Snillingen Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hvorfor bever universet seg fortere jo lenger ut det kommer? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Hvis alt kommer fra samme utgangspunkt, så er det det som beveger seg fortest som har kommet lengst. Lenke til kommentar
simes Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Jeg tror det han lurte på var hvorfor universets utvidelse akselererer og ikke går med konstant hastighet..? Dette er ganske spesielt siden vår kjennskap om gravitasjon og at materie tiltrekker seg materie ville tilsi at hastigheten gradvis burde avta og til slutt trekke seg sammen igjen. Derfor ble overraskelsen stor da observasjonene tilsa det motsatte og at jo lenger en gjenstand er fra deg i rommet, des raskere beveger den seg vekk fra deg. Grunnen til dette er det ingen som vet sikkert, men det finnes en haug av teorier der ute. De fleste omhandler mørk materie og mørk energi, begge hvis egenskaper ikke er kjent og er i en stor del kun teorier i seg selv. Superstrengteori prøver også å forklare det meste, men i den retningen våger jeg ikke å bevege meg. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Jeg tror det han lurte på var hvorfor universets utvidelse akselererer og ikke går med konstant hastighet..? Dette er ganske spesielt siden vår kjennskap om gravitasjon og at materie tiltrekker seg materie ville tilsi at hastigheten gradvis burde avta og til slutt trekke seg sammen igjen. Derfor ble overraskelsen stor da observasjonene tilsa det motsatte og at jo lenger en gjenstand er fra deg i rommet, des raskere beveger den seg vekk fra deg. Grunnen til dette er det ingen som vet sikkert, men det finnes en haug av teorier der ute. De fleste omhandler mørk materie og mørk energi, begge hvis egenskaper ikke er kjent og er i en stor del kun teorier i seg selv. Superstrengteori prøver også å forklare det meste, men i den retningen våger jeg ikke å bevege meg. Tusen takk. Det var egentlig det jeg lurte på. Er det noen av teoriene som ikke krever nobelpriser og doktorgrader for å forstå? Lenke til kommentar
simes Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Vel.. Jeg var litt rask der. Grunnen til at ting beveger seg raskere des lenger fra deg de er, kan forklares med en slags "bolledeig-forklaring" hvor du kan se for deg at galaksene er rosiner og deigen er universet som hever. Mens den hever vil alle avstander bli større uansett på hvilken rosin i deigen du befinner deg. Det som derimot er rart er at denne hastigheten øker markant og som videre har ledet noen til å tro at universet kan ende i et "big rip". Det er uansett mange uoverenstemmelser i det hele. Mange teorier og meninger ute og går. Endret 19. august 2005 av zimen Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Observasjoner av rødforskyvningen til en galakse er vel den som man beregner avstanden og farten utifra. Så,når vi sier at den observerte rødforskyvningen i lyset fra fjerne galakserskyldes at selve rommet utvider seg er dette en tolkning av observasjonene. Vi kan ikke være sikre på at rødforskyvningen innebærer at universet utvider seg. Kanskje universet ikke ekspanderer i det hele tatt. Endret 19. august 2005 av eivind lunder Lenke til kommentar
duckamuck Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Dette er særdeles vanskelige saker å forklare helt uten videre siden man burde ha litt kunnskaper om kvantemekanikk og litt annen kosmologisk kunnskap. Og ofte kan dette være mye enklere å vise f.eks dette med et krumt tre-dimensjonalt rom gjennom matematikk i stedet for å prøve å beskrive det med ord. Jeg ser at det i tidligere svar blir henvist til både "Big Rip" og "Mørk energi". Og for å forklare litt nærmere så trodde man altså før at universets ekspansjon etterhvert ville stoppe etterhvert som gravitasjonkreftene ville begynne å "stritte i mot", og dermed ville universet bli sugd sammen igjen til en liten klump. Men skal dette skje så må man ha nok materie, noe som det senere tid har vist seg at man sannsynligvis ikke har. FOR, her er det ikke gravitasjonskreftene som bestemmer - det er den såkalte "mørke energien" (dark energy) som dominerer universet. Og det er også denne kraften som gjør at ekspansjonen hele tiden også går raskere og raskere. For mørk energi har den egenskapen at den "dytter" ting i fra seg (negativt press) i stedet for å trekke det mot seg (som gravitasjon). Og også samtidig som universet ekspanderer så skapes det også mer mørk energi, og dermed øker også farten på ekspansjonen. Vet ikke helt om jeg forveksler litt teorier her, men hvis jeg ikke helt husker feil så er det vel noen teorier om et slags skalarfelt som energikilde til vakuumet. Men som sagt tidligere i tråden så har vi jo noe som heter superstring teorier, men det krever en ganske god forståelse innen kvantefysikk for å kunne forstå alt dette på en relativt god måte (Anbefaler i så fall noen av Brian Greene, eller Stephen Hawking sine bøker). Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det skapes mørk energi? Jeg som trodde energi kun kunne skifte former Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå