrer seg mye i området det spiller. Neste gang en selger begynner å hause opp om watt, spør om strømforsyninga på forsterkeren og om han har kurvene for elementet. Sjekk f.eks kurvene på hvordan impedanse og spl endrer seg gjennom frekvensspekteret for denne SEAS suben og anta at den typisk spiller rundt 25 ~ 80 Hz. En ser lett at et skikkelig tungt basspor som roter mye rundt 30 Hz krever sin forsterker. P=U*I*η, say no more... Endret 13. august 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 13. august 2005 Forfatter Del Skrevet 13. august 2005 (endret) Her tror jeg ikke du har blitt lurt på pris, men jeg aner at det kan lønne seg å dele alt disse kara over grensa tyter ut av tall med 2, e eller PI.Spec'en på forsterkern finner du her. Tallet 350 kan jeg ikke fatte hvor de tar fra i det heletatt, en nærmer seg dog reelle oppgitte verdier om en deler på e. Så da skulle overstående teori ha mer understøttelse enn disses evne til å komme med faktiske opplysninger. Trodde du kunne regne det slik at hvis den trekker 350W, går ca halvparten til varme. Siden jeg bruker bare en høyttaler brokoblet vil regnestykket bli slik: 350 / 2 = 175W. Utifra dette ressonementet er det ikke urimelig at den gir de 140W som er oppgitt. En sub er som ale andre elementer passive og tallene som beskriver effekt tilsier ikke at den er på eller avgir effekt (W).Derimot antyder det hvor mye påtrykt effekt elementet tåler før det feiler mekanisk og/eller termisk. Dette er jeg fullt klar over! Men takk for et fyldig svar Jalla! EDIT: Forresten; jeg tenker litt på å kjøpe en kondensator, til dette anlegget vil det vel passe med en 0,5 Farrad kondensator? Vil jeg merke noe forskjell? Har forresten søkt litt rundt omkring; er det _ingen_ norske webshoper som selger 0,5 F kondensatorer?! Endret 13. august 2005 av CurSi0 Lenke til kommentar
Defus Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 hadde to punch forsterkere (4x lite watt, å en 400 watt sub sterker) Når eg pumpa alt eg klarte inn i subben. (rockford he2) blinka hovedlysan som bare juling. nåkka som e ganske irriterende om man kjøre i mørkna i finnmark. Så eg setta inn en 1 farahds kondensator. Alle lysan mine slutta å blinke, men merka forsåvidt ikke nåkka forskjell på anlegget. Akkurat no kjøre eg en 800 watts forsterker å en 4 kanaler uten kondensator med et mye større batteri å 50 mm2 strømkabel å lysan på bilen blinke ikke lenger. (kjøre med 3x 88watts extra lys) Eg sko rolig tru at et nytt "tørt/gel" batteri å litt tjukkere strømkabler i første omgang ville være bedre brukte penger enn en kondensator. (all retting på dette utsagnet aksepteres) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 Trodde du kunne regne det slik at hvis den trekker 350W, går ca halvparten til varme. Siden jeg bruker bare en høyttaler brokoblet vil regnestykket bli slik:350 / 2 = 175W. Utifra dette ressonementet er det ikke urimelig at den gir de 140W som er oppgitt. Stemmer sånn ca det, men forsterkern yter MAX 250W, ikke 350. Derfor stussa jeg på utsagnet om at den yter 350W. Om en går ut fra en virkningsgrad på ~60% får en noe som er nær de oppgitte 140W RMS. Uansett er watt en overvurdert og opphypa betegnelse i denne sammenhengen. Som defus sier så vil jeg anbefale å gå til innkjøp av bedre batteri og dynamo før en evt. kondis. En kondis genererer ikke strøm, den lagrer kun opp litt som hjelper på spisstrømmen mens dynamo og batteri dreneres totalt og må slite ennå mer for å levere nok til å lade opp kondisen. Oppgradering av kabler og dynamo anbefales på det sterkeste før innkjøp av kondis. Sjekk ut Odyssey batterier og din nærmeste hugger/bilslakter for dynamo. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 15. august 2005 Forfatter Del Skrevet 15. august 2005 Kjøpt meg kondensator på 1F i dag. Jeg fyrer den inn uansett, og den er jo grei å ha til videre oppgradering av anlegget. 750 kr for 1F Boss kondensator er vel bra pris det, eller hva? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 15. august 2005 Del Skrevet 15. august 2005 (endret) Tja... Sjøl ville jeg aldri investert i Bossprodukter og personlig tror jeg at de 750 kronene ville vært mye bedre anvendt som en del av oppgradering av ledningsnettet mellom bil, dynamo, forsterker og batteri. 750 virker som en smule ripoff uansett... Skal du ha no e billig og bra så har Fleischers Autodesign tilbud på Stingerkondiser. 695,- for en Stingerkondis til 1800 veil. er nok et himla mye bedre kjøp! Bor du i nærheten anbefaler jeg å ta en tur for tips og råd med det samme. Mannen har peiling Du har jo ihht kjøpsloven 10 dagers bytterett på Boss-saken. Sjøl hadde jeg ikke vært i tvil, du får veldig mye mer for pengene på denne måten! Endret 15. august 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Tja, koblet den inn i går, og den fungerte helt fint til mitt bruk. Dette er tross alt ikke snakk om en så veldig krevende forsterker! Når det gjelder ledninger, har jeg kjøpt et skikkelig ledningssett til 600 kr. Strømkablene er 15 mm^2. Eneste jeg føler jeg mangler til anlegget nå er en grill å ha foran 12 tommeren. Tenkte på noe fancy i krom, slik som denne for eksempel; er det noen som vet om griller i norske webbutikker til en rimelig penge? Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg kjøpte meg ny sub og subforsterker i Svinesund i går. Dette var en pakke som bestod av en Macrom M3E.12 600W sub, og Macrom M2A.250 på 350W. Jeg betalte 2495 SEK for dette. Jeg har koblet subben til anlegget hjemme for å spille den inn, og den høres lovende ut i forhold til de to arizona eagle 10' jeg hadde før! Hva synes dere? Jeg har aldri hørt om Macrom før, har jeg blitt snytt? EDIT: Lagt til bilde det er ikke subb, før du ikke tørs å skru de på.. men da er det litt unødvendig og kjøpe de og da.. men den virket ok den der.. men så har ikke jeg hørt lyden på den da, men den så iallefall ok ut.. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 hvordan fikser man en sånn "bil"subb inne?? går det ann å sette den på datan?? isåfall, hvordan gjør man det?? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Klart du kan bruke bilelementer inne, det krever dog at en fikser kasse og forsterker sjøl. Denne krever dog ikke allverden så du slipper nok unna med en billig sak fra f.eks Eltek. Lenke til kommentar
ssswopp Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Klart du kan bruke bilelementer inne, det krever dog at en fikser kasse og forsterker sjøl. Denne krever dog ikke allverden så du slipper nok unna med en billig sak fra f.eks Eltek. hmm.. kan du gi meg noen linker til hva jeg trenger?? hvordan forsterker(bil eller til innendørs)?? dyrt det til sammen da??(for en gaanske bra subb) Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Om du er helt nybegynner innen DIY audio ville jeg egentlig gått for et ferdig oppsett. Kassa må du enten bygge sjøl eller kjøpe sammen med elementet. Hvor mye har du å rutte med? Kan tenke meg at det for en ok hjemmesub vil komme på ca 6000 med kasse, element og forsterker. Slettes ingen upris i mine øyne, men kanskje mye for deg...? Er du på marginalbudsjett vil nok Phobos være en kurant løsning. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Om du er helt nybegynner innen DIY audio ville jeg egentlig gått for et ferdig oppsett. Kassa må du enten bygge sjøl eller kjøpe sammen med elementet.Hvor mye har du å rutte med? Kan tenke meg at det for en ok hjemmesub vil komme på ca 6000 med kasse, element og forsterker. Slettes ingen upris i mine øyne, men kanskje mye for deg...? Er du på marginalbudsjett vil nok Phobos være en kurant løsning. Eh...? Litt feil tråd?! Stick to the topic guys! hmm.. kan du gi meg noen linker til hva jeg trenger?? hvordan forsterker(bil eller til innendørs)?? dyrt det til sammen da??(for en gaanske bra subb) Du kan lage en ny tråd og spør om dette. Nå et ontopic spørsmål! Vet noen om webshoper som selger kromgriller sånn ca som denne? Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 27. august 2005 Forfatter Del Skrevet 27. august 2005 Ingen som vet noe om kromgriller? Finner ingen selv... Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 (endret) -Sorry for offtopicen lenger opp. Vet ikke om denne er BlingBling kromma, men en spinnergrill er passe ghettobling skulle jeg tro Ta kontakt med MT for mer info... Endret 27. august 2005 av Jalla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå